Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i5 under arbeid?

Startet av Jalla, lørdag 19. oktober 2013, klokken 14:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 21. desember 2013, klokken 22:15
Ja, det er det - helt "noldus" spør du meg - og i forhold til et perfeksjonert iDrive-system som finnes i alle BMW'er, så er det totalt underlegent... Med siste generasjon iDrive (som i3 har), så er det til og med skriftgjenkjenning på iDrive-kontrolleren - det betyr at hvis du trykker telefontasten, tegner en "E" og en "R" på touchpad'en (med fingerbevegelser), så er du på et blunk klar til å ringe Erna Solberg (hvis du har henne i kontaktlista)... Og dette kan man gjøre så-og-si uten å flytte blikket fra veien, og det andre som du er ansvarlig for, mens du kjører bil !

Om jeg skal ringe kona trykker jeg på telefontasten på rattet, scroller litt ned med scrollhjulet til riktig bokstav, ett trykk på den og litt scrolling så finner jeg riktig kontakt. Bruker aldri touch-skjermen til å ringe med, alt foregår på dash-skjermen og rattet. Ser ikke helt problemet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Fra en test:

The BMW i3 clearly can't match the Tesla touchscreen, but it wins in all other elements around it. The BMW's quality of the materials and the overall design is just a lot better. The BMW's "center console" is well thought-out and holds phones, keys, etc., very nicely.

Det er totalopplevelse og effektivitet som er forskjellig. Du trenger knapper mer enn på rattet, for de tingene du trenger mens du kjører. Etter hvert treffer du disse, uten å se ned. Det er litt vanskeligere med en touch-skjerm. Skjermene bør helst også være høyest mulig oppe, slik at du ikke trenger å miste synet av veien foran deg. Også kartet bør være lett å se. Helst bør alt dette være tilgjengelig via HUD. Men skjermene på i3, er "nesten" like bra som HUD.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. desember 2013, klokken 22:26
Sitat fra: bromm på lørdag 21. desember 2013, klokken 22:15
Ja, det er det - helt "noldus" spør du meg - og i forhold til et perfeksjonert iDrive-system som finnes i alle BMW'er, så er det totalt underlegent... Med siste generasjon iDrive (som i3 har), så er det til og med skriftgjenkjenning på iDrive-kontrolleren - det betyr at hvis du trykker telefontasten, tegner en "E" og en "R" på touchpad'en (med fingerbevegelser), så er du på et blunk klar til å ringe Erna Solberg (hvis du har henne i kontaktlista)... Og dette kan man gjøre så-og-si uten å flytte blikket fra veien, og det andre som du er ansvarlig for, mens du kjører bil !

Om jeg skal ringe kona trykker jeg på telefontasten på rattet, scroller litt ned med scrollhjulet til riktig bokstav, ett trykk på den og litt scrolling så finner jeg riktig kontakt. Bruker aldri touch-skjermen til å ringe med, alt foregår på dash-skjermen og rattet. Ser ikke helt problemet...

Det jeg skrev var brukt som et eksempel (man kan jo også trykke tale-gjenkjenningsknappen i BMW, og unngå alt av knappelering). Men ok, hva bruker dere egentlig den 17" TOUCH-skjermen til da ? Er det f.eks begrensninger for hva man kan gjøre i fart ? Hvis ikke er det jo bare et tidsspørsmål før hele systemet blir ulovlig. (BMW har hele tiden passet på at f.eks. skriving av meldinger ikke går an (men man kan diktere med stemme), når bilen er i bevegelse + mange andre funksjoner som tilsier at man stoppe for å operere deler av slike systemer)

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 21. desember 2013, klokken 22:48
Det jeg skrev var brukt som et eksempel (man kan jo også trykke tale-gjenkjenningsknappen i BMW, og unngå alt av knappelering). Men ok, hva bruker dere egentlig den 17" TOUCH-skjermen til da ? Er det f.eks begrensninger for hva man kan gjøre i fart ? Hvis ikke er det jo bare et tidsspørsmål før hele systemet blir ulovlig. (BMW har hele tiden passet på at f.eks. skriving av meldinger ikke går an (men man kan diktere med stemme), når bilen er i bevegelse + mange andre funksjoner som tilsier at man stoppe for å operere deler av slike systemer)

Talegjenkjenning har du på Teslaen også.

Hva touch-skjermen brukes til? F.eks å endre en drøss forskjellige innstillinger (som du ofte ikke får endret når bilen er i fart). Legge inn destinasjon i navigasjonen (gjør jeg også når bilen står stille). Ryggekamera og sensorer som kommer opp automatisk. Visning av kart og satelittoverlay selv om navien ikke er aktiv. Oppsett av lading (strømbegrensning, timer osv.) før lading startes.

Med andre ord svært mye forskjellig. Og fint lite man må fikle med mens man kjører. Dog, skal man bytte fra DAB til å spille musikk via blåtann krever det et par kjappe trykk. Det samme om man skal heve bilen, men da er normalt farten alikevel svært lav. Dessuten endring av klimainnstillinger, men de ligger uansett på fast plass nederst så det krever ikke mer oppmerksomhet enn i vår gamle VW. Egentlig mindre, siden displayet er mer lettlest.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

#19
Kan du kjøre Nrk nett-tv fra internett på Tesla - skjermen når du kjører?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Vind

Som så mange av diskusjonene her sporer de let ta til min cc er større en din.

Jeg har kjørt mange biler, og er ikke tvil om at iDrive er ett fantastisk system, som gjør at man kan kommunisere godt med bilen, og fortsatt holde fokus på kjøring og vei. Der er BMW i verdensklasse.

Når det er sagt så er måten Teslamotors har tenkt betjening og stor skjerm på veldig bra. De har både resdusert kostnader og kompleksitet ved å legge all betjeningen i skjermen - og jeg synes det fungerer svært godt, langt bedre enn på alle andre touch skjermer jeg har prøvd.

Jeg er ikke i tvil om at vi får se mange store skjermer fremover, og det beste ville vært en kombinasjon, stor touchskjerm for innstillinger, surfing, multimedia, med en iDrive puck for hurtigvalg når man kjører.

Det eneste man kan kritisere Tesla skjermen for er at den kanskje burde få litt mere prosessorkraft, og at den gir blå ansiktet til de to i forsetet ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Finnøy på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:32
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:02
[Hva er det som er så nytt og fantastisk i en Tesla ? Er det den store skjermen du mener, eller en diger batteripakke ? Begge deler kunne både nissan og BME gjort om de ville. Tesla får ufortjent mye skryt for å være avensert, jeg syns den virker som en ganske gammeldags utstyrsmessig, typisk amerikansk. Det som er litt avanset på bilen virker jo ofte ikke.

Men de andre Nissan, BMW osv gjorde det ikke, og dermed får Tesla mye fortjent skryt  ;).

Å huff, ja. Styring via touch skjerm er jo sååå gammeldags...
Stor skjerm er ikke mer avansert enn en mindre skjerm.
Tesla sine batterier har dårligere holdbarhet, derfor brukers de ikke av Nissan eller BMW.
Tror du det bare er Tesla som har touch skjerm ? ;D ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 11:46
Tror du det bare er Tesla som har touch skjerm ? ;D ;D ;D

Så vidt jeg vet er det bare Tesla som har en moderne kapasitiv touch-skjerm (slik som moderne smart-telefoner og nettbrett bruker). De andre bruker ennå trykkfølsomme av en eller annen grunn. Jeg har både Leaf og TMS, og det er et hav av forskjell i kvalitet på skjermene (da sett bort fra størrelse).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Det virker ganske åpenbart at de som eier og bruker Model S sitter med et helt annet inntrykk av bl.a. brukervennlighet, enn de som ikke eier den. Jeg tenker mitt om hvem som vet dette best, men alle har rett til en mening.

Men det hadde vært flott om tråder om bl.a. i3, i5 etc. kunne dreie seg om disse bilene istedenfor de merkeligste  og feilslåtte forsøkene på å rakke ned på Model S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Du snur det kanskje litt på hode nå. Jeg har fulgt med en stund, og disse avsporingene begynner som oftest med at en fra Tesla leiren rakker ned på i3...

Jeg kunne godt tenkt meg en større skjerm, men den må stå høyere oppe, og du må ha nok knapper til ikke å være avhengig av å trykke på skjermen mens du kjører (slik som jeg må når jeg bruker en iPad mini i en leiebil), og du må kunne trykke på skjermen med hansker, og den må vare i 15 år.

Disse diskusjonene om fordeler og ulemper, blir mer interessante om noe år, når vi vet hva som faktisk fungerte best, og hva som holdt lengst.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

#25
Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 12:09
Du snur det kanskje litt på hode nå. Jeg har fulgt med en stund, og disse avsporingene begynner som oftest med at en fra Tesla leiren rakker ned på i3...
Javel :) Ser at det i BMW forumet blant annet er opprettet en egen tråd kalt "Model S vs i3", som jeg ikke fatter poenget med å opprette. Der henvises det til en test av i3 hybrid VS Model S, og våset om Model S begynner allerede i post 4. Noen gode poeng dukker opp innimellom, men stort sett er postene et resultat av manglende erfaring med Model S. Det er veldig avslørende når Model S skal angripes på så mange forskjellige områder :)

Etter mitt syn er det bedre å heller innfinne seg med forskjellige bruksområder, og deretter eksempelvis sammenligne biler som er ment for samme bruksområde. Ingen tvil om at jeg eksempelvis ville valgt i3 over Leaf, om jeg hadde kikket etter biler i den klassen.

i5 kan være høyaktuell for meg når den kommer om 2-3 år, såfremt den blir ren BEV med skikkelig batteri, og det finnes skikkelige hurtigladere for den. BMW har kommet langt på produksjonsteknikk, og de er gode på kjørefølelse og opplevd kvalitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Flott, da er vi enige. En blir sikkert revet litt med. Denne tråden skulle handle om i5, og gjerne forbedringer til denne. i3 vs Tesla tråden var for så vidt relevant, fordi det er i3 som ligger nærmest Tesla. Dermed er det en del som kanskje ville valgt i3 fremfor Tesla fordi de trengte noe annet, som du sier. Og mange har valgt Leaf, fordi det var den beste bybilen så langt. Men en i5 vil nå komme mellom en i3 og Tesla S, og sannsynligvis kunne konkurrere med Tesla X.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Vi får bare håpe at i5 kommer med et litt større batteri, og at den samtidig holder vekta og forbruket lavt. Hvis den f.eks klarer 250 km med forbruk på rundt 15kWh/100km, så blir det litt nok enda mer blest om begrepet ladefart (noe jeg ser TMS-gutta har valgt å kalle vås)  ;)

Det er en god grunn til at i3 har blitt som den er - kompromiss mellom de fleste tilgjengelige faktorer er gjort der i gården... Og i5 ønskes selvfølgelig velkommen til å overgå det de har fått til med i3. Slik det er i dag, tror jeg at det tar lang tid før at andre enn BMW selv, klarer akkurat det...

LMOR

Dessverre er ikke folk flest egentlig opptatt av om bilen er miljøvennlig. Det er prisen og besparelsene (og køkjøring) en går etter. Hvis neste endring av avgiftene hadde gått på total levealders co2 footprint, hadde BMW med i-serien hatt en lys fremtid.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på søndag 22. desember 2013, klokken 13:14
Vi får bare håpe at i5 kommer med et litt større batteri, og at den samtidig holder vekta og forbruket lavt. Hvis den f.eks klarer 250 km med forbruk på rundt 15kWh/100km, så blir det litt nok enda mer blest om begrepet ladefart (noe jeg ser TMS-gutta har valgt å kalle vås)  ;)

Det er en god grunn til at i3 har blitt som den er - kompromiss mellom de fleste tilgjengelige faktorer er gjort der i gården... Og i5 ønskes selvfølgelig velkommen til å overgå det de har fått til med i3. Slik det er i dag, tror jeg at det tar lang tid før at andre enn BMW selv, klarer akkurat det...
Ladefart er såvisst ikke vås. Men det meste annet i den posten var vås :) Som nevnt før, la oss snakkes når folk får litt praktisk erfaring med lading av i3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA