Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakktykkelse

Startet av kjonix, lørdag 19. oktober 2013, klokken 14:12

« forrige - neste »

kjonix

Noen som har målt lakktykkelse på TMS?

Jalla

Ikke mye å finne på nettet, men fant en i USA som hadde gjort det.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21161-Clearcoat-and-Paint-Thickness-Measurements

From 65 to 75 microns (2.55 to 2.95 mils). I have no pano roof, and the thickness up there ranged from 85 to 105 microns (3.3 to 4.1 mils). Not a whole lot of room to work with; seems very thin. The gauge was calibrated with a 3% error.

laumb

Mellom 75 og 170 hos meg med vanlig hvit. Varierer sterkt. Snittet er rundt 120.

Meringdal

Riktig det laumb sier.. Nede på dørpaneler og framskjerm kan det komme ned til ca 80, deretter er resten ca 120-145

Jalla

Under 80 er veldig tynn lakk, 80-100 er også tvilsomt på en helt ny bil når man tenker behandling over levetiden.
100-200 anses vel som normalt.

laumb

Mazda 5 som er 4 år gammel og helt ny CX 5 ligger jevnt over på 75-80 etter hva jeg har sett.
VAG ligger generellt på 120-140.
Synes ikke Tesla sine tall er helt på viddene. :)

TerjeV

Tror faktisk Jimpec har ført litt statistikk over de han har hatt hånd om.....
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Cobos

Jeg har en Rød multicoat og der ser det ut til at det er multicoat siden når tykkelsen ble målt var den vel i 150-230 området hvis jeg ikke husker feil. Det var tykkere enn han jeg fikk den behandlet hos sin egen BMW. Men det ligger vel litt i navnet og man betaler jo godt ekstra for det.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Jimpec

Ja det har jeg. Har målt på 8 biler totalt.

Snitt alle biler 130um
Min 67 (så Brynhildsen hadde nede i 52 i går..)
Maks 333!

Har ikke kunnet finne forskjell mellom multicoat og normal. 3 av de 8 er multi.

Ikke veldig vitenskapelig dog. Men vi kan være enige om at lakken er farlig tynn enkelte steder. Spesielt nedre del av dører.
Ser at jeg gjerne skulle laget et kart pr bil, men det tok jeg meg aldri tid til.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Bernhard

Jeg har målt rundt 100 i snitt på de jeg har hatt inne.
De stedene jeg har målt mer har jeg oppdaget lakkstøv i nærheten, så på flere av bilene har det vært utført spotrepairs. Også mest sannsynlig uten å melde fra til eier.
Men lakkstøvet har jeg fjernet og polert opp igjen etterpå.

Jimpec


Sitat fra: Bernhard på søndag 20. oktober 2013, klokken 10:54
Jeg har målt rundt 100 i snitt på de jeg har hatt inne.
De stedene jeg har målt mer har jeg oppdaget lakkstøv i nærheten, så på flere av bilene har det vært utført spotrepairs. Også mest sannsynlig uten å melde fra til eier.
Men lakkstøvet har jeg fjernet og polert opp igjen etterpå.

Har du funnet forskjeller mellom multicoat, metallic og vanlig hvit svart?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lille Lance

Mener jeg har lest at lakktykkelsen er minimal på flere biler .... dette må vel Tesla kjenne til og de må vel guffe på med mer lakk eller hva? ... selv har jeg bestil sort og jeg hører stadig vekk at lakken er skjør og jeg blir jo nærvøs av mindre ....  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

kjonix

Jeg registrerer at mange klager på tynn lakk på TMS, men mistenker at det måles med utstyr som ikke er beregnet for alu karosseri...

Lille Lance

Sitat fra: kjonix på mandag 18. november 2013, klokken 13:09
Jeg registrerer at mange klager på tynn lakk på TMS, men mistenker at det måles med utstyr som ikke er beregnet for alu karosseri...
... så det betyr at tykkelsen egentlig er god nok?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Jimpec

Jeg har nå i alle fall utstyr som måler på alu, og det vet jeg om mange flere som har også. Så mistanken er det lite hold i.

Lakken er tynnere enn tyskere som Audi og BMW.  Om den er for tynn kommer vel helt an på øyet som ser.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA