Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Airtronic eller Hydronic?

Startet av Kris, mandag 17. september 2012, klokken 23:31

« forrige - neste »

Kris

Vurderer hvordan jeg skal varme opp bilen.
Alternativene er enten systemet med vannvarmer som er tilpasset Imiev eller en direkte luftvarmer som må monteres med litt egen oppfinnsomhet. Begge fra Eberspacher. Sistnevnte koster ca halvparten.
Noen som har erfaring med dette og kan gi råd?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

bjodnes

 ;D Tenker på det samme. Varm bil er komfort. Hadde vært kjekt å få i orden før "kulda setter inn"
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Kris

Prisen taler for Airtronic. Fordelene med Hydronic er at den også er en motorforvarmer i biler med forbrenningsmotor. Men i Ion er vel vannsystemet for nedkjøling og dermed unødvendig å tilføre varme? Varm luft er jo ønsker sluttprodukt, og da er vel Airtronic mer hensiktsmessig.
Er det noen andre argumenter for å montere vannvarmeren fra Eber?
Jeg mener å ha sett en her som montere Airtronic med varmluft rett inn i friskluftsystemet under panseret. Når den ikke brukes trekker vel bilens vifte kald luft rett gjennom Eberen?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

I-miev 2011
Asker

Kris

Ja, men tror man kan bruke fritidsparafin også.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Kris

Under dekselet på undersiden av bilen, der hvor vannvarmeren sitter, ser det også ut til å være nok plass til en Eberspächer. Forsåvidt også en mindre brenseltank hvis man kunne funnet et fornuftig sted å legge et påfyllingsrør. Kanskje i hjulbrønnen bak forhjulet. Lokket kan sitte i innerskjermen. Så sørger man bare for å parkere med rattet i fult utslag i riktig retning de gangene man skal fylle brensel.
Monterer man en Hydronic er man jo allerede i umiddelbar nærhet til slangene. Det burde bare være en klipp-og-lim operasjon for å rute slangene innom fossilbrenneren.

På et par av disse bildene syns området jeg refererer til:
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Rav4_EV

SitatJa, men tror man kan bruke fritidsparafin også.
Unngå å bruke annet drivstoff enn det som brenneren er konstruert for.
Lampeparafin o.l. gir høyere utslipp på grunn av feil forbrenning, og kan forkorte levetiden på brenneren.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA