Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk

Startet av Smiling when sailing, søndag 15. desember 2013, klokken 11:14

« forrige - neste »

Smiling when sailing

siden april i år, 5 personer + Leaf (ca. 15000 km i denne tiden): 9500 kwh.
Virker jo nesten som Leafen tilfører strøm til husholdningen i stedet for å suge strøm om natten da den er tilkoblet hjemme. :D
Vi lader jo også på jobb og var på sommerferien i Finnland da ca 4000 km ble kjørt, men likevel... Jeg kan ikke helt forstå hvordan kritikerne kommer på at det er dyrt å kjøre Leaf. (Bensinutgifter til den gamle bilen alene hadde vært rundt 20000 Kr i den tiden).
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

bjorn_2390

Legg merke til at det stort sett er folk som aldri har satt bakstussen sin i en elbil, som kritiserer hardest.

Jeg har også fått muligheten til å lade på jobb. Jeg kommer frem og tilbake til jobb UTEN å lade, men da må jeg lade når jeg kommer hjem, underforstått: Jeg kan ikke bruke bilen til andre ting på ettermiddagen.
Det er ingen krise, men det er kjekt å ha muligheten, derfor lurer jeg egentlig på om jeg skal begynne å lade BÅDE hjemme (natt) og på jobb (dag). Men jeg er så usikker på om det er bra med den klattladinga, eller om det er best å lade "godt ut", før bilen lades igjen. Derom strides de lærde (les: leserne av dette forumet).

Hvordan er dette for deg, - og hvordan har du resonnert?
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

jkirkebo

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 15. desember 2013, klokken 11:49
Det er ingen krise, men det er kjekt å ha muligheten, derfor lurer jeg egentlig på om jeg skal begynne å lade BÅDE hjemme (natt) og på jobb (dag). Men jeg er så usikker på om det er bra med den klattladinga, eller om det er best å lade "godt ut", før bilen lades igjen. Derom strides de lærde (les: leserne av dette forumet).

Lithium-batterier har alltid best av klattlading, så lenge du ikke lader helt opp. Det beste du kan gjøre for batteriene i Leafen er å sette den til å lade til maks 80% og deretter ikke kjøre lengre ned enn 50%. Ned til 30% sliter ikke mye mer, men drar du den under 20% ofte begynner slitasjen å øke. 20% til 80% gir antageligvis godt over dobbelt så lang levetid som 5% til 100%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bjorn_2390

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. desember 2013, klokken 11:59
Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 15. desember 2013, klokken 11:49
Det er ingen krise, men det er kjekt å ha muligheten, derfor lurer jeg egentlig på om jeg skal begynne å lade BÅDE hjemme (natt) og på jobb (dag). Men jeg er så usikker på om det er bra med den klattladinga, eller om det er best å lade "godt ut", før bilen lades igjen. Derom strides de lærde (les: leserne av dette forumet).

Lithium-batterier har alltid best av klattlading, så lenge du ikke lader helt opp. Det beste du kan gjøre for batteriene i Leafen er å sette den til å lade til maks 80% og deretter ikke kjøre lengre ned enn 50%. Ned til 30% sliter ikke mye mer, men drar du den under 20% ofte begynner slitasjen å øke. 20% til 80% gir antageligvis godt over dobbelt så lang levetid som 5% til 100%.

Nice!  :D
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

Smiling when sailing

Jeg har timeren på 80% lading, men om vinteren overstyrer jeg den vanligvis 1 time før jeg drar fra jobb og ti minutt før jeg drar slår jeg på varmen. Så har jeg nok energi i bilbatteriet igjen til å levere og hente barna til/fra demmes fritidsaktiviteter etter jobb. De gangen ladeplassene er opptatt går det ganske greit også men av å til er det da siste streken som er igjen når vi kommer hjem. Bor selv 20 km fra jobb. Om det er noen aktiviteter i byen om kvelden er dette ingen problem, siden der er det også ladeplasser som kan brukes.
Vi har hatt Leafen snart i to år og jeg må si at vi er fortsatt like fornøyd som i begynnelsen, vis ikke enda mer fornøyd :-)
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Ronny

Hvor har du fått 9500 kWh fra? Bruker du 2 kWh/mil er det nok til 47500 km ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ronny

Og der skjønnte jeg at huset var medregnet :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA