SOH hovedbatteri Id 4 1.st.?

Startet av vannmann, søndag 04. mai 2025, klokken 15:41

« forrige - neste »

vannmann

Min Id 4 1.st,77 kWh netto kapasitet, 82 kWh brutto har nå akkurat passert 4 år gammel.Bilen har kjørt ca 44000 km. Har ladet kun nesten bare med nødladeren på egen 16 amp kurs, uten annen belastning. Veldig lite hurtiglader,maks 10-15 ganger. Setter ladegrense til 80 %,kladdlader sånn annenhver dag ca,er nesten aldri under 50 % på batteriet når jeg setter i lader.Ser at NAF også anbefaler kladdlading og svak ladestrøm for å ta vare på batteriet lengst mulig. Spurte VW verksted om de kunne sjekke tilstand på hovedbatteri ved 4 års Service nylig. Fikk beskjed at det isåfall ville koste flere tusen kroner! Tok derfor en liten test selv,kjørte bilen ned til akkurat jeg så 0 % på batteriet.Startet da Tesla hurtiglader,ladet til 100 %,tok akkurat 1 time,utetemperatur var ca 12 varmegrader. Fikk forøvrig en maks ladehastighet på 167 kWh en periode. Fikk tilført batteriet 74,4490 kWh i følge Tesla app. Regner med kanskje ett par kWh i ladetap sånn ca ? Er dette en noenlunde sikker måte for å sjekke tilstand til hovedbatteriet ? Isåfall virker det som batteriet ikke har tapt seg så mye på 4 år.

Orbit

Du får et riktigere estimat ved å kjøre fra 100% til (nær) 0%, og så se på forbruk og kjørt distanse for å regne hvor mye du fikk ut av batteriet. Gjerne uten motorveikjøring.

Når du hurtiglader går en god del energi med til å kjøle batteriet (i tillegg til lade- og kabeltap), men det er vanskelig å estimere hvor mye dette er uten diagnoseutstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vannmann

Synes ihvertfall ikke det er noe merkbar kortere rekkevidde foreløpig, følelsen er bra!

daktari

Dette høres bra ut. Det er noen som har hatt ødelagte moduler eller celler i moduler, og da forsvinner kjapt mye rekkevidde og ladefart -uten at jeg forstår nøyaktig hvorfor.

Mulig at appen CarScanner kan lese av cellespenning via en OBD-port, mulig Bjørn Nyland har laget noen videoer av det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vannmann

Det er vel sånn også at batterier i elbiler degraderes mest i sine 2 første leveår,deretter flater det ut....,mener å ha lest det

Orbit

Sitat fra: daktari på søndag 04. mai 2025, klokken 19:09Mulig at appen CarScanner kan lese av cellespenning via en OBD-port, mulig Bjørn Nyland har laget noen videoer av det.
Ja, den kan lese cellespenning. På de fleste elbiler (inkl alle fra VAG) kan en også lese ut hvor mye kapasitet bilen selv tror det er i batteriet (som er hva den bruker til å beregne rekkevidde, kombinert med utetemperatur, fartsgrenser og kjørestil til føreren).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

MinID

Høres veldig bra ut. Husk at det er noe kapasitet under 0 også. Mener aldri Bjørn Nyland har målt mer enn 75 kWh på en hel ny MEB bil med brutto på 82. Bør ikke være noe grunn til bekymring her.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vannmann

Når jeg ladet fra 0 til 100 % var klima i kupé avslått og skrudd av alt av lys. Eneste som startet innimellom var batterkjøling, der gikk det vel litt i ladetap.

MinID

Sitat fra: vannmann på mandag 05. mai 2025, klokken 19:13Når jeg ladet fra 0 til 100 % var klima i kupé avslått og skrudd av alt av lys. Eneste som startet innimellom var batterkjøling, der gikk det vel litt i ladetap.


Det går uansett noe i selve ladingen.

https://www.elbil24.no/lading/sa-mye-strom-gar-til-spille-nar-du-lader-bilen/80095139
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vannmann

Mindre ladetap ved hurtiglader enn stikkontakt ihvertfall

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA