Nybegynner med autopilot i Model 3

Startet av Balrog, tirsdag 19. februar 2019, klokken 03:50

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:27
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta. Har vært "early adopter" for mange ganger, mulig jeg aktiverer dette i ettertid (hvem vet, kanskje det kommer som et black friday tilbud en eller annen gang  :D).
Det er nok fristende for Tesla å la folk få et avslag hvis de aktiverer i etterkant. Easy money. Men jeg tror ALDRI de setter prisen så lavt som "intro-prisen". Det vil ikke ta seg ut.
Men det er jo for gale å håpe at prisen skal dette ned til et nivå, som alikevel er høyere en "intro-prisen". Det kommer kanskje til å ta 3-4år.
Derfor er mitt råd...nå eller aldri.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

#16
Stiller meg i rekken av de som aldri vil ha noe mindre enn adaptiv cruise. Langturkomforten får seg et solid løft. Har kjørt noen lange strekk i Sverige med bil som kun hadde dum cruise, det var fortvilende. Bilen foran endret fart hele tiden, så jeg måtte hele tiden tilpasse cruisekontrollen. Og selv om man kjørte på lange, snorrette strekk så gjorde vind og veigrad at man hele tiden måtte småkorrigere litt som gir muskelspenninger i armene. Å kunne slappe helt av i bein og armer gjør at ti timer bak rattet er like lett som ti timer i sofaen.

Når det er sagt, autopilot er ikke en god sjåfør. Den plasserer seg sjelden klokt i svingene, som f.eks. å begynne ytterst, trekke mot innsiden midt i svingen og så avslutte ut mot yttersiden igjen. Og jeg kan jo lett se et vogntog som kommer rundt svingen og dermed kan jeg endre planen min til å ligge nært veikanten hele svingen, autopiloten har ikke sjans til å tenke så langt fram. Men det fine er jo at du har hånden på rattet hele tiden, eller i det minste et par veiledende fingertupper, og kan skyve den litt hit eller dit hvis du er uenig i linjevalget.

Hvis det er et strekk du vet den ikke vil gjøre det bra går du bare over på adaptiv cruise. Å måtte følge med slik og gripe inn i ny og ne gjør nesten ingenting for å redusere langturkomforten.

Men det er en liten mental felle man lett kan havne i, både som nybegynner og erfaren som er blitt litt for godt vant (complacent). Du tar den hastigheten autopiloten foreslår inn i svinger, "hvis den sier det er greit så er det vel greit" og så sitter du passivt og venter på å eventuelt gripe inn. Det er dårlig kjøring. Et konkret eksempel på vinterføre er svinger der det kan være lurt å bremse litt ned og holde seg i de tørre sporene istedenfor å la automasjonen holde akkurat fartsgrense, kanskje få fremhjulene på snøen på midtlinja og risikere at man understyrer over i motgående felt.
'21 3LR

JorEl

-Stiller meg i rekken av de som aldri vil ha noe mindre enn adaptiv cruise.
Derfor følte jeg meg presset til AP. God salgsstrategi. Typisk Tesla? Må bare ha.

AP er å stole på en datamaskin. Jeg liker at den stryrer for meg. Men jeg lar den ikke tenke for meg.

Er det noen som har lært å bruke AP uten nesten-episoder ::)  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

DagfinnN

Nå skal vi velge bil og utstyr etter hva vi har lyst på, ikke hva neste sjåfør vil ha, men..
Har vi tenkt å beholde bilen lenge (f.eks. 10 år), hvor langt tror vi at AP har kommet da? Jeg tipper at 90% av alle nysalg i 2029 har AP. Dermed er det noe som neste kjøper forventer. Uten går 2. håndsprisen langt ned.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Øyvind.h

Jeg synes det er lett å se på lang avstand hvilke situasjoner AP klarer og hvilke den trenger hjelp. Både der den trenger hjelp pga komfort og der den trenger hjelp fordi den ikke vet hva den skal gjøre. På motorvei og jevn landevei fungerer den glimrende. Kun litt for hard endring i hastighet og litt for brå filskift. Men det er muligens AP1 problemer. Ap2 har andre utfordringer, eks med avkjøringsfelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på tirsdag 19. februar 2019, klokken 10:39
Ellers syns jeg det er interessant at noen beskriver autopiloten som å være ute i båt midtfjords mens andre sier den går snorrett som et lokomotiv.

Det kommer mye an på veiene. På Rv4 går den stort sett perfekt. På E6 sør for Oslo slenger den kraftig til høyre hver gang det kommer et påkjøringsfelt, så der er den ubrukelig for meg. Men om veien er våt og det er mørkt ute fungerer den faktisk innimellom ok på E6 også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:02
Etter å ha hatt et par biler med adaptiv cruise kan jeg ikke se for meg å IKKE ha det. Innkjøpsprisen blir fort glemt. Planlegger ca 1000 mil gjennom Europa i sommer, og på de lange transportstrekkene gjennom Sverige og Tyskland mener jeg adaptiv cruise og kanskje også autopilot er uvurderlig. Selvfølgelig må man være våken og følge med på trafikken rundt seg, men jeg mener likevel det øker sikkerheten. Det har vært ganger jeg kanskje har vært litt uoppmerksom, enten for at jeg har vært sliten, eller det har skjedd noe annet som har tatt oppmerksomheten bort fra veien, og hvor adaptiv cruise og automatisk nødbrems har berget ræva mi.

Kollisjonsvarselet til Tesla fungerer supert, om den står på "early" piper den ganske tidlig om du nærmer deg bilen foran med stor hastighetsforskjell. Da har man god tid til å bremse ned. Så hverken ACC eller automatisk nødbrems er nødvendig for å sikre mot at man kjører på noen bakfra.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OlaM

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:03
Nå skal vi velge bil og utstyr etter hva vi har lyst på, ikke hva neste sjåfør vil ha, men..
Har vi tenkt å beholde bilen lenge (f.eks. 10 år), hvor langt tror vi at AP har kommet da? Jeg tipper at 90% av alle nysalg i 2029 har AP. Dermed er det noe som neste kjøper forventer. Uten går 2. håndsprisen langt ned.

Det er jo veldig mange biler som har en eller annen form for automatisert styring allerede i dag. Selv hvis jeg skulle kjøpe ny eller nyere brukt fossil i dag hadde adaptiv cruise vært må-ha og lane keeper bør-ha. Her er en lang liste som sikker er litt utdatert allerede: https://www.cars.com/articles/which-cars-have-self-driving-features-for-2018-1420699785509/

Tesla er klart den mest avanserte, men selv Volvo sin er fin på relativt rette veier.
'21 3LR

Balrog

Jeg spiller inn en liten kommentar til: Etter mye til og fra i tenkeboksen før kjøpet av Model S for 5 år siden valgte vi bort Tech-pakka for å spare noen kroner. En del av de funksjonene fra den pakka er enkelt for Tesla å legge til seinere (gjerne software som navigasjon), mens andre er hardware og vanskeligere/dyrere å etterinnstallere.

Ikke på noe tidspunkt har jeg fått noen mulighet til å oppgradere slikt i etterkant. Ingen i Tesla kan gi noen priser, annet enn å antyde at det er veeeldig vanskelig og sikkert blir veeeeldig dyrt. Litt som å prøve å få Apple til å oppgradere batteriet til et bedre i et av deres svindyre produkter.

Lærdommen jeg trekker ut av dette er at Tesla på ettermarkedssiden er som akkurat som andre bilprodusenter: Selg bilen kjøp en ny med det du mangler fra oss. Den manglende Tech-pakka har irritert meg med jevne mellomrom i fem og et halvt år. At Tesla fremdeles ikke har en skikkelig salgsavdeling for Teslagreier er jo litt ubegripelig (se trådene om matter, trådløse ladere etc)

Å etteraktivere autopilot vil neppe bli billigere enn 60 000, jeg tror det motsatte, ettersom Tesla uansett vil tjene mye mer på at folk bytter bil. Uten at jeg har statistikk på det tror jeg kundelojaliteten hos Teslakunder er helt i toppklasse, selv om Løve som aldri har hatt Tesla ikke vil ha. Jeg ser i allefall ingen andre bilmerker som aktuelle per i dag.

bno: Vi vet alle at det finnes pensjonister i alle aldre som behersker ny teknologi og unge mennesker som ikke klarer å bruke vipps i en salig blanding. Poenget mitt var at alle over 60 i trafikken (egentlig alle i det hele tatt) bør velge til alt de kan av passiv og aktiv sikkerhetsteknologi i kjøretøyene de har.

Autopilot er/vil bli aktiv sikkerhet i trafikken og teknologien er der nå. Om man ender opp med ikke å bruke all funksjonaliteten så gjør det utvilsomt bilen mer lettsolgt, ettersom de aller fleste som ser etter bruktbil vil ha alt utstyr med. Tviler på at det er lett å selge en model S med 40 eller 60kWh batteripakke nå.

For oss gadget freaks gjør autopilot bilen dobbelt så spennende. Men autopilot er ikke et hjelpemiddel til aggressiv kjøring om noen tror det, tvert i mot. Den er ikke langt unna å ha 100% funksjonalitet i å holde alle fartsgrenser for deg, en funksjon som kan hjelpe til å spare deg for mange sviende bøter om det fortsetter å dukke opp flere og flere automatiske trafikkontroller (bokser)

Hånd i været de som ikke har fått bot for å kjøre for fort?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

DagfinnN

Sitat fra: OlaM på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:45
Det er jo veldig mange biler som har en eller annen form for automatisert styring allerede i dag. Selv hvis jeg skulle kjøpe ny eller nyere brukt fossil i dag hadde adaptiv cruise vært må-ha og lane keeper bør-ha. Her er en lang liste som sikker er litt utdatert allerede: https://www.cars.com/articles/which-cars-have-self-driving-features-for-2018-1420699785509/

Tesla er klart den mest avanserte, men selv Volvo sin er fin på relativt rette veier.
Men veldig få har automatiske oppdateringer - det er kjempeviktig her. Så fremt HW er god nok, vil alle TM3 få bedre og bedre AP. Nå varsles det om at Tesla "snart" vil ha dashcam fra flere kamera - ikke bare det som peker framover. Fantastisk at bilen blir bedre og bedre hele tiden.
Tesla kom med oppdatering allerede i 2012. Ufattelig at så mange andre ikke har det 7 år etter.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:02
Den er ikke langt unna å ha 100% funksjonalitet i å holde alle fartsgrenser for deg, en funksjon som kan hjelpe til å spare deg for mange sviende bøter om det fortsetter å dukke opp flere og flere automatiske trafikkontroller (bokser)
Hånd i været de som ikke har fått bot for å kjøre for fort?
Jeg har fått bot. Det som jeg savner aller mest med Tesla er skiltlesing. Det forsvant jo i 2017. Jeg venter og venter. Trenger det mye mer enn atarispill og prompepute.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA