Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser (igjen) hos Mer

Startet av knute, onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

knute

Fikk akkurat nyhetsbrev fra Mer.

SitatMer Norge justerer prisene i offentlig ladenettverk

Hos Mer Norge har vi en pris som er sammensatt av et minuttelement og et strømelement. Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Det er strømelementet i prisen vi nå øker, som gjør at vi – medregnet volumrabatt og kundefordeler – fortsatt er et rimelig alternativ for de som lader en del langs veien.

Min uhevelse. Dette stemmer ikke på normalladerne, der minuttprisen har økt, mens strømprisen er uendret.

Økte priser hos Mer fra 1. juli 2021:

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,75 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kilde: nyhetsbrev og https://no.mer.eco/nyheter/mer/prisjustering-2/


De to siste prisjusteringene før dette:

1. oktober 2020, som da gjelder til 1. juli 2021:

Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,20 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,50 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop-in kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kilde: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/prisjustering/


1. juli 2019:

Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,50 per kWh

Kilde: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Vidar_S

..men en positiv ting hadde de med i nyhetsbrevet:

SitatVi utvider testperioden med rimeligere lading på natten til å gjelde ut august!

knute

#2
Det har visst kommet prisøkninger fra Circle K og Fortum i dag også.
Skal se om jeg finner detaljene her.

Edit: kanskje grunnløse rykter dette med Fortum og CK. Må grave videre ;)
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Vidar_S

Hehe.. får satse på det blir med ryktet ja. De bør jo spre det litt ut slik at det i alle fall virker som om de ikke samarbeider om pris.

Når det gjelder Fortum kan det forresten lønne seg å ta en endring av strømleverandør nå i sommer om man også har tenkt seg på en lengre biltur i Norge. Da får man kombinasjonen av 500 kr "gavekort" på strøm, 15% rabatt på recharge/fortum-stasjoner og ingen bindingstid. Litt off topic, men..

RJK

Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37
Fikk akkurat nyhetsbrev fra Mer.

SitatMer Norge justerer prisene i offentlig ladenettverk

Hos Mer Norge har vi en pris som er sammensatt av et minuttelement og et strømelement. Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Det er strømelementet i prisen vi nå øker, som gjør at vi – medregnet volumrabatt og kundefordeler – fortsatt er et rimelig alternativ for de som lader en del langs veien.

Min uhevelse. Dette stemmer ikke på normalladerne, der minuttprisen har økt, mens strømprisen er uendret.

SNIP

En ting som irriterer meg grønn og blå med den uttalelsen om betaling for parkering, er jo at man i utgangspunktet ikke oppsøker laderne for å stå parkert, men fordi vi trenger strøm for å komme videre. Dessuten, flere steder må man betale parkeringsavgift i tillegg, så da betaler man altså 2x for parkering.

Er (teoretisk sett) kunde hos Mer, og Coop-medlem, men føler ikke at jeg har så veldig lyst til å bruke laderne dems pga prisregimet og slike irriterende uttalelser. Men dessverre, noen steder er det vanskelig å unngå om man skal få strøm på bilen, for det er mer eller mindre eneste alternativet. Heldigvis ikke der jeg bor og oppholder meg for det meste, men vil vel rekke å oppleve det problemet når jeg nå har tenkt meg nordover i sommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dede

Mer blir med dette enda mindre konkurransedyktig for min bil ift Fortum og CircleK (mulig annerledes med andre blir som har andre hastigheter på lading).  Elpriser er jo generelt mye høyere i år enn i fjor. Men for hurtiglading sier de elkost er bare en liten del - vi betaler for tilgjengelighet så sånn sett burde det ikke være noe argument for å øke priser.
Da må jeg kanskje tenke mer hvor jeg lader i år.  I fjor stoppet jeg bare der det passet - men sparer mye på å finne rett leverandør om disse prisene holder seg.

Counterpointer

Hurtigladerleverandørene kommer stadig med nye argumenter for større batterier og lengre rekkevidde.

Jeg har lyst til å lade minst mulig på langtur, og priser som stadig stiger er ytterligere motivasjon for dette.

Får litt samme følelsen av prissamarbeid med ladeopratørene som det er hos bensinstasjonene

1317142119

Virker som Mer har ansatt en økonomidirektør som tidligere jobbet i taxibransjen: løsningen på lav etterspørsel er å sette opp prisene. I et fritt marked hvor folk går til de billigste tilbyderne hvis de kan ...

Hele forretningsmodellen til Mer er egentlig helt bak mål. I alle år har vi hørt at bensinstasjonkjedene tjener penger på pølser og bilvask - ikke bensin. Så kommer Mer og skal tjene seg rike på å selge utelukkende drivstoff. Gjerne på litt avsidesliggende lokasjoner i stedet for hovedveinettet hvor bensinstasjonkjedene ligger 🤦‍♀️

Tjafsaren

Enda en grunn til å skippe Mer langs veien da 8).. syns allerede de var dyre

stefse

Med disse prisene må vel hurtiglading forlengst ha passert kostnaden ved å kjøre Dieselbil på langtur?

La oss ta  en bil som bruker 1,8kWh/mil og kjører 25 mil, hvilket tilsvarer 45kWh. La oss se vekk fra ladetap.

Det skal på 25 mil lades for:
45kWh * 3,9kr + 20min x  2,5kr = 225,5kr


En dieselvariant klarer seg med 0,55l/mil Dieselen koster 14kr. Det skal fylles for:
Det blir 25*0,55*14kr = 192,5kr

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Tjafsaren

Ikke regne med drop-in nå da.

45*3,75 + 20* 1,25 = 168,75 + 25 -> 193,75

Daniel_0007

Så blir likt da, så video av han briten ev man her om dagen hvor han regnet priser for hurtiglading i England, tror smerte grensa gikk ved rundt 50pence per kwh før det ble like dyrt som diesel.
Men i motsetning til Norge så har de skjønt at det latterlig med minuttpriser i tillegg og bedre å kjøre på med kwh priser.
Model 3 2019 LR Rwd

espenri

Jeg skjønner ikke hva som er latterlig med minuttspris? For meg er det helt tydelig at det må være der for å begrense egoister og utvitende som står og lader mer enn nødvendig. Forrige gang jeg hurtigladet sto jeg ved siden av en firmabil som åpenbart ikke betalte lading selv, da var bilen på 100% og han satt og leste avisen. Dette var et sted med to tilgjengelige ladere, med en bil som lader veldig tregt fra 80% og opp.

Det finnes alltid noen folk som bare tenker på seg selv, la oss gi de insentiver til å tenke med lommeboka slik at vi får flere tilgjengelige ladere.

Eventuelt tilleggsgebyr ved lading over 80%, men det vil jo igjen slå rart ut for de som faktisk har bra ladefart opp til 100%
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Dede

Helt enig i at minuttpriser trengs når en leser folk som seriøst kommenterer at det er kjempegreit å sette bilen til hurtiglading for å gå å spise middag.  Jeg kommer til å bli skikkelig møkkasur om jeg opplever sånt.  Vil vurdere å ta med papir og limstift og feste lapp på ruta om det står fulladede biler på hurtiglading...

1317142119

Det latterlige med minuttpris, er at det er et parkeringsgebyr som straffer alle som ikke har optimal temperatur på batteriet eller biler som lader sakte. Det er helt meningsløst og utelukkende for at Mer skal tjene penger på kundenes uvitenhet.

Men jeg synes det er et godt forslag å sette minuttpris fra bilen når et sted mellom 80%-85%. Da kan det godt være en høy minuttpris også, slik at det vil være merkbart på totalprisen dersom man blir stående. Hadde ikke gjort noe med en heftig minuttpris på flere tiere pr minutt når man når 100% heller. Da skal det svi litt på pungen å bli stående.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA