Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil skal vi velge?

Startet av skateboard, mandag 21. juni 2021, klokken 19:42

« forrige - neste »

skateboard

Ny bruker med nok et spørsmål om første elbil.

Hvem
Par uten barn, som vurderer bytte ut vår 3-dørs Audi A1.
Ser på elbil for å spare utgifter til bom, parkering og forhåpentligvis service.

Behov
Bor innenfor ring 3 i Oslo, så har ikke egen plass med lader, men det er 15 kommunale ladeplasser rett utenfor vårt BRL, hvor det alltid er ledig plass.

I hverdagen brukes bilen stort sett til småturer da vi begge jobber i sentrum. Ellers har vi hytte 7 mil unna Oslo som kjører til 2-4 ganger i måneden på sommerhalvåret, også besøker vi gjerne familie 2-3 ganger på vinterhalvåret (20 mils kjøring). Lademulighet begge steder.

Størrelsesmessig trives vi godt med A1. Kan godt ha en større bil, men ikke noe mindre.
Bryr oss veldig lite om bilens utseende.
Har hittil kikket litt på MG ZS, Ioniq, Zoe og Leaf. Syns alle ser OK ut.

Budsjett
Ser for oss å bruke maks 300 000. Åpen for både brukt og nytt, men gjerne nytt da de fleste har gode tilbud på finansiering.

Setter pris på alle svar!

Vaduz

Hyundai Kona, Kia eniro eller model 3 standard range+. Må kanskje se på 1-2 år gammle. Muligens MG zs ev eller hva den heter, men i grenseland hva gjelder rekkevidde.

automat

Uten fast lademulighet ville jeg prioritert en bil som gir deg rask og effektiv lading. Her vil jeg nevne 1. gen Ioniq (28kWh). Pga bilens  lave forbruke, så trenger man å lade mindre strøm (kortere tid) enn mange andre biler. Den hurtiglader også ekstremt effektivt. Desverre har den litt kort rekkevidde, og klarer ikke 20-mils turen din på vinteren uten ladestopp. Kan man leve med den litt korte rekkvidden, så får man mye elbil for pengene. 2. gen Ioniq (38kWh) har lengre rekkeviidde og er like strømgjerrig (og har app-styring). Men hurtiglader desverre tregt. (Ioniq 5 holder jeg utenfor her).

Du har nevnt Zoe, og den er tveegget når det gjelder lading. Har man tilgang til TN-strømnett fungerer det bra, spesielt hvis man har tilgang til 11 eller 22kW ladestasjoner (som alltid er TN).

Men mange 3,6 og 7,2kW gateladere i Oslo er koblet til IT-nett. De kan ikke Zoe lade på uten ekstra remedier. Det blir fort tungvint og ineffektivt. Hvis ladestolpene «dine» er på IT-nett, vil jeg fraråde Zoe. Kun siste gen Zoe kan hurtiglades.

Leaf er også nevnt. Den bruker Chademo, den tapende hurtigladerstandarden. Vær også obs på «rapidgate» (lav ladehastighet ved gjentatte hurtigladinger).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

batterimannen

#3
Sitat fra: Vaduz på mandag 21. juni 2021, klokken 20:13
Hyundai Kona, Kia eniro eller model 3 standard range+. Må kanskje se på 1-2 år gammle. Muligens MG zs ev eller hva den heter, men i grenseland hva gjelder rekkevidde.

Tror det blir ca umulig med 20 mil med MG på vinteren.

Hvis en av dere er med i Akademikerne pluss så får man 8% rabatt på Citroen e-C4, DS3 e-Tense og Opel Corsa-e og 6% på Peugeot e-208. Da blir de innenfor ca 300 k godt utstyrt (e-C4 er den største, e-Tense er litt som Kona i størrelse og e-208 og Corsa-e er ganske små).

Kan også gå for en lett brukt Kona og ikke bry dere om rekkevidde. Da trenger dere sannsynligvis å lade hver 7-14. dag de periodene med småkjøring.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

HouseGlover

Sitat fra: automat på mandag 21. juni 2021, klokken 22:09
Uten fast lademulighet ville jeg prioritert en bil som gir deg rask og effektiv lading. Her vil jeg nevne 1. gen Ioniq (28kWh). Pga bilens  lave forbruke, så trenger man å lade mindre strøm (kortere tid) enn mange andre biler. Den hurtiglader også ekstremt effektivt. Desverre har den litt kort rekkevidde, og klarer ikke 20-mils turen din på vinteren uten ladestopp. Kan man leve med den litt korte rekkvidden, så får man mye elbil for pengene. 2. gen Ioniq (38kWh) har lengre rekkeviidde og er like strømgjerrig (og har app-styring). Men hurtiglader desverre tregt. (Ioniq 5 holder jeg utenfor her).

Du har nevnt Zoe, og den er tveegget når det gjelder lading. Har man tilgang til TN-strømnett fungerer det bra, spesielt hvis man har tilgang til 11 eller 22kW ladestasjoner (som alltid er TN).

Men mange 3,6 og 7,2kW gateladere i Oslo er koblet til IT-nett. De kan ikke Zoe lade på uten ekstra remedier. Det blir fort tungvint og ineffektivt. Hvis ladestolpene «dine» er på IT-nett, vil jeg fraråde Zoe. Kun siste gen Zoe kan hurtiglades.

Leaf er også nevnt. Den bruker Chademo, den tapende hurtigladerstandarden. Vær også obs på «rapidgate» (lav ladehastighet ved gjentatte hurtigladinger).

Jeg vil bare legge til at du kan klare 200 km med 1. gen Ioniq, altså i minus 10 og vinterføre, men da med må varmeapparatet være skrudd av. Ellers er en typisk rekkevidde for Ioniq ved slik føre med varmeanlegg på ca 160 km.

Her er den testet av Elbilforening som bekrefter påstanden min.
https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-stor-forskjell-i-vinterkulda/

Leste i Dinepenger for en uke siden at 1. gen Ioniq er det beste brukt elbilkjøpet. Det mente både NAF og Elbilforeningen. Så hvis rekkevidde er tilstrekkelig er det bare løpe og kjøpe.

skateboard

Takk for gode svar!
Kunne også lagt til at det ikke er krise for oss dersom vi må hurtiglade en gang ila 20 milene vi kjører et par ganger på vinterstid, men er jo praktisk om man får en bil som kan klare hele distansen.

Samboer liker MGen godt, men jeg har forstått det som at den både er ganske "tørst" og lader relativt tregt, så det trekker ned.

Jeg har allerede kikket på ny Ioniq 2. gen, men var ikke klar over forskjellen på 1. og 2. gen, så det er veldig god info! Skal også se litt nærmere på brukt Kona.

Preference

Så på brukt Kona til rundt denne prisen som beste alternativ. Valgte selv å legge til 75k for å få en helt ny Tesla Model 3 SR+ istedenfor fordi vi var opptatt av hvordan bilen ser ut og "techen".

Trekkoppbil

Sitat fra: automat på mandag 21. juni 2021, klokken 22:09
Leaf er også nevnt. Den bruker Chademo, den tapende hurtigladerstandarden. Vær også obs på «rapidgate» (lav ladehastighet ved gjentatte hurtigladinger).
Her var det mye missvisende info som er tatt ut av sin sammenheng.

Alle bilmodeller eller batterimodeller har hver sine ladekarakteristikker. Så det gjelder å velge en bil med karakteristikker som passer til ens bruk og ønsker, og når man bruker bilen, gjelder det å forstå hvilke karakteristikk batteriet har.

Et problem:
Hvis man hurtiglader et batteri som er over halvfullt, så kan det føre til at batteriet blir varmt. I kombinasjon med flere andre forhold som også kan kjøre batteriet varmt, så kan batteriet få så høy temperatur at det taper seg. Det heter seg at man bør unngå å hurtiglade over 80%.
Her har fabrikantene sikra seg på ulike måter:
Leaf 24kwt setter ned ladehastigheten etter hvert som man lader opp batteriet.
Leaf 30kwt kjører høy ladehastighet opptil ganske høy SOC. Ulempa er at man da har mulighet til å kjøre batteriet svært varmt, og det er overlatt til bilisten å avslutte ladinga i tide, før batteriet går varmt, på dager eller turer hvor det kan være et problem.
Leaf 40kwt har den sikringsmekanismen at dersom bilisten kjører batteriet varmt, som ved flere høye hurtigladinger på samme dag, så settes etterhvert ladehastigheten noe ned, når batteriet er kjørt varmt. Her er det opptil bilisten å passe på at han ikke kjører batteriet så varmt, så det burde ikke være noe vesentlig problem, og jeg kan ikke se at det begrensna ladehastighet er så mye å klage over, sammenligna med at gjennomsnittelig hurtiglading her i landet er målt til 30kw.
VW har også kjørt jevn ladehastighet opptil høy soc, men her er det løst ved at man aldri får så høy ladehastighet.
Ioniq i første utgave var revolusjonerende da den kom med svært høye ladehastighet og konstant ladehastighet opptil ganske høy SOC, før den plutselig avslutter ladinga helt. Jeg kjenner ikke til om batteriene virkelig tålte påkjenningen, eller om de taper seg over tid. Det er snakk om at Hyundai tilbakekaller 80 000 batterier i Korea, og det er spørsmål om man vil bytte batterier i andre land også.
Enkelte batterier har effektiv kjøling eller oppvarming.  Da er problemet at man ikke har kontroll på når batteriet kjøles eller varmes opp.  Stopper man 1 time eller 2 langs veien, så risikerer man at kjølinga tapper batteriet i mens, så man deretter ikke har energi til å kjøre til den laderen man hadde planlagt å kjøre til.  Parkerer man 2 uker på Gardermoen om vinteren, kan oppvarminga ha tappa batteriet i mens, på tross av at det er helt unødig å varme opp et batteri som ikke er i bruk.

Teslabjørn har lagt ut videoer, der han misshandler batterier ved å køre dem særdeles varme, når han ikke holder seg til skikk og bruk om hvordan man behandler et batteri.  Han la merke til at Leaf 40kwt strupa ladehastigheten noe, etter at han hadde kjørt batteriet varmt, og han innførte begrepet Rapid gate.
Jeg kan ikke forstå at du klarer å kjøre batteriet så varmt at du skal nå rapid gate på en 20 mils tur om vinteren med et batter på 37kwt.

Problemet om vinteren, er at man ikke kan hurtiglade kalde batterier, hvis man har parkert utendørs. Det kan løses ved at man starter turen med fullada batteri, og at man kjører inn en lunk, og at man kjører batteriet nesten tomt, før man hurtiglader.


automat

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:08

Her var det mye missvisende info som er tatt ut av sin sammenheng.
........

Ioniq i første utgave var revolusjonerende da den kom med svært høye ladehastighet og konstant ladehastighet opptil ganske høy SOC, før den plutselig avslutter ladinga helt. Jeg kjenner ikke til om batteriene virkelig tålte påkjenningen, eller om de taper seg over tid. Det er snakk om at Hyundai tilbakekaller 80 000 batterier i Korea, og det er spørsmål om man vil bytte batterier i andre land også.

Det var ikke min intensjon å skrive noen avhandling om forskjellige bilers batteriegenskaper. Men jeg ønsket å peke på noen områder man bør vær oppmerksom på. Så får det bli opp til trådstarter hvor mye han vil grave i det.

1.gen Ioniq er så vidt jeg vet ikke berørt av batteribytte. Jeg har ihvertfall ikke fått noen tilbakekalling på min. Ioniq 2.gen og Kona med lite batteri (samme batteri) er de som skal være berørt, også her til lands. Med forbehold om at jeg har fått med meg dette riktig.

1.gen har en helt annen batterikjemi enn 2.gen, og av det jeg har sett og hørt er det lite batteridegenerering på 1.gen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Gjelder og Kona med stort batteri, som min, samt Kia E-Soul og Kia E-Niro som mer eller mindre har samme pakke og drivlinje (i realiteten samme bilene, men forskjellig "skall" utenpå), og langt på vei samme batteriene. Men siden man ike har sagt det gjelder absolutt alle, kan det være at noen serier eller bare fra noen fabrikker de opplever problemet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA