Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir elbil dyrere eller billigere?

Startet av OleBrum2, fredag 18. juni 2021, klokken 19:54

« forrige - neste »

OleBrum2


Hva tenker dere om elbilpriser fremover? Er i en slik situasjon at ny bil kan være ok nå, samtidig også helt ok å vente til påske 2022. (Trenger stor familiebil med rekkevidde 450 minimum)

Veldig mange biler i samme SUV segment er sluppet/kommer. Fra ID4 til model Y til Ioniq 5. Vil vi se kniving om kundene blant dem? Kampanjepriser?

Tesla SR+ innledet med en priskrig på mindre biler. Nå har Leaf satt ned pris også. Vil dette fortsette?

Norsk krone ser ut til å styrke seg. «Dollarprising» på bil synes å være over 9 på mange modeller enda. Når skal bilprisene reflektere en krone som er styrket?

Samtidig øker pris på metaller og halvledere. Blir bil skikkelig dyrt pga råvaremangel i løpet av året/tidlig neste år? Inflasjon øker pris?

Mange spørsmål og avveininger...noen som har noen gode svar?

batterimannen

Det er ikke aksjeinvestering men en bil. Ville sagt at det er best å kjøpe bil når du trenger den. Vanskelig å spå om alle de variablene du nevner vil få den bilen du trenger/ønsker deg vil gå opp eller ned i pris.

Jeg vet, litt kjedelig svar fra meg.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Prisene kommer sannsynligvis ikke til å gå opp med større produksjon og flere lagerbiler i 2022. Til neste år vil forhandlerne antakelig ha god tilgang på lagerbiler av elbiler som kom(mer) på markedet i år.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

Vent til du kan kjøpe drømmebilen brukt. Mye å spare på det. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Jeg tror ikke vi vil få se store endringer på hva man må legge i en bil de første 3-5 årene før eventuelle avgifter kommer, men da kommer det an på om importørene  må se litt på sine avanser.

Vi vil nok fremdeles se at prisene holder seg relativt jevnt, om man bare ser på hva man må gi for en ok bil  den klassen man leter blant. Istedet vil man se at rekkevidde øker, og kanskje og størrelsen man får for pengene.

Og dette vil fortsette. Når 600 km rekkevidde er standarden, vil 400-450 km rekkevidde bli der man havner for samme summen. Og da kan man med rette si at prisene går nedover, men man må fremdeles legge rundt 250-350 for de mindre modellene, opg kanskje opp mot 400 K for de mest påkostede modellene. Så vil familiebilene ligge rundt 400-500 K for rimelige utgaver og noe dyrere igjen for de som skal være mer premium.

Nissan Leaf koster i 2013 fra 220 K til 265 K, som bare så vidt er billigere enn i dag, før vi ser på inflasjonen og droppet i kronekursen. Men nå får man den oppgraderte versjonen, og med 40 kWh-batteri fremfor 24 kWh.

https://elbilforum.no/index.php?topic=7608.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

På lengre sikt går nok prisene nedover.  Enkelte drømmer om batterikost ned i 100usd/kwt,og noen har også visjoner om kostnader ned i 50usd/kwt.

På kort sikt som du skisserer, kan prisene gå både opp og ned med valutasvingninger og moms.

Jeg trur prisene i stor grad styres av etterpørsel og begrensende faktorer.

Normalt er nok forsyningskjedene avtalt flere år i forveien, når en ny babrikk popper opp, men det kan ta tid før produksjonen blir stor, og jeg har inntrykk av at det er få biler til salgs i det segmentet du ser etter. Det kan være mange begrensninger som vi ikke kjenner til. I 2020 var det en kortvarig salgspessimsme hvor bilfabrikantene reduserte booket kapasitet hos halvlederindustrien.

Det kan være lange bestillingstider på enkelte biler, og det kan være lurt å følge litt med i god tid.  For fabrikanter som har biler på lager, så kan det være et poeng å dumpe dem ut før nyttår, for å få ned utslippstallene, men ofte er det kun Jaguar I-pace de klarer å levere.





Barfot

Med lang leveringstid om man skulle bestille noe, så valgte vi en 1 år gammel I-Pace EV400, kjørt 12.000 og for en bil det er, kontra "den gamle" 2015 Outlanderen vi hadde. rett og slett en fantastisk god bil å kjøre :-)

Stort verditap første året gjorde at denne ble billigere nå som 1 år gammel enn f.eks. XC40 og Mustang Mach-E, men vi fikk den nå kontra å vente.

Det kommer alltid noe nytt, så å vente på lavere pris og/eller bedre spesifikasjoner (spesielt på ladehastighet) må man nesten vurdere selv hva man prioriterer.

ToWalkOrDrive

Vi er i ferd med å se at mange land i Europa nå skal ha elbiler, og det er mangel på noe elektronikk som begrenser bilproduksjonen (halvledere eller noe sånt). Kan være at det blir mangel på flere slike ting, og at "elbil" blir mangelvare, som vil holde prisene høye.

På den annen side så går utviklingen så raskt i batteriteknologi at de klarer å redusere behovet for dyre råstoffer. Historisk sett har batteriprisen per kWh blitt redusert mye kontinuerlig de siste 8 årene, så er nok ikke grunn til å tro at den trenden kan fortsette de neste årene.

Nå som Ioniq 5 kommer til under 500.000 fullt utstyr med lynrask lading, stor seteplass, hengerfeste og takbøyler (og litt middels bagasjeplass) så vil de sette press på VW og andre til å ikke ha for høye priser, så for å oppsummere så tror jeg ikke prisene skal opp...men at det kan bli mer ventetid på elbiler. Tipper Tesla Model Y-priser vil reduseres til å komme ned mot Model 3 priser og når Europa-produksjonen kommer i gang.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA