Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Styret i TOCN bør byttes

Startet av Trond K, tirsdag 18. mai 2021, klokken 21:33

« forrige - neste »

Trond K

Til Valgkomiteen I TOCN

Jeg antar at alt jeg skriver forsvinner inn i det sedvanlige sorte hullet, men at det i alle fall leses før det kastes. Det publiseres også på elbilforum i mangel av noen måte å få klubben selv til å publisere organisasjonsinnlegg fra medlemmene på. Jeg kan ikke annet enn å gjenta hvor lite heldig jeg synes det er for en klubb å ikke gjøre det. For ordens skyld vil jeg også påpeke at jeg ikke søker jobben som styreleder i den grad noen skulle spekulere i det.
En eller annen gang i fremtiden har vel styret tenkt å organisere et årsmøte. Jeg synes valgkomiteen også bør etterspørre dette. Valgkomiteen bør nå begynne å arbeide med hvordan et nytt styre kan se ut. Jeg har ikke full innsikt i hva medlemmenes behov er samt hva klubbens prioriteringer er mot disse. Personlig er jeg usikker på om klubbens tillitspersoner selv har det også, men det er en annen sak. Men valgkomiteen må selv gjøre seg opp en mening om hva klubben trenger, og hva slags kompetanseprofil styret bør ha for å møte de behovene.
Ut fra den (begrensede) innsikten jeg har er det noen konkrete behov jeg mener klubben har og som styresammensetningen bør reflektere. Jeg har laget seks punkter som valgkomiteen kan vurdere.

Informasjon
Informasjonen fra TOCN baseres seg nesten utelukkende på at medlemmene må følge med på Facebook hele tiden. Det å gjenfinne informasjon er særdeles vanskelig – være seg på Facebook eller klubbens hjemmesider. Dette erkjennes av klubben også, men de gjør lite med det. Og når de gjør noe med det følger de det ikke opp selv (de bruker Facebook til omtrent alt selv om de sier at det er andre steder å hente informasjonen). Det er materiale til flere sider om hvor dårlig jeg synes TOCN organiserer seg rundt informasjonsinnhenting og deling, men jeg skal avstå fra det. Det trengs noen som tar et ansvar for en ny informasjons struktur.

Medlemsservice
En klubb av denne størrelsen trenger noen som strukturerer og organiserer forespørsler og behov fra medlemmene. I tillegg bør man ha en forståelse av hva medlemmene faktisk etterspør og verdsetter slik at klubben kan tilpasse seg medlemmenes behov. Noen bør ta et særskilt ansvar for dette. Med dagenes begrensede administrasjon bør dette ha et eget fokus i styret.

Treff / Sosiale tilstelninger
Hele tre punkter i para 2 i vedtektene er tilegnet dette. Noen bør ta et særskilt ansvar for dette – inklusive også hvordan GF/Årsmøtet skal organiseres.

Juridisk kompetanse
Skal man ha paragraf 2.3 i vedtektene er man, slik i alle fall jeg vurderer det, nødt til å ha juridisk kompetanse. Man kan ikke hevde medlemmenes sak uten å vite hva slags grunnlag man har. Enten fjerner man 2.3 eller så skaffer man seg en struktur for juridisk kompetanse for medlemmene. Den kompetansen skal nok i hovedsak kjøpes, men man kommer godt i gang med en jurist i styret som kan bidra på overordnet nivå.

Teknisk kompetanse
Bilene til Tesla er ikke de enkleste å forstå. En av klubbens viktigste bidrag til medlemmene bør være å tilgjengeliggjøre skjult kunnskap samt strukturere all kjent kunnskap slik at den blir tilgjengelig når medlemmene har behov for den og ikke bare nå noen publiserer den på Facebook eller andre kanaler. Bredden i begrepet «teknisk kompetanse» er svært stor og omfanget av informasjon ganske voldsomt, så kanskje er dette en egen liten komite og ikke bare en person. Det er ikke sikkert dette er en styredeltakelse heller.

Styreleder
Klubben bør ha en styreleder som er god til å vurdere alle behovene mot hverandre og sette prioriteringer med lengre varighet – minimum ett år frem. Disse prioriteringene bør etterstrebe å ikke bare adressere dagens behov men antatte behov i perioden. Ikke minst bør Styreleder evne å prioritere bort. Vedkommende må kunne kommunisere tydelig både skriftlig og muntlig utad og innad både agenda og resultater. Til sist, Styreleder må utvikle en administrasjon som etter hvert evner å selv sette dagsorden og agenda og være et virkemiddel for styret i å oppnå de målsettingene styret har satt.
Det er vel ingen hemmelighet nå at jeg mener at dagens styreleder ikke møter disse behovene.
-
Jeg synes valgkomiteen også kan vise litt åpenhet og si litt om sitt arbeid før et årsmøte. Dere kan med fordel også bruke klubbens Facebook sider til å avertere etter styremedlemmer som kan møte kompetanseprofilene dere ser etter. Hva dere absolutt ikke bør gjøre er å avtale på bakrommet hvem som skal være i styret og så avholde et nytt årsmøte der avstemningen skjer ved personlig fremmøte av den samme gamle gjengen. Dette er ikke en liten venneklubb lenger.

automat

@Trond K
Hva har du bidratt med med for å gjøre TOCN til en bedre klubb? Å skrive lange kritiske innlegg på elbilforum bidrar neppe til så veldig stor ending.

TOCN har forøvrig et medlemsforum utenom facbook, som kanskje er et riktigere sted for interne TOCN-debatter enn dette forumet, som tilhører elbilforeningen.

Digitale årsmøter gir ikke nødvendigvis så veldig mye bedre oppmøte. F.eks. når mitt lokallag av elbilforeningen hadde digitalt årsmøte,  var det ganske tynt med folk. «Small talk» i pauser, og muligheten til å knytte nye kontakter er også mye vanskeligere.

Forøvrig er det mye større sjanse for å bli lest hvis man skriver korte og konsise innlegg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond K

Jeg betaler i alle fall kontingent og tydeliggjør forbedringspotensialer. Apati er ingen endringsdriver. At mine innlegg ikke posteres hos TOCN bør du ta opp med dem. Men jeg er enig i at noen av innleggene mine er lange. Det er fordi de ikke er innlegg men kopier av meldinger jeg som TOCN medlem har sendt hhv. Styret og Valgkomiteen. Begrunnelser og forslag er det vanskelig å tabloidisere. Du bør forøvrig ikke ilegge meg meninger jeg ikke har. Jeg har ikke forfektet digitale årsmøter fremfor fysiske. Jeg har forfektet digitale årsmøter fremfor ingen årsmøter.

o.b.lix

Sitat fra: Trond K på fredag 21. mai 2021, klokken 13:24
Styreleder svarte meg privat på mitt offentlige spørsmål at de skulle besvare det etter et styremøte 19de mai. 

Det er nok Covid19-pandemien ene og alene som gjør at slike spørsmål er vanskelige å besvare.

Men styremøtet er foreløpig planlagt til 21. august, skriver TOCN på sin facebookside.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MaxQ

Jeg meldte meg ut når jeg skjønte at TOC'er ikke er "for" eiere, men "for" Tesla. Det trengs kanskje frittstående TOC'er som ikke styres av Tesla? God kontakt "inn" i Tesla er nyttig, men ikke når det ikke kan brukes effektivt. Man velger å krype for Tesla slik jeg tolker mye av det som kommer ut (og delvis av det som tydligvis holdes tilbake også). Andre har sine erfaringer så klart.

At denne tråden blir hysjet på og en viser (feilaktig, mener jeg) til CoC vil jeg si er litt av problemet også med drift av klubben.

Har selv lite erfaring da jeg bor for langt unna til å kunne delta når jeg var medlem. Det ene tilfellet jeg tok kontakt om endte opp med munnkurv, de ville løse saken "diplomatisk". Noen år senere, så er den konkrete saken fortsatt ikke gjort noe med av TOCN, men munnkurven består og jeg kjenner at jeg ikke bryr meg lenger.

En ting som er positivt er at aktiviteter ser ut til å bli spredt mer utover landet. Pandemien har naturligvis satt en midlertidig demper, men om dette fortsetter i fremtiden så er det en positiv ting. Viktig å omgjøre de tusenvis passive medlemmene skal en vokse bedre og faktisk tilby noe relevant. Alternativt innføre et "støttemedlemskap"?

Ellers er det et voldsomt fokus på det sentrale østland når det kommer til partnere (en håndfull landsdekkende og 1 i Tromsø så vidt jeg ser i farten). Nå har det så klart med tilbud av slike tjenester rundt om kring også, men det skader ikke å prøve å gjøre noe med det.

o.b.lix

Der er kanskje her misforståelsen er:

TOCN er laget for å ha det kjekt med Tesla som tema - ikke som et forbrukerrettighetsskontor.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rosstopher

Sitat fra: o.b.lix på fredag 04. juni 2021, klokken 12:09
Der er kanskje her misforståelsen er:

TOCN er laget for å ha det kjekt med Tesla som tema - ikke som et forbrukerrettighetsskontor.

I følge vedtektene skal TOCN "Fremme medlemmenes interesse ovenfor Tesla og klubbens samarbeidspartnere."

Altså målet er ikke bare å "ha det kjekt".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Rosstopher på fredag 04. juni 2021, klokken 12:28
Sitat fra: o.b.lix på fredag 04. juni 2021, klokken 12:09
Der er kanskje her misforståelsen er:

TOCN er laget for å ha det kjekt med Tesla som tema - ikke som et forbrukerrettighetsskontor.

I følge vedtektene skal TOCN "Fremme medlemmenes interesse ovenfor Tesla og klubbens samarbeidspartnere."

Altså målet er ikke bare å "ha det kjekt".
Denne setningen kan tolkes på mange måter. Tror du tanken bak den var at TOCN skulle bli et forbrukerrettighetskontor? Hvordan ser dette ut i andre merkesklubber, f.eks. VACN?

Elbilforeningen tilbyr så vidt jeg vet heller ikke slik bistand (utover litt rabatt hos en advokat).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

MaxQ

Nå er det et godt stykke mellom det å være en owners club til å være et forbrukerrettighetskontor. Jeg mener så klart ikke at TOCN burde være det sistnevnte (det har vi andre instanser til). Og jeg påpekte at et godt forhold til Tesla er nyttig. Å komme drassende med et slikt argument er å legge ord i munnen på meg.

Nytten av det gode forholdet til Tesla smuldrer bort når forholdet blir så ensidig at man tilsynelatende kryper for Tesla. Saken jeg tok opp ble først godt mottatt av TOCN, men ble fort lagt lokk på da det trolig ikke var i Tesla sin interesse. Derfor er det legitimt å stille spørsmål rundt nytten for medlemmene i det tette båndet mellom TOCN og Tesla da det tydligvis er mer i favør av Tesla enn medlemmene.

En kan nesten snu på det, TOCN fremstår nesten som et rettighetskontor for Tesla (oooh, brannfakkel).

Jeg meldte meg ut fordi jeg ikke trenger å være medlem av Tesla, det holder at jeg er kunde. Dere som er der får ha lykke til med å skape en så god owners club som mulig. Men ikke la et godt forhold til Tesla ødelegge for å være et tydelig talerør for Tesla owners. Husk at det er en owners club, ikke Tesla sin klubb (eller jo, det er jo nettopp det det er, Tesla sin klubb, dessverre).

Det blir spennende å høre utfallet av møtet til høsten.

Trond K

#24
- Det er noe sykt ved en Tesla eier klubb som ikke vil publisere et skjermbilde av Teslas webside med lagerbiler fordi Tesla sier prisene på egne websider er feil.
- Det er noe sykt ved en klubb som ikke vil vedkjenne seg at de stopper slike enkle innlegg.
- Det er noe sykt ved en klubb som ikke tillater denne diskusjonen på sitt eget digitale territorium.
Det er noe rart med denne diskusjonen også. Jeg blir angrepet for å komme med innlegg der jeg ønsker en klubb med større åpenhet og mer fokus på medlemmenes interesser - slik jeg ser de. Det er administrasjonen og styret som er ansvarlige. Som om det er illojalt eller umoralsk å utfordre hva de har gjort og ikke minst hva de ikke har gjort. Også denne hersketeknikken som brukes ved å ta standpunkter og dra de til ytterligheter som ikke er relle (som om jeg mener at TOCN skal bli en forbrukerorganisasjon). Hva med å bidra med meninger om hva klubben faktisk bør gjøre med ressursene sine fremfor bare å skyte ned de som faktisk har noen meninger? Problemet med klubben er ikke bare et dysfunksjonelt styre. Det er også medlemmer som bare betaler og ikke bryr seg.

HKS

Sitat fra: Trond K på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:25
...
Det nærmer seg snart årsmøte i TOCN, ønsker man å stille til valg i styret så har man frem til 10. august til å stille.

https://www.tocn.no/2021/07/har-du-lyst-til-a-vaere-med-i-klubbens-styre/
Tesla Model 3 Long Range

Trond K


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA