Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche Macan

Startet av bmw2002, mandag 10. februar 2020, klokken 22:46

« forrige - neste »

bmw2002

Er det noen detaljer rundt Macan som kommer i 2021 eller 2022?

Får den samme batteri og drivlinje som Taycan?

turfsurf

Macan vil vel fremdeles være fossil. Cross Turismo er vel neste el Porsche.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. februar 2020, klokken 06:29
Macan vil vel fremdeles være fossil. Cross Turismo er vel neste el Porsche.

Nei. Neste generasjon Macan skal ha elektrisk drivlinje (i tillegg til bensinvarianter). Dette er bekreftet, men jeg tror ikke det finnes detaljer enda.

Før Macan lanseres (2022?) er vel planen en Taycan Sport Turismo og en Cross Turismo.

SHN

Etter det jeg har lest, skal neste generasjon være fullelektrisk og det skal ikke tilbys en bensinutgave av den, men dagens versjon som er bensindrevet skal fortsatt være i produksjon samtidig med neste generasjon i en periode.
Macan skal etter det jeg har lest ikke bygges på J1 plattformen som Taycan benytter.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Chimp

Sitat fra: SHN på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:16
Etter det jeg har lest, skal neste generasjon være fullelektrisk og det skal ikke tilbys en bensinutgave av den, men dagens versjon som er bensindrevet skal fortsatt være i produksjon samtidig med neste generasjon i en periode.
Macan skal etter det jeg har lest ikke bygges på J1 plattformen som Taycan benytter.

Substantially different, in fact: the electric Macan will be based on an evolved version of the platform used for the new Taycan.

It will be based on the Volkswagen Group's new Premium Platform Electric (PPE) architecture, developed from the Taycan's J1 platform to allow the physical flexibility required when low-slung GTs and high-riding SUVs share the same hardware.

kilde: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-porsche-macan-ev-get-taycan-platform-and-tech

Counterpointer

Redd denne blir like dyr som Taycan, men den blir sikkert en fin bil.

Blir den samme størrelse som MEB trillingene?

Chimp

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 07:31
Redd denne blir like dyr som Taycan, men den blir sikkert en fin bil.

Blir den samme størrelse som MEB trillingene?

Har ingenting med MEB å gjøre. Større bil, annen plattform.
Koster nok like mye som taycan ja, mulig det blir litt mva på toppen av det hele også. Kommer til å selge bra da dette blir en drømmebil for mange

Counterpointer

Vet at den ikke ER MEB. Det jeg spurte om er størrelsen i forhold til MEB.

Counterpointer

Sitat fra: Jalla på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:33Porsche claims that the Macan EV will have "significantly" more range than the current Taycan.
Mindre bil med større batteri burde tilsi mer rekkevidde. Hvor signifikant i forhold til hvilken utgave er interessant. 4S har jo bra rekkevidde, turbo S er mer moderat.

Chimp

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:34
Vet at den ikke ER MEB. Det jeg spurte om er størrelsen i forhold til MEB.

Konkrete dimensjoner slippes vel sjelden før endelig lansering. Men den er større enn MEB. Q4 er MEB, Q6 skal være bygget på PPE og plasserer seg mellom Q4 og etron i utvendig størrelse

Counterpointer

Så litt nøye på en fossil Macan som sto på gata. Den er definitivt ikke like stor som fossil Q6. Men kunne godt ha vært samme størrelse som en ID4. Kanskje litt lavere, men dette var en GTS.....

Vet at ikke det er det samme som nye plattformer for de elektriske variantene. Men plattformene er skalerbare. MEB har jo både ID3 og 4

bmw2002

Porsche har tidligere sagt at de satser på en pris 20-30% under Taycan.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:05
Så litt nøye på en fossil Macan som sto på gata. Den er definitivt ikke like stor som fossil Q6. Men kunne godt ha vært samme størrelse som en ID4. Kanskje litt lavere, men dette var en GTS.....

Fossil Q6 finnes det? Fossil Macan deler plattform med Q5.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Nei det finnes ikke. Q7 han mener sikkert, den er ganske stor.
Uansett ingen som vet noe om størrelse enda bortsett fra hva du ser på bilder. Kan derfor bare anta at den er noe større, siden Q6 (ny elektrisk modell fra Audi som ikke finnes i dag) og Macan E bygges på PPE, og det er usannsynlig at Q6 blir like stor som Q4 som er bygget på MME og identisk med ID4.

turfsurf

Sitat fra: Chimp på torsdag 13. mai 2021, klokken 10:08
Kan derfor bare anta at den er noe større, siden Q6 (ny elektrisk modell fra Audi som ikke finnes i dag) og Macan E bygges på PPE, og det er usannsynlig at Q6 blir like stor som Q4 som er bygget på MME og identisk med ID4.
MEB, ikke MME vel. Men ja, spørsmålet er om det prøver å skvise inn en størrelse mellom ur-etron og etron Q4. Tror egentlig Q6 blir en erstatning for etron, ikke ett tillegg. Men da vil jo Macan ta ett steg opp i størrelse i.f.h.t. dagens.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA