Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3 alternativ

Startet av Laban1, tirsdag 27. april 2021, klokken 18:24

« forrige - neste »

Laban1

Hei

Jeg kommer til forumet for å høre litt visdom da jeg tenker å kjøpe elbil og har tenkt ut følgende kriterier:

Bruk:
- Skal kjøre Oslo-Trondheim en del ganger i løpet av året.
- Eller så kjører jeg litt i Oslo og Trondheim ved behov, men bilen vil mest sannsynlig stå stille for det meste
- Altså mest behov for langkjøring
- Kan ikke lade ved bolig
- Det vil si at jeg er ute etter en bil med lang rekkevidde, men må lades den gangen den kjøres. Så helst rask lading og ser da raskt mot en Tesla Model 3.
- Støy: Syns M3 har mye støy i kupe. Er det andre alternativer med denne rekkevidden og ca samme pris som støyer mindre?

Økonomisk:
- Er det dumt å kjøpe elbil vs bensinbil når man ikke kan lade ved egen bolig?
- Noe tanker om at det er bedre å kjøpe brukt M3 LR enn ny M3 LR selv med så lav rente? Har sett at det er en stor prisreduksjon på Finn.
- Vurderer å bare punge ut for lang rekkevidde og lav støy.

Lurer på om det er like økonomisk å kjøpe en rimeligere brukt bensinbil som har et bedre støynivå i kupe, da drivstoff, bom,etc. ikke er et større tap enn verditapet på en ny elbil?

Masse spørsmål. Takk om noen kan bli sesvart :)

Magnus Hansen

Med det bruksmønsteret ville jeg kjøpt brukt diesel eller bensinbil. Og heller ikke brukt så fryktelig mye penger på bilen.

turfsurf

Kjøper du brukt bil så kommer vedlikeholdskostnader tidligere. Tesla Model S er jo ett stille men litt dyrere alternativ. Ford mach-e LR uten AWD går jo nesten like langt som TM3, og er bra stille. Ellers vil jeg tro bmw i4 blir en stille og behagelig bil for slikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Uten å ha et fast sted å lade ville jeg ikke vurdert elbil, ja er en del kommunale ladeplasser i oslo men er ganske stor rift om dem og ser ikke ut som de har så lyst å bygge det ut heller. Ville heller vurdert en brukt bensin eller diesel bil evt en hybrid.
Model 3 2019 LR Rwd

z4rd

Elbil uten fast ladeplass der bilen står parkert (gjerne om natten) er ikke en smidig løsning - dette er for spesielt interesserte :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på tirsdag 27. april 2021, klokken 21:11
Elbil uten fast ladeplass der bilen står parkert (gjerne om natten) er ikke en smidig løsning - dette er for spesielt interesserte :)
Hvis man kjører lite i hverdagen og har bil med lang rekkevidde er det vel ikke noe større problem.

I4 med abonnement på Ionity eller en Tesla så blir det ikke allverdens dyrt heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

En bil som noen andre har tatt det første verdifallet på virker mer fornuftig når bilen vil stå parkert en stor andel av tiden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Trekkoppbil

Til dagligkjøring vil jeg anbefale elbil. Til sjeldne småturer kan bensinbil være noe å vurdere, og til sjeldne langturer ville jeg ha kost meg med en dieselbil.

Hvis man kan fylle en tank diesel på langtur noen få ganger i året, så synes jeg det er vanskelig å forsvare el-bil i stedet, da det er ressurskrevende å skaffe en elbil med lang rekkevidde.

Du kan leite etter tråder om støy i M3. Valg av dekk og felg kan være viktig.

Tesla burde være uslåelig på langtur, da bilen er optimalisert på mange måter, og man har tilgjengelige ladere langs veien.
Kia EV6 kan også være noe å vurdere, men jeg veit ikke hvor lett det er å finne 800V-ladere langs veien.

I framtida kan vi få biler som er raske å lade, dersom noen får til silisiumanoder eller faststoffbatterier, men det har vært drømmer i mange år, og det ser ikke ut som noen har fått til det til enda.

RJK

En del ganger er litt udefinert. Her kommer nok årlig km til å spille inn om det er verdt det likevel. Både bompenger og drivstoffkostnader peker jo helt klart i retning av elbil.Så er det og noe med å vite at man ikke forurenser mer enn nødvendig.

Lading på Supercharger er enkelt og bekvemt, og ikke veldig dyrt, og fremdeles billigere enn diesel. Andre elbiler krever at du får en god avtale med f.eks. Ionity, Men igjen vil det absolutt spille inn hvor mye du kjører og lynlader for at abonnement skal lønne seg. Eller at totalrabattene du oppnår med mye lynlading og/eller saktelading på samme kjede AC-ladere.

Bruksmønsteret er jo uansett som skapt for en god langtur-elbil, dette er jo koseturer med den rette elbilen. Og må du gateparkere i Oslo, så blir dette absolutt billigere med en elbil. Og en TM3 høres jo absolutt ut som et godt alternativ til dette.  Ellers vil jo Ionig 5 og Kia EV6 vil også være interessante valg, i tillegg til Ford Mach-E.

Hvor du bor i Oslo i forhold til gateladere vil dog avgjøre mye. Det er nok endel ladere som står ledige selv på nattestid, men på dagtid får du maks stå 3 timer på samme sted, og må du da ut og kjøre et stykke for å finne ledig lader, og ikke vil vente i bilen mens den lader, så er dette absolutt et problem du kommer til å irritere deg mye over.

Og betyr det at du må kjøpe billett hos Ruter for å komme deg frem og tilbake til lader, hvor du ellers ville klart deg uten, øker jo dessuten kostnaden på ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tjafsaren

Hyundai har også som kjent appen sin/kort og avtale med ionity, så eventuelt 135kr mnd for 1,64kr/kWh samt rabatt for normallading

OleBrummen

Sitat fra: Laban1 på tirsdag 27. april 2021, klokken 18:24
Hei

Jeg kommer til forumet for å høre litt visdom da jeg tenker å kjøpe elbil og har tenkt ut følgende kriterier:

Bruk:
- Skal kjøre Oslo-Trondheim en del ganger i løpet av året.
- Eller så kjører jeg litt i Oslo og Trondheim ved behov, men bilen vil mest sannsynlig stå stille for det meste
- Altså mest behov for langkjøring
- Kan ikke lade ved bolig
- Det vil si at jeg er ute etter en bil med lang rekkevidde, men må lades den gangen den kjøres. Så helst rask lading og ser da raskt mot en Tesla Model 3.
- Støy: Syns M3 har mye støy i kupe. Er det andre alternativer med denne rekkevidden og ca samme pris som støyer mindre?

Økonomisk:
- Er det dumt å kjøpe elbil vs bensinbil når man ikke kan lade ved egen bolig?
- Noe tanker om at det er bedre å kjøpe brukt M3 LR enn ny M3 LR selv med så lav rente? Har sett at det er en stor prisreduksjon på Finn.
- Vurderer å bare punge ut for lang rekkevidde og lav støy.

Lurer på om det er like økonomisk å kjøpe en rimeligere brukt bensinbil som har et bedre støynivå i kupe, da drivstoff, bom,etc. ikke er et større tap enn verditapet på en ny elbil?

Masse spørsmål. Takk om noen kan bli sesvart :)

Med dette bruksmønsteret ville jeg leid bil eller blitt med i et bilkollektiv👍 I verste fall gjøre som andre anbefaler: kjøp deg en gammel dieselbil. Blir ellers å kaste penger i do ved et nybilkjøp.

Radial

Kun hurtiglading, og mye stillestående bil ,gir jo en svært ugunstig batterislitasje... Kanskje det mest ugunstige for enhver el-bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

z4rd

Hvis man har et "øko-praktisk"-tilnærming til bilhold så vil fordelene med en elbil bli større desto mer man kjører. Kjører man normalt lite, så vil det til gjengjeld være mindre "gevinst" å hente inn og dermed vil andre alternativer kanskje være gunstigere.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Syklist

Det er tross alt behagelig å kjøre elbil på langturerer og i helgene selv om man sykler eller går til jobben. :-)

Et spørsmål som kan være relevant til denne tråden er hvilke batterier som tåler et slikt bruksmønster best: NCA celler som i LR eller LFP batterier som er i nye SR+ ? 

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA