Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof

Startet av Phuc, torsdag 25. februar 2021, klokken 09:37

« forrige - neste »

kristianbergen


Blir det ikke 1kWh pr. dag, altså 30kWh til sammen i juni?
[/quote]
Stemmer - 30 kWh for juni. Retter opp. Søylene er snitt dagsproduksjon. 30*høyde blir mnd produksjon +/-.
Leaf 2013

kristianbergen

Sitat fra: kodax på fredag 26. februar 2021, klokken 09:48
På båten min har jeg 2x190W effektive monochrome Victron [...]
Disse gir opp mot 1,5kWh i døgnet på solfylte dager (riktignok noe av tiden delvis dekket av mast/seil). [...]

Interessant; ser ut til at det enkle regnestykket mitt over henger på greip. Har bare talt opp antall moduler fra pressebilder og antatt en effekt, fra mine jasolar 295W.

Hyunday burde oppgitt installert effekt på soltaket. Men det trenger de ikke, for folk vil åpenbart bare ha det.
Alt som har en markedsverdi er tydeligvis bra.
Leaf 2013

Chimp

30 kwh var forsåvidt ikke så gærent. Men det fordrer vel at man står i helning mot sør og slikker sol, noe som sjelden er tilfelle. Hadde det vært 1 kwh som i første regnestykke ville jeg sagt at det er komplett ubrukelig.
Dersom bil A er speccet med solcelletak og bil B er speccet med panoramatak, ellers likt, ville bil B blitt foretrukket fremfor bil A på bruktmarkedet (når ulempene ved solcelletak er kjent). Antar også større vedlikeholdskostnader over tid, selvom slikt selvsagt tas på forsikringen.
Når det er 30kwh man kan regne seg frem til et par måneder om sommeren holder det som salgsargument for de som har bilen parkert på hytta i flere uker i strekk.

For de som alltid har bilen parkert i garasje er det bare tull. For de som bor i byen og har bilen gateparkert er det også ganske tull, da solforholdene ikke vil være gode nok, skygge fra bygninger o.l. Men mange nordmenn har hytte, og da kan jeg se fordelen.

hELgenen

Sitat fra: Chimp på fredag 26. februar 2021, klokken 10:35
Dersom bil A er speccet med solcelletak og bil B er speccet med panoramatak, ellers likt, ville bil B blitt foretrukket fremfor bil A på bruktmarkedet (når ulempene ved solcelletak er kjent). Antar også større

Ikke enig i dette - bare se på hvor mange som har hoppet på solcelle toget på eneboliger - det er ikke økonomi i dette - men folk bare vil.
Og slik vil jeg tro gjelder for elbiler også. Dvs. en bil med vil være med attraktiv enn en uten.
Men jeg tror ikke det lønner seg økonomisk - dvs. jeg tror ikke at bilen med kan omsettes til noe mer enn en uten - men den med blir nok enklere å selge.
Skulle jeg handle brukt hadde jeg tatt den med gitt samme pris i bruktmarkedet

hELgenen

Sitat fra: AudunT på fredag 26. februar 2021, klokken 09:37
Jeg er ganske sikker på at solcelletaket IKKE er gjennomsiktig. Når man kommer til interiørdelen i konfiguratoren kan man se på taket, og der er det ikke gjennomsiktig.

Se på bildet tidligere i tråden - er det fake?

andy99

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:53
Sitat fra: AudunT på fredag 26. februar 2021, klokken 09:37
Jeg er ganske sikker på at solcelletaket IKKE er gjennomsiktig. Når man kommer til interiørdelen i konfiguratoren kan man se på taket, og der er det ikke gjennomsiktig.

Se på bildet tidligere i tråden - er det fake?
Ikke fake, men fra en annen modell
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

På Prosjekt 45-modellen er solcelletak "gratis" - det ligger i pakka, da er det vel ikke noen bakdel tenker jeg. Ved bestilling av ordinær modell til våren vil merkostnaden ved solcelletak bli viktig, i rene penger vil det neppe lønne seg rent økonomisk, neppe heller i bruktmarkedet når den tid kommer...? Men aldri godt å vite heller, i det grønne skifte kan signaleffekt være viktig.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

hELgenen

Sitat fra: andy99 på fredag 26. februar 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:53
Sitat fra: AudunT på fredag 26. februar 2021, klokken 09:37
Jeg er ganske sikker på at solcelletaket IKKE er gjennomsiktig. Når man kommer til interiørdelen i konfiguratoren kan man se på taket, og der er det ikke gjennomsiktig.

Se på bildet tidligere i tråden - er det fake?
Ikke fake, men fra en annen modell

Aha...vel er det ikke gjennomsiktig så stiller jo saken seg annerledes
Jeg trodde også først dette gjordet taket helt "sort", men jeg er ikke sikker.
Viktig å få avklart mener nå jeg - flere bilder ønskes........

Chimp

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Chimp på fredag 26. februar 2021, klokken 10:35
Dersom bil A er speccet med solcelletak og bil B er speccet med panoramatak, ellers likt, ville bil B blitt foretrukket fremfor bil A på bruktmarkedet (når ulempene ved solcelletak er kjent). Antar også større

Ikke enig i dette - bare se på hvor mange som har hoppet på solcelle toget på eneboliger - det er ikke økonomi i dette - men folk bare vil.
Og slik vil jeg tro gjelder for elbiler også. Dvs. en bil med vil være med attraktiv enn en uten.
Men jeg tror ikke det lønner seg økonomisk - dvs. jeg tror ikke at bilen med kan omsettes til noe mer enn en uten - men den med blir nok enklere å selge.
Skulle jeg handle brukt hadde jeg tatt den med gitt samme pris i bruktmarkedet

Kommer an på hvor gjennomsiktig det blir, ref bildene over. Har det tilnærmet samme funksjon som et panoramatak, men med ekstrafordeler, så endrer jeg min mening.

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

kristianbergen

For å være klarere: 30 kWh er totalproduksjonen for juni. Da kommer dagsproduksjonen opp mot 1 kWh. Dette er beste måned i året. April: ca 0.6 kWh produsert pr dag...

Et slikt anlegg vil neppe ha positiv NPV innen bilens levealder.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Leaf 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:44
Ikke enig i dette - bare se på hvor mange som har hoppet på solcelle toget på eneboliger - det er ikke økonomi i dette - men folk bare vil.
Og slik vil jeg tro gjelder for elbiler også. Dvs. en bil med vil være med attraktiv enn en uten.
Samme tror jeg. Elbil med solceller resonnerer hos folk. Det virker bare riktig. Selv om tallene ikke forsvarer det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: kristianbergen på fredag 26. februar 2021, klokken 11:36
For å være klarere: 30 kWh er totalproduksjonen for juni. Da kommer dagsproduksjonen opp mot 1 kWh. Dette er beste måned i året. April: ca 0.6 kWh produsert pr dag...

Et slikt anlegg vil neppe ha positiv NPV innen bilens levealder.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ikke dersom alternativet er å lade hjemme - det er jeg helt enig i.
Men dersom alternativet er å hurtiglade så kan det jo være penger i det i hele bilens levetid.
Men for første eier - aldri i livet - det er penger rett ut vinduet.....
Slik er det jo for solcellepanel på bolig også - alt for dyrt til å tjene det inn igjen.
Men ved salg så har man her psykologi virkningen som da fort kan gjøre det lønnsomt.
Og ved bruktkjøp kan dette fort gjøre bilen mer attraktiv - dog ikke så mye at folk vil betale ekstra for det.
Noen få vil jo tenke at det ligger en vedlikeholdsutgift latent i dette - men de fleste tenker nok ikke slik...

oivindg

#28
Når det blir kjent hvor lite bidrag solcelletak gir i praksis tror ikke jeg at dette blir noe flertallet velger fremfor panoramatak, som faktisk gir mye lys i kupeen og som mange setter pris på.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

biggern

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:58
Sitat fra: andy99 på fredag 26. februar 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:53
Sitat fra: AudunT på fredag 26. februar 2021, klokken 09:37
Jeg er ganske sikker på at solcelletaket IKKE er gjennomsiktig. Når man kommer til interiørdelen i konfiguratoren kan man se på taket, og der er det ikke gjennomsiktig.

Se på bildet tidligere i tråden - er det fake?
Ikke fake, men fra en annen modell

Aha...vel er det ikke gjennomsiktig så stiller jo saken seg annerledes
Jeg trodde også først dette gjordet taket helt "sort", men jeg er ikke sikker.
Viktig å få avklart mener nå jeg - flere bilder ønskes........

Ikke mye lys som skinner igjenom på dette bildet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA