Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.

Startet av anorway, torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

anorway

Da er dagen her og forhandlerne har åpnet for prøvekjøring av BMW IX3.


Tenkte at det var på sin plass å dele litt erfaringer, tanker og meninger etter at man ha prøvekjørt bilen så mange nå venter på.

- Hvor har du prøvekjørt bilen? (Hvilken forhandler)

- Hva er din erfaring, tanker og følelser etter å ha prøvd bilen?

- Hva var bra?  Hva kunne vært bedre?

Del gjerne også bilder hvis dere har tatt noe fine bilder underveis.


Gleder meg til å høre alles erfaringer.

anorway

Bavaria Kristiansand:

Fra mandag 15/2 kan man på Sørlandet prøvekjøre iX3 i Kristiansand. Her er en gjennomgang av bilen.


https://www.youtube.com/watch?v=n6SvG3sYNkk&ab_channel=Nybiltester


anorway

Bavaria Lillestrøm:


Demobilen til Bavaria Lillestrøm er i fargen: Piemont rød, for de som eventuelt vil se den på nærmere hold.

https://fb.watch/3A-SfPRMax/

Vollis47

Var innom Bavaria i Sørlandsparken i dag og fikk tatt en titt på bilen. Ser frem til å ta en prøvetur neste uke. Blir jo spennende å sammenlikne med Teslaen vår.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

anorway

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:46
Var innom Bavaria i Sørlandsparken i dag og fikk tatt en titt på bilen. Ser frem til å ta en prøvetur neste uke. Blir jo spennende å sammenlikne med Teslaen vår.

Kom gjerne tilbake med en sammenligning. Alltid spennende det.

anorway

Bavaria Lillestrøm har nå lagt ut en video hvor de tester bilen fra Lillestrøm til Hafjell.

Av detaljer i videoen så sies det at det er 9-13 kuldegrader, og når de ankommer Hafjell så har de kjørt i underkant av 200KM, og bilen viser at de har igjen et sted mellom 25-30% på batteriet som gir et anslag på 6 mil.

Ser også underveis i bilen at når det er kjørt 134 KM på ruta, så har de et forbruk på 27,2 kWh/100km. Snittfart 93,9km/t.

Presiserer også at de kjører i comfort modus, med behagelig inne temperatur men også at fartsgrensen ikke overstiges.

Tanker?

https://www.youtube.com/watch?v=1zSdSjrZO84&ab_channel=BavariaNorge


Trond.m

#6
Temperaturen var i følge videoen ned i minus 17. Hastigheten de første 13 milene var vel 100 i snitt. Hvis de i tillegg kjørte til Hafjellstoppen og hadde flere stopp underveis (ink. bilvask 😮), så må jo det sies å være et veldig godt resultat. Jeg vil forvente at forbruket med EQC og e-tron ville vært over 30 kwh/100 km under tilsvarende forhold. Selv har jeg et snitt på ca 66 km/t på min hyttevei på 19 mil. Det vil nok gå t/r en god sommerdag.

Ser at e-tron 55 har estimert rest på 22 % på strekningen Bavaria til Gaiastova, Hafjell med abetterrouteplanner.com ved minus 10 grader. Hvis de har 25-30 % igjen av et mindre batteri, så er det lovende. Men du kunne godt fortalt hvor på Hafjell de kjørte. Tror nok forbruket ville være høyere med mildere vær og slaps, enn tørr vei og kulde. Så det er nok mulig å oppleve at man ikke kommer fram uten ladestopp, og spesielt hvis man kjører Oslo Vest / Asker til Hafjell. EQC har estimert 18 % rest. e-tron 50 «minus 5 %»

Men dette er en test utført av forhandler, og da er det alltid grunn til å være litt kritisk. De forteller ikke eksakt SOC...mellom 25 og 30 er kanskje 26 % 😏

Cem

Vi var innom en tur hos Jæger i Bergen og kjørte iX3en på lanseringsdagen. Bilen var karbonsort og veldig fin å se på.

Det var en veldig god kjøreopplevelse. Føltes veldig luksuriøs inni. Setene var veldig komfortable og det var lett å finne god balanse mellom rattet og setet. En ting som jeg ikke visste fra før at den ikke har rattvarme. Det var litt skuffende. Men men.

Kjøreopplevelse? Veldig sporty, spesielt i svingene. Og det er gøy med RWD også, føltes skikkelig sporty i sport mode  :)

Ikke mye støy i coupeen, ganske stille og godt isolert. Fjæringen er også helt fantastisk både i sport og comfort. Jeg hadde det gøy med den "falske" motorlyden som kommer i sport modus.

Men... etter å ha kjørt mange elbiler som har mer hestekrefter, 286 hk som iX3 har, føltes den ikke så gøy som de andre, med akselerasjon fra 0. Bilen er veldig smidig etter "lift-off" (for eksempel 50 til 80) men "from-the-line" var det ikke så umiddelbart. Det føltes som det manglet noe hester. Men ikke så mye heller :) Det var fortsatt gøy, men for å være ærlig, Polestar 2 eller E-tron 55 har gøyere "lift-off".

Lydanlegget var tilfredsstillende og bagasjerommet, selv om den ikke har "frunk", var også mer enn godt nok for oss.

Jeg tror det er en veldig god bil for utstyret man får med denne prisen.

LKA

Spennende bil som står høyt på vurderingslisten. Men med barn på 1, 3 og 5 år er jeg spent på om jeg får to bakovervendte og et forovervendt i baksetet? Noen som vet om dette går? Får greit plass i V70`en vi har i dag.

daktari

Sitat fra: anorway på fredag 12. februar 2021, klokken 16:16
Bavaria Lillestrøm har nå lagt ut en video hvor de tester bilen fra Lillestrøm til Hafjell.

Av detaljer i videoen så sies det at det er 9-13 kuldegrader, og når de ankommer Hafjell så har de kjørt i underkant av 200KM, og bilen viser at de har igjen et sted mellom 25-30% på batteriet som gir et anslag på 6 mil.

Ser også underveis i bilen at når det er kjørt 134 KM på ruta, så har de et forbruk på 27,2 kWh/100km. Snittfart 93,9km/t.

Presiserer også at de kjører i comfort modus, med behagelig inne temperatur men også at fartsgrensen ikke overstiges.

Tanker?

https://www.youtube.com/watch?v=1zSdSjrZO84&ab_channel=BavariaNorge
litt bedre enn E55 kanskje, omtrent som ipace. Model X-tall. Forutsatt at de kjørte E6.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Takk for info. Jeg synes 27,2 kWh/100km er helt innenfor. Dette var bra.

anorway

Er det noen som har fått testet den på ordentlig vinterføre enda? Med slafs og løssnø?

Være på østlandt har jo vært pent og uten nedbør på lang tid, men i dag laver det ned og vinteregenskapene kan bli testet på ordentlig.

lawe

Testet iX3 idag. I skikkelig slaps og løssnø. Og kona var imponert over vinter-egenskapene. Vi har en liten bakke utenfor huset, og vår andre bil - en S-Max kan vi stort sett bare glemme å kjøre opp bakken fra stillestående under slike forhold - den må ha fart for å klare det.. Men BMW iX3'en klarte det helt brillefint - å komme opp bakken fra stillestående. Akkurat som den ikke brydde seg om at det var plenty av løssnø og glatt under.

Dog skal det sies at siden det sluddet og regnet, så slet vi litt med vindusviskere og dogging på rundturen (ihvertfall delvis). Sluddet som falt frøys stadig på frontruta, og det var merkbart at en vanlig drivstoff-bil ville fått ruta raskere ren. Vi har ikke noen erfaring med andre elbiler - så kan ikke vurdere opp mot andre på dette.

anorway

Sitat fra: lawe på mandag 15. februar 2021, klokken 22:57
Testet iX3 idag. I skikkelig slaps og løssnø. Og kona var imponert over vinter-egenskapene. Vi har en liten bakke utenfor huset, og vår andre bil - en S-Max kan vi stort sett bare glemme å kjøre opp bakken fra stillestående under slike forhold - den må ha fart for å klare det.. Men BMW iX3'en klarte det helt brillefint - å komme opp bakken fra stillestående. Akkurat som den ikke brydde seg om at det var plenty av løssnø og glatt under.

Dog skal det sies at siden det sluddet og regnet, så slet vi litt med vindusviskere og dogging på rundturen (ihvertfall delvis). Sluddet som falt frøys stadig på frontruta, og det var merkbart at en vanlig drivstoff-bil ville fått ruta raskere ren. Vi har ikke noen erfaring med andre elbiler - så kan ikke vurdere opp mot andre på dette.

Morsomt å høre at bakken gikk så lett!
Var det pigg eller piggfri dekk på denne demobilen? (Det varierer sikkert fra hvor i landet demobilen befinner seg, i Oslo er det piggfritt)

daktari

Dogg? Kan bilen ha skrudd på auto resirk?

Dekk har mye å si, nå hadde du nye dekk. Men også en tung forhjulstrekk som Smax får ikke mye grep på forhjulene i en bratt bakke, særlig ikke fra stillestående.
I tillegg er elektriske overlegne på doserbarhet av kreftene vs vanlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA