Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC i Trysil

Startet av Robert E-Niro, fredag 03. januar 2020, klokken 12:18

« forrige - neste »

Robert E-Niro

Skal til Trysil i midten av januar og har spurt meg litt rundt på turistsenteret angående ac lading over natten. Dessverre er de ikke opplært til å kunne svare på alt, så jeg henvender meg her i håp om erfaringer fra andre:

På turistsenteret har de (i følge ladeinorge) fire type 2 ladere (11kW). To av disse koster 30kr(!) per time. De andre to er gratis. Noen som vet om man kan koble seg på en gratis lader og stå over natten?

Ja, jeg vet det finnes hurtiglader i sentrum - jeg er ute etter alternativer til dette.
Laderne til Radisson Resort er forbeholdt betalende gjester og det er ikke mulig for andre å "leie" en plass over natten.

Setter pris på alle svar.
Kia E-Niro 10/2019

MJ006

Fortsatt dårlig stelt i Trysil:

https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256

Egenerfart...sto tre (!) timer i ladekø der oppe for noen uker siden. To hurtigladere er i utgangspunktet helt håpløst i en turistkommune av dette formatet, enda verre var det at den ene ikke virket. Slike dager er det ikke gøy å være elbilist.

Electric cars in Norway

Sitat fra: MJ006 på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:08
Fortsatt dårlig stelt i Trysil:

https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256

Egenerfart...sto tre (!) timer i ladekø der oppe for noen uker siden. To hurtigladere er i utgangspunktet helt håpløst i en turistkommune av dette formatet, enda verre var det at den ene ikke virket. Slike dager er det ikke gøy å være elbilist.

MJ006 :+1: takk for info. Enig med deg. Dette er for dårlig. Det holder bare ikke at folk skal stå i kø og lade. Man står da ikke kø på bensinstasjonen for å fylle opp med diesel eller bensin. Det skal være likt for elbiler som alle andre. Ingen kø unntatt i ghelt spesielle forhold da....

jkirkebo

Sitat fra: MJ006 på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:08
Fortsatt dårlig stelt i Trysil:

https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256

Egenerfart...sto tre (!) timer i ladekø der oppe for noen uker siden. To hurtigladere er i utgangspunktet helt håpløst i en turistkommune av dette formatet, enda verre var det at den ene ikke virket. Slike dager er det ikke gøy å være elbilist.

Da lønner det seg nok å planlegge bedre, slik det står i artikkelen. Lad i Elverum isteden, mange flere hurtigladere der. Det er kun ca. 70km mellom Trysil og Elverum. De aller fleste av dagens elbiler har null problem med å kjøre Elverum-Trysil-Elverum + en del lokal kjøring i Trysil om man lader opp til 80% i Elverum på veien oppover. Alternativt kan man, om man ikke holder til så langt fra laderen, stikke nedom og lade opp litt på et tidspunkt man vet det ikke er kø.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:45
Sitat fra: MJ006 på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:08
Fortsatt dårlig stelt i Trysil:

https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256

Egenerfart...sto tre (!) timer i ladekø der oppe for noen uker siden. To hurtigladere er i utgangspunktet helt håpløst i en turistkommune av dette formatet, enda verre var det at den ene ikke virket. Slike dager er det ikke gøy å være elbilist.

Da lønner det seg nok å planlegge bedre, slik det står i artikkelen. Lad i Elverum isteden, mange flere hurtigladere der. Det er kun ca. 70km mellom Trysil og Elverum. De aller fleste av dagens elbiler har null problem med å kjøre Elverum-Trysil-Elverum + en del lokal kjøring i Trysil om man lader opp til 80% i Elverum på veien oppover. Alternativt kan man, om man ikke holder til så langt fra laderen, stikke nedom og lade opp litt på et tidspunkt man vet det ikke er kø.
Ikke enig. Man må kunne forvente at det er ladere å oppdrive på alle tettsteder og byer. Det er så lett å komme i en situasjon hvor planlegging ikke funker lengre.

Er man først kommet til en ladestasjon med for lite % så er jo løpet kjørt. Kan ikke kjøre tilbake da.

Elbiler blir så ekstremt påvirket av oppstart i sprengkulde at det dreper ofte all margin.

Øyvind.h

Ser at dette kan være en utfordring for destinasjoner som ikke har særlig gjennomgangstrafikk/jevn trafikkstrøm gjennom uka.
Ligger skistedet et stykke fra større hovedveier vil det være veldig stor trafikk i helgen, og veldig lite på hverdager.
Langs hovedveier derimot vil det være relativt godt med trafikk gjennom uka også, og dermed bedre trafikkgrunnlag for laderne.
Jeg forstår sånn sett veldig godt at det etableres veldig mange i Elverum, og få i Trysil.

Jeg tenker at mange hytteiere bør se snarest på hvordan de kan få tilrettelagt for saktelading, om det er i P-hus, på felles P-plass eller utenfor hytta. Og ikke minst - kjøp elbil med batteri som gir lite behov for hurtiglading. Ikke utsett problemene  ved å velge lite batteri fordi det "bare er å lade på fredag ettermiddag på vei til hytta".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 27. januar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:45
Da lønner det seg nok å planlegge bedre, slik det står i artikkelen. Lad i Elverum isteden, mange flere hurtigladere der. Det er kun ca. 70km mellom Trysil og Elverum. De aller fleste av dagens elbiler har null problem med å kjøre Elverum-Trysil-Elverum + en del lokal kjøring i Trysil om man lader opp til 80% i Elverum på veien oppover. Alternativt kan man, om man ikke holder til så langt fra laderen, stikke nedom og lade opp litt på et tidspunkt man vet det ikke er kø.
Ikke enig. Man må kunne forvente at det er ladere å oppdrive på alle tettsteder og byer. Det er så lett å komme i en situasjon hvor planlegging ikke funker lengre.

Er man først kommet til en ladestasjon med for lite % så er jo løpet kjørt. Kan ikke kjøre tilbake da.

Elbiler blir så ekstremt påvirket av oppstart i sprengkulde at det dreper ofte all margin.

Men om man vet at det ofte er kø i Trysil så er det ikke så veldig mye planlegging som skal til for at man flytter hurtigladestoppen til Elverum isteden ;) Dessuten er det alltid greit å lade litt før man MÅ, om det er mulig. Vi dro på hytta på mandag, da valgte jeg å lade på Amfi Raufoss der det er 4x150kW ladere. Alt var ledig. Men skulle det være fullt så har vi mulighet til å lade i Gjøvik isteden. Har vi kjørt til Gjøvik og har lite batteri igjen er andre muligheter oppbrukt. Jeg prøver å unngå slike situasjoner. Tilsvarende hjemover kan vi lade f.eks på Roa men vi planlegger da å lade på Gran og så har vi Roa som backup.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MJ006

Mange som foreslår å lade i Elverum, noe vi også gjorde. De 100 km til Trysil (ikke alle har hytte i alpinbakken nært sentrum), kombinert med 10-15 minus over helga, ble for stor belastning på batteriet. Umulig å komme seg tilbake til Elverum igjen uten lading. På sommeren er det null problem.

Poenget her er at det rett og slett er for dårlig utbygd. Man kan ikke ta alle mulige forbehold dersom det skal fungere bra med elbil. 1-2 hurtigladeruttak på et turiststed som gjerne har 10-20000 tilreisende hver helg om vinteren (50.000 i påska), er helt elendig. Antar lønnsomheten ikke er høy nok, jfr NRK-artikkelen, og sikkert gode kommersielle grunner til å droppe utbygging, men jaggu er det demotiverende å velge elbil når reisetiden blir 7-8 timer hjem fra hytta.

Selge bil eller hytte?

(siste setning ment som en spøk)

hELgenen

Sitat fra: MJ006 på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:17
Poenget her er at det rett og slett er for dårlig utbygd. Man kan ikke ta alle mulige forbehold dersom det skal fungere bra med elbil. 1-2 hurtigladeruttak på et turiststed som gjerne har 10-20000 tilreisende hver helg om vinteren (50.000 i påska), er helt elendig. Antar lønnsomheten ikke er høy nok, jfr NRK-artikkelen, og sikkert gode kommersielle grunner til å droppe utbygging, men jaggu er det demotiverende å velge elbil når reisetiden blir 7-8 timer hjem fra hytta.

(siste setning ment som en spøk)

Jeg tror at i løpet av 2-5 år så vil antall elbiler med rekkevidde med mer enn 600 km være så stort at en kanskje ikke har behov for å stoppe å lade i like stor utstrekning som i dag. I dag er vi i en mellomfase der antall ladere må økes for at folk skal velge elbil - derom hersker det ingen tvil -  men dersom rekkevidden på elbilene blir såpass at man ikke trenger å stoppe mellom hjem-destinasjon - så trenger kanskje ikke så mange mer enn destinasjonslading på 10A kurs eller noe slikt.
Dermed er kanskje en del selskaper litt forsiktige med å investere i hurtigladere i områder de ikke vil få lang brukstid. Disse laderene i Trysil står sikkert ubrukt en del på hverdager??? Jeg bor ikke så langt unna en tilsvarende "bygdelader" - og den står veldig mye ubrukt på hverdager enn så lenge i alle fall......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA