Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

sebreed

#120
Hvis jeg forstod ham riktig i podkasten så sier han at batterioppvarming som omtalt i videoene til Kris Rifa ikke er enablet i systemet enda? Det er - om ikke annet - lovende for at fremtidig ladefart bedres når dette kommer som oppdatering.
Volvo XC40 P8 2021

sims

Intéressant test, her er bilen ladet i oppvarmet garasje og prekondisjonert: https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/JJloG7/volvo-xc40

sebreed

Noen av dere som har fått bilen enda som har våget dere til å legge på takboks?
Volvo XC40 P8 2021

JanIvar

Fikk testet bilen min nå i helgen. Nord for Bergen -> Filefjell - 26 kW/t pr 100km. 10% rest. Startet med 100% og delvis forvarmet bil. Temperatur stort sett rundt 0 - våt veibane.

Filefjell -> Nord for Bergen: 21,8 kW/t pr 100km. 23% Rest. Startet med 100% og litt forvarmet bil. Temperatur ved start -23. -10 eller kaldere og tørr vei halve veien. -5 og saltvåt vei resten.

Ellers:
Jeg er egentlig fornøyd bortsett fra på ladehastighet. Ved kaldt batteri lader den jo veldig sakte. Testet lading på ionity - 100 km kjøring i -2-3 grader - startstrøm 40 % - ladet med 65 kW. Forbruket i vestlandshastighet er til å leve med, men den bruker jo strøm som et aluminiumsverk ved kaldstart. Så - mange korte turer er vondt.


Egil Haugli

Sitat fra: sebreed på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:01
Noen av dere som har fått bilen enda som har våget dere til å legge på takboks?
Har montert den jeg hadde på gamle bilen, Thule Motion XT XXL. Brukes så klart kun på langtur hvor vi trenger plassen eller har med ski.

_OE_

Ser at i Canada er oppgitt rekkevidde 335km...hva opplever dere som har bilen?

#FTS#


oivindg

Kris Rifa kjørte 386 kilometer i går. Stort sett på motorvei i 90 eller 95 km/t på cruise control. 19.6kWh/100km.

https://www.youtube.com/watch?v=lqTSMUS5JTc
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

sebreed

Oslo-Bergen via Hardangervidda. 450 km ca dør til dør. Riktignok er gjennomsnittsfarten ikke ekstrem pga mye svingete vei etc, men ganske representabelt for typisk kjøring her til lands. 17.2 kwt/100 på tyvetommers sommerdekk. Startet med 12° i Oslo, hadde 4° på vidda og kom til 18° i Bergen. Var helt nede på 15.4 kwt/100 Oslo-Geilo. Det vil jeg kalle respektabelt for en stridsvogn som XC40en.
Volvo XC40 P8 2021

hELgenen

Oslo Geilo var ekstremt lavt. Jeg har kjørt id.4 på deler av strekningen og har aldri klart så lavt forbruk opp til Geilo. Helt eksepsjonelt bra vil jeg si dette var. Andre veien ja,men ikke opp. Bare å gratulere😁

turfsurf

Sitat fra: sebreed på fredag 14. mai 2021, klokken 08:32
Var helt nede på 15.4 kwt/100 Oslo-Geilo. Det vil jeg kalle respektabelt for en stridsvogn som XC40en.
Det er det jeg vil kalle usannsynlig lavt, m.t.p at det er 600hm i tillegg (gitt at du ikke startet på ett fjell i Oslo). Orkan styrke medvind? 40km/t snittfart? :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sebreed

Var ganske vindstille hele turen, ellers lå vi i jevn trafikk rundt fartsgrensen nesten hele stykket.
Volvo XC40 P8 2021

hemi

post bilde av kjørecomputer som viser snittfart og avstand så tror vi deg  ;)

Skorpo

#132
Hittil i mai har vi køyrt 4124 km og hatt eit middelforbruk på 19,9 kwh/100 km.
Bergen til Mosjøen, vel 100 mil over to dagar, med passering over Vikafjell 981 moh. og Sognefjellvegen 1434 moh, med temperatur frå 1 til 19 gr og tørre vegar, gav eit snittforbruk på 18,15.

Skorpo


oivindg

Ikke så verst, det! Har du 19- eller 20-tommers hjul?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA