Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

SteniX



eGolf har en svakehet i sensorene på varmeanlegget som medfører inntrengning av fuktighet. Dette medfører at sensorene slutter å fungere. Som vist på bildet er denne sensoren full av irr.

Det finnes 5 stykker av disse på anlegget som har sittet i biler frem til 2017. Dette er vistnok et hyppig problem ut fra alle trådene i dette forumet.




Lista for å fikse dette er lang hos merkeforhandler. Vi var så uheldige at problemer oppsto 2 måneder etter garantiutløp så totalsummen kom på over 25.000,-

Vurderer du en brukt egolf sjekk om sensorene er byttet (Mange ryker før garantiutløp).  Om ikke vurder nøye om du er villig til å ta denne risikoen.

Oddaa

#1
Har fått problemer med varmen i vår 2017 pre FL de siste ukene. Noen turer blåser varmeapparatet varmluft, noen turer kun kaldluft (målte minusgrader i innblåsingslufta her om dagen, selv om termostaten var stilt på HI). Det kan noen ganger hjelpe å stoppe og starte bilen igjen.

Er det grunn til å tro at det er dette problemet vi har fått?

Skal på verksted 8. februar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bower

Min mor sin E-golf 2015 (31600 km) har akkurat kommet tilbake fra diagnose hos Møller etter problemer med varmeapparatet (blåser kun kaldluft). Garantien gikk ut i oktober og Møller er derfor ikke villig dekke kostnadene. I følge Møller sin diagnose er det funnet feil på "kjølemiddeltrykk og kjølemiddeltempratur føler 1,2 og 5". Stipulerte kostnader ved reparasjon er ca. 17000 NOK. Dette er vel feilene StenIX henviser til?

Etter å gjort noen undersøkelser forstår jeg (nå) at SVÆRT mange E-Golf er berørt av denne feilen. Hadde dette vært kjent for meg før vi kjøpte bilen, for et år tilbake, ville jeg aldri tatt sjansen på å kjøpe en brukt e-golf mtp. kostnadene og hvor mange biler som har/får disse problemene.

I forbindelse med saken lurer jeg på følgende:

1. Er det noen som vet om ovennevnte feil er dekket av maskinskade forsikring til forsikringsselskapene?
2. Burde ikke Møller tilbakekalt modeller hvor denne feilen er kjent? Mener å ha lest et sted at dette ble gjort på e-golf i statene. Evt. gi utvidet garanti/reklamasjon på kjente feil ved varmeanlegg.
3. Har noen forsøkt å ta kontakt med forbrukerrådet?
4. Er dette en feil som det er mulig å reparere selv dersom en er litt bilkyndig?
5. Anbefalte verksteder i bergensområdet.





Tjafsaren

Ta sammen de som har dette problemet, og slå dere sammen med en advokat fra feks NAF.. burde være klar sak om dette er en kjent svakhet?

FanteNilsen


SteniX

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 12. januar 2021, klokken 23:26
Har fått problemer med varmen i vår 2017 pre FL de siste ukene. Noen turer blåser varmeapparatet varmluft, noen turer kun kaldluft (målte minusgrader i innblåsingslufta her om dagen, selv om termostaten var stilt på HI). Det kan noen ganger hjelpe å stoppe og starte bilen igjen.

Er det grunn til å tro at det er dette problemet vi har fått?

Skal på verksted 8. februar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Antar dette er problemet med stor sansynlighet desverre.


Sitat fra: Bower på onsdag 13. januar 2021, klokken 17:35
I forbindelse med saken lurer jeg på følgende:

1. Er det noen som vet om ovennevnte feil er dekket av maskinskade forsikring til forsikringsselskapene?
2. Burde ikke Møller tilbakekalt modeller hvor denne feilen er kjent? Mener å ha lest et sted at dette ble gjort på e-golf i statene. Evt. gi utvidet garanti/reklamasjon på kjente feil ved varmeanlegg.
3. Har noen forsøkt å ta kontakt med forbrukerrådet?
4. Er dette en feil som det er mulig å reparere selv dersom en er litt bilkyndig?
5. Anbefalte verksteder i bergensområdet.

2. Merkeforhandler har vistnok tilbakekallt noen biler. Vår var ikke på denne lista

Electric cars in Norway

#6
Det mener jeg er korrekt - i USA var det en såkalt "service bulletin for the AC system" der dette lå inne og det var gratis å få dette reparert. Men kan hende jeg husker feil..... men dette skal da VW Norge vite noe om :+1: :+1: du skal da ikke måtte stå med lua i hånda - hvis det blir reparert gratis i USA. Da skal du true med at dette blir juss mat... da får gjerne pipa en annen lyd :D :D :D :+1: :+1:.

"2. Burde ikke Møller tilbakekalt modeller hvor denne feilen er kjent? Mener å ha lest et sted at dette ble gjort på e-golf i statene. Evt. gi utvidet garanti/reklamasjon på kjente feil ved varmeanlegg."

storeulv

Jeg hadde min MY17 inne til bytte av sensorer i fjor vår. Klimaanlegget gav bare kald luft, og de byttet sensorene på anlegget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Oddaa

Kjørte en tur i dag. Målte temperatur på luften i dysene til -11,4 grader når temperaturen var innstilt på 26 grader. Bilen er ubrukbar. Lenge å vente til verkstedtimen 8. februar.

Burde vel egentlig gått på mobilitetetsgarantien?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

8. februar for en kritisk feil?? Tror du må ta i bruk den strenge tonen...

Oddaa

Sitat fra: geear på torsdag 14. januar 2021, klokken 23:50
8. februar for en kritisk feil?? Tror du må ta i bruk den strenge tonen...
Kontaktet Møller igjen i dag. De har tatt inn bilen, og jeg får lånebil. Satser på at de finner ut av feilen raskt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

kenhal

For oss som har bil som er gått ut på garanti og er bilmekaniker, håper jeg det finnes en arbeidsbeskrivelse på denne reparasjonen. Kan ikke betale 25000kr for noen enkle tempsensorer. De er sikkert kjempe enkel å bytte for en som kan bil.

Olepo

Jeg melder meg også på her. Vi har en 2015 modell e-Golf med varmepumpe der varmeapparatet har begynt å fungere dårlig den siste tiden. Symptomene er at det blåser varmluft når det startes, men etter noen minutter blåser det bare kaldt, uavhengig av innstilt temperatur. Hvis det skrus av og startes på nytt gjentar dette seg, det blåser først varmt men går ettehvert over til å blåse kald luft. Mye tyder på at det er problem med temperaturregulering, så det er jo sannsynlig at feilen kan ligge i disse sensorene.

Hvis dette er et utbredt problem er det skuffende at Møller ikke har en kampanje på dette. Vår bil er naturligvis utenfor garanti, men er "norsk" og har komplett servicehistorikk fra Møller. Tidligere erfaring fra Møller er dessverre at goodwill sitter svært langt inne...

Electric cars in Norway

Sitat fra: kenhal på lørdag 16. januar 2021, klokken 13:27
For oss som har bil som er gått ut på garanti og er bilmekaniker, håper jeg det finnes en arbeidsbeskrivelse på denne reparasjonen. Kan ikke betale 25000kr for noen enkle tempsensorer. De er sikkert kjempe enkel å bytte for en som kan bil.


Som sagt så er det en garanti service sak i USA på dette. Så det finnes. Men om du får tak i den.... ;D ;D ;D ;D

Oddaa

Sitat fra: Olepo på lørdag 16. januar 2021, klokken 20:25
Jeg melder meg også på her. Vi har en 2015 modell e-Golf med varmepumpe der varmeapparatet har begynt å fungere dårlig den siste tiden. Symptomene er at det blåser varmluft når det startes, men etter noen minutter blåser det bare kaldt, uavhengig av innstilt temperatur. Hvis det skrus av og startes på nytt gjentar dette seg, det blåser først varmt men går ettehvert over til å blåse kald luft.
Sånn er det på vår 2017-modell også. Det er ofte varme noen få minutter, så avtar det og til slutt holder lufta utetemperatur.

Håper Møller finner ut av det i løpet av uka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA