Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefeil på XC40

Startet av Gauss, onsdag 02. desember 2020, klokken 14:56

« forrige - neste »

Gauss

Sendte Volvoen tilbake til Bilia på mandag pga ladefeil. Bilen tok plutselig ikke lenger lading. Ingen feilmelding i displayet.
Bilen slo ut sikringen på Zaptec-boksen hjemme. Forsøkte en annen Zaptec-boks og annen ladekabel uten hell.
Bilia bekreftet i dag at problemet gjelder flere biler, og Bilia jobber med Volvo i Sverige for å feilsøke problemet, men fikk ikke inntrykk at de visste konkret hva som er feil enda.  :(

Gauss

Viste seg å være feil på ombordladeren som måtte byttes.

_OE_

Nå når du får ladet bilen er forbruket av strøm levelig?

#FTS#


sims

Kan noen verifisere hva slags AC lading som faktisk fungerer på XC40?

Har noen prøvd 32a enfas IT nett?
Hva med Tesla Wall Connector - hvilken config?
Hva med Easee sin lader på 3 fas IT nett / 32A: Får man 7kw eller mer? Så noe spekulasjon rundt at man kanskje fikk mer, men det var ubekreftet.

erlend_oyen

#4
har XC40 og Easee på 3-fas TN 16A, får 11kW

Elbileier fra Sandnes

230V enfase 32A på Salto-lader fungerer fint.
400V trefase 16A på Easee-lader også helt topp.

Nødladeren har jeg ikke tatt ut av posen - jeg har hørt at den ikke liker 230V IT-nett.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Gauss

#6
Bruker 400V 3-fas 32A Zaptec hjemme og 240V 1-fas 16A på jobb, begge fungerer fint og bilen tar max effekt som ladestasjonene kan gi. Husker ikke nøyaktig nå men ligger vel på 11kWh hjemme og 4kWh på jobb. Kunne godt vært motsatt :)

Budor

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:46
Nødladeren har jeg ikke tatt ut av posen - jeg har hørt at den ikke liker 230V IT-nett.
Du bør sjekke om du har den type ladekabel som Volvo har trekt tilbake. Dersom du leverer inn den gamle får du en ny type ladekabel. Selv byttet jeg i romjulen (kunne velge mellom 4 meter eller 7,5 meter lang kabel).
XC40 Recharge P8 levert 4.desember 2020
i3 Marathon edition - okt 2018
2014 Volvo xc60 (polestar optimert) SOLGT
2012 Volvo c30 (solgt og byttet til i3)

Pernoan

#8


Hvordan finne ut av hvilken type ladekabel som Volvo har trekt tilbake? Er omtrent umulig å finne ut av informasjon om bilen på Volvo Norge sine hjemmesider.

Budor

Sitat fra: Pernoan på onsdag 06. januar 2021, klokken 08:48


Hvordan finne ut av hvilken type ladekabel som Volvo har trekt tilbake? Er omtrent umulig å finne ut av informasjon om bilen på Volvo Norge sine hjemmesider.
Sjekk med forhandler, de bør vite om din bil er levert med korrekt ladekabel.
XC40 Recharge P8 levert 4.desember 2020
i3 Marathon edition - okt 2018
2014 Volvo xc60 (polestar optimert) SOLGT
2012 Volvo c30 (solgt og byttet til i3)

tibber73

Sitat fra: sims på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:34
Kan noen verifisere hva slags AC lading som faktisk fungerer på XC40?

Har noen prøvd 32a enfas IT nett?
Hva med Tesla Wall Connector - hvilken config?
Hva med Easee sin lader på 3 fas IT nett / 32A: Får man 7kw eller mer? Så noe spekulasjon rundt at man kanskje fikk mer, men det var ubekreftet.
Jeg har TWC på 32A 3-fas IT-nett. Den er satt opp til å lade kun Tesla.
Testet lading i dag og XC40 lader faktisk på kvasi 3-fas. Den trekker 16A på samme måte som Tesla, bare 2-3A mindre (har Tibber Pulse og ser det går 16A fra L1-2 og 27-28A fra L3). Vi fikk fylt på 8-9% per time. Bilen sier den får 30km/t.
Jeg justerte ned til 16A og det ga ingen endring. Dvs de med TWC må passe på dersom kursen er mindre enn 28A.

Dette tilsier at det bør gå raskere å lade på 32A 1-fas, men med Tesla nødlader (UMC) på 32A kurs og blått adapter var det skuffende. Bilen lader da med 10A selv om den vet at det er 32A tilgjengelig.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

snakkesalig

Sitat fra: tibber73 på søndag 24. januar 2021, klokken 19:50
Sitat fra: sims på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:34
Kan noen verifisere hva slags AC lading som faktisk fungerer på XC40?

Har noen prøvd 32a enfas IT nett?
Hva med Tesla Wall Connector - hvilken config?
Hva med Easee sin lader på 3 fas IT nett / 32A: Får man 7kw eller mer? Så noe spekulasjon rundt at man kanskje fikk mer, men det var ubekreftet.
Jeg har TWC på 32A 3-fas IT-nett. Den er satt opp til å lade kun Tesla.
Testet lading i dag og XC40 lader faktisk på kvasi 3-fas. Den trekker 16A på samme måte som Tesla, bare 2-3A mindre (har Tibber Pulse og ser det går 16A fra L1-2 og 27-28A fra L3). Vi fikk fylt på 8-9% per time. Bilen sier den får 30km/t.
Jeg justerte ned til 16A og det ga ingen endring. Dvs de med TWC må passe på dersom kursen er mindre enn 28A.

Kan noen utdype dette? Har TWC gen 3 på 16A-kurs (3-fas IT). Har besøk av en C40, men denne lader bare noen minutter før sikringen slår ut.. har skrudd ned til 14A i bilen uten at det hjelper.

turfsurf

Sitat fra: snakkesalig på søndag 10. juli 2022, klokken 08:29
Kan noen utdype dette? Har TWC gen 3 på 16A-kurs (3-fas IT). Har besøk av en C40, men denne lader bare noen minutter før sikringen slår ut.. har skrudd ned til 14A i bilen uten at det hjelper.
Hvis Volvoen støtter åpen delta ("tofas") vil den belaste to av faselederne med strømmen du stiller inn i bilen, mens den tredje blir belastet med 1,78x. Så skal du holde deg på 16A eller lavere på alle faselederne må du stille inn Volvoen (eller TWC) på 9A. Evt stille TWC på enfas. Fordelen med åpen delta er ca 18% høyere ladefart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snakkesalig

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juli 2022, klokken 08:41
Sitat fra: snakkesalig på søndag 10. juli 2022, klokken 08:29
Kan noen utdype dette? Har TWC gen 3 på 16A-kurs (3-fas IT). Har besøk av en C40, men denne lader bare noen minutter før sikringen slår ut.. har skrudd ned til 14A i bilen uten at det hjelper.
Hvis Volvoen støtter åpen delta ("tofas") vil den belaste to av faselederne med strømmen du stiller inn i bilen, mens den tredje blir belastet med 1,78x. Så skal du holde deg på 16A eller lavere på alle faselederne må du stille inn Volvoen (eller TWC) på 9A. Evt stille TWC på enfas. Fordelen med åpen delta er ca 18% høyere ladefart.

Tusen takk for godt svar.
Den har ladet en stund på 13A nå, men da skrur jeg ned enda mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA