Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng G3

Startet av Guleböj, søndag 08. mars 2020, klokken 19:13

« forrige - neste »

Tjafsaren

Kan vi ikke holde tråden angående Xpeng G3 til nettopp Xpeng G3? :police:

Det jeg liker dårlig med bilen er vel plingplong, lysa og Chademo.
Alt annet er tiltalende sånn sett, usikker på lydanlegg ser i mot. Noen med innspill?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 27. desember 2020, klokken 20:21
Apropos droner kan ikke forvente all verden fra 17 dollar droner, dji er vel kinesisk designet og bygd og skal være blant de beste konsumer dronene.

Min 17$ unge drone har i hvert fall vært sjokkerende bra så langt. Den har innebygd gyro, en knapp for automatisk flyging opp til en drøy meter, så stabil at jeg lett flyr den inni stuen, er ca 30cm i diameter, har 2 gir, oppladbart litium-batteri og med mange programmer. Med Norges-tillegg koster den 299 til Clas Ohlson klubbpris. Når dette selges til samme pris som en O-ring (pakning) i Norge...så skjønner jeg at kineserne kan selge elbiler rimelig og.

https://www.clasohlson.com/no/p/31-5766?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQiA_qD_BRDiARIsANjZ2LA1iI_Cy7gLuSezsedaJxIec2TmOX5miyMresrdmBN7NyZtgb1IOPEaAluhEALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

offpist

Jeg var og prøvekjørte G3 i dag da, på Lørenskog ved Oslo.
Alt i alt en positiv opplevelse, bilen sto klar fulladet (100%!) og hyggelig personale.

Det har jo snødd en del her på østlandet siste dagene så veiene var dekket med snø.
Autopiloten er ganske streng i forhold til at den forlanger å se oppmerkingen i veien, mer kresen på det enn Tesla er. Det var nærmest umulig å aktivere AP, og fikk jeg den på så slo den seg av like etterpå.

Det samme gjaldt autopark, uten oppmerking i veien så er den helt blind.
Men det er forsåvidt ikke noen stor overaskelse, og heller ikke nødvendigvis negativt for bilen.
Når det er slike forhold bør kan kanskje heller ikke stope på automatikken.


Ellers så var bilen helt ok å gjøre, minner mest om Nissan Leaf i størrelse.


De kunne fortelle meg at det kommer 100 biler i måneden fremover hver måned og leveransene januar til og med mars er utsolgt. Så bestiller man bil i dag kommer man med på april leveransen.

Ellers så testet jeg ut kamera på taket og joda det var morsomt nok men helt ærlig synes jeg det er litt tull.


360`grader visning rundt bilen når man kjører og parkerer var ganske nyttig, noe Tesla ikke har greid å få til enda.

Spurte foresten om P7 men de hadde ikke noe info der annet enn at den kommer til neste år.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Samco

Få på ccs så blir bilen bedere i Norge.

Moas

Sitat fra: Samco på torsdag 31. desember 2020, klokken 19:19
Få på ccs så blir bilen bedere i Norge.
Kanskje også varmepumpe, 3 fas AC, lengde justerbart ratt osv.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

offpist

De ser ut til å implementere Lidar i bilene, og det er jo litt spennende.
Antageligvis er annonseringen av P5 like rundt hjørnet også.

https://www.livoxtech.com/news/14

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

chargedup

https://dinside.dagbladet.no/motor/tar-du-sjansen-pa-tesla-kopien/73243598
Er vel testresultat som forventet med et familieperspektiv. En ok elbil til en relativt rimelig (iaf konkurransedyktig) pris.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

fitzox

Da har jeg hatt min g3 smart i nøyaktig 1 mnd. Har ikke kjørt den veldig mye, men er godt fornøyd, spesielt med tanke på forventning og pris. Deilig å bli kvitt Taycan som har helt latterlig dårlig ryggekamera, interface og brukervennlighet, i tillegg fikk jeg en mandagsbil-Taycan med knirkelyder osv.

G3 passer ikke for førere over 185 cm. Jeg er 184 og det går akkurat når jeg tar setet helt ned og bak. Bilen går godt og langt, selv i minusgrader. Varmekapasiteten er mye svakere enn hva jeg har i Tesla X, men det duger og appen fungerer bra. Ellers er funksjonalitet og menyer osv bra. Litt færre valg enn på en tesla, men like intuitivt og pent. Byggekvalitet er jeg positivt overrasket over, og jeg har snakket med en Meca-mekaniker som hadde kjøpt g3 selv, han ble overbevist når han så hvor godt den er bygget og hvor enkelt framtidig vedlikehold blir. Han mente den har mer solide deler enn Tesla feks.
Kjørekomfort er godt nok, grei plass og enkel bil å kjøre. God på vinterføre også.
Autopilot virker også meget bra, men er også ganske sensitiv før den trekker seg. Sterkt motlys kan være en slik faktor.
Lading går helt fint, jeg har ikke kjøpt denne for langturer så skal ikke uttale meg om det aspektet. Topp familiebil uten for mye bagasje. Må vel tilbake til første Nissan leaf jeg importerte i 2014 til 120.000 kr før jeg kan si at jeg har fått like mye value for money.
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

turfsurf

Sitat fra: fitzox på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:19
Da har jeg hatt min g3 smart i nøyaktig 1 mnd. Har ikke kjørt den veldig mye, men er godt fornøyd, spesielt med tanke på forventning og pris. Deilig å bli kvitt Taycan som har helt latterlig dårlig ryggekamera, interface og brukervennlighet, i tillegg fikk jeg en mandagsbil-Taycan med knirkelyder osv.
Bytte fra Taycan til Xpeng G3 . Fantastisk overgang! Interessant å lese erfaringer, som nærområde bil vil jo ikke CHAdeMO ha mye å si heller.

Blir spennende å se hva mere som kommer fra Xpeng, selv om jeg personlig ikke kjøper biler produsert av helkinesiske selskap.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tjafsaren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:09
Sitat fra: fitzox på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:19
Da har jeg hatt min g3 smart i nøyaktig 1 mnd. Har ikke kjørt den veldig mye, men er godt fornøyd, spesielt med tanke på forventning og pris. Deilig å bli kvitt Taycan som har helt latterlig dårlig ryggekamera, interface og brukervennlighet, i tillegg fikk jeg en mandagsbil-Taycan med knirkelyder osv.
Bytte fra Taycan til Xpeng G3 . Fantastisk overgang! Interessant å lese erfaringer, som nærområde bil vil jo ikke CHAdeMO ha mye å si heller.

Blir spennende å se hva mere som kommer fra Xpeng, selv om jeg personlig ikke kjøper biler produsert av helkinesiske selskap.

Enig, litt av en overgang og lover bra for bilen i seg selv om Taycan var utgangspunktet ditt. Tenkte på bilen selv, men er 182 så kanskje litt i «høyeste» laget for bilen. Må også ha mulighet for bakovervendt barnesete bak meg selv/samboer i passasjersete. Så hvordan er plassen?

Dog kunne du vel spart deg for siste avsnittet turfsurf...

offpist

#145
Xpeng har også lansert Betaversjon av XPilot 3.0 i Kina nå, ser veldig lovende ut.
Men enn så lenge så vil det vel bare bli rullet ut på P7 modeller, og kun i Kina.
Virker som om de baserer seg noe mer på høyoppløselig kart enn det Tesla gjør.

Jeg la en post tilsvarende en grei årslønn inn Xpeng aksjer her før jul, det blir en spennende reise.
Tror ikke nødvendigvis det blir "den nye TSLA", men har tro på at det blir en stor satsning på elektriske biler i Kina i årene fremover. Vi kommer sikkert til å trenge olje noen år til, men det som er helt sikkert er at denne sektoren vil bli et stort satsningsområde for hele verden de neste 10-20 årene. Når Kineserne bestemmer seg for noe, har det en tendens til å bli gjennomført.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

turfsurf

Sitat fra: Tjafsaren på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:14
Dog kunne du vel spart deg for siste avsnittet turfsurf...
Nei, synes det er relevant. For jeg er interessert i å følge med på Xpeng rent teknisk, men ikke interessert i å kjøpe grunnet prinsippielle/politiske årsaker. Det kan være greit å ha i bakhodet når man leser mine kommentarer om bilen. Det er ikke kritikk av de som velger å kjøpe bilen noe mere enn at jeg er uenig og vektlegger ting annerledes. Som man jo gjør om så mye annet.

Hvis man føler seg truffet av det og ikke liker at noen nevner det så bør man kanskje tenke seg om litt. IMO kjøper man helkinesiske biler så er man enten av den oppfatning at det ikke har noen betydning ovenfor kinesisk politikk, synes at kinesisk politikk er OK, eller
prioriterer egen økonomisk gevinst (mye bil for pengene) ovenfor de politiske signalene. Eller at man rett og slett har lyst på akkurat den bilen. Noe som alle står fritt til å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fitzox

#147
Hehe. Det var i og for seg en kuriositet at Taycan ryker samtidig som Xpeng'en ble levert. Men det handler om hva man betaler for og hva man får. Med elbil-bølgen har ting endret seg. Et nytt bilmerke kan plutselig bli bestselger ila noen år...et utenkelig scenario med fossilbiler. Taycan'en var en kjøremaskin, ingen tvil om det, men jeg har merket at ting som ladenettverk inkl ladepris, interface, tech osv betyr mer enn jeg hadde trodd. Det hjelper ikke at Porsche lager en av de vakreste bilene på lenge, som virkelig er moro å kjøre, når jeg irriterer meg grønn over at de ligger milevis bak på så mye annet. Sammenlignet med Tesla X'en (som jeg elsker) snakker vi Nokia 3210 vs Iphone 12 (i Porsches disfavør), og Xpeng blir vel på en måte en fullgod Xiaomi  ;)
Skal man blande politikk inn her, må man i alle fall ha tungen beint i munnen 24/7. Vil være en prestasjon å klare å boikotte Kina som produsent, enten det er tannbørsten du bruker, klærne du tar på deg, mobilen du snakker i eller bilen du kjører. Men ja, det er en skremmende tanke at Vestens konsumenter i stor grad bidrar til at et totalitært regime er i ferd med å bli verdens største økonomi. USA har på mange måter seg selv å takke. Men jeg tror ikke det blir så enkelt, og siste ord er vel neppe sagt.

Jeg har prøvd bakovervente barneseter baki i Xpeng'en ja. De finnes jo i ulike størrelser, men det har gått fint for vår del, selv når førersetet er satt helt bakerst. Isofix'en er litt mer trøblete enn de som har egen luke til isofix...på xpeng ligger iso nedi setebunnen.  En annen ting med G3'en er at jeg synes designet vokser på meg. Til å være en crossover(?) - må jeg si at fronten ikke er så verst, og kudos til lyktene bak også. For 358k var dette en no-brainer for min del.


Tesla X100D
Xpeng G3 smart

Counterpointer

Interresante betraktninger og ikke minst en spesiell overgang ?

Tysk høyprestisjesportsbil til kinesisk Suv og argumentene går til fordel for Suv'en, det hadde jeg ikke regnet med å høre

Det er vel omtrent en mill kr i differanse på de to så forventningene justeres vel i forhold til dette?

Politikken lar jeg ligge, men Chademo hadde vært bøygen for min del og da mest i forhold til at en låses til 50 kW ladere.
Hvordan oppleves det i praksis?
Mulig det ikke er tema siden X er tilgjengelig for lengre turer.

offpist

CCS og 150 KW hadde klart vært å foretrekke fremfor Chademo.
Men når det er sagt så viser tester at den har rimelig flat ladekurve og trekker 50KW gjevnt over hele linja.

Til og med min gamle Model S lader bare 50KW i snitt på superchargere nå.. Og det går faktisk helt fint de gangene vi er på langtur. Det er lenge å vente hvis man sitter i bilen og ser på klokka, men vi forsøker å kombinere det med matpause eller gå en tur på kjøpesenteret like ved.

G3 er nok ikke den ideele langtur bilen, selv om den duger til det også.

Xpeng P7 får CCS når den kommer til Europa sies det.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA