Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya og hengerfeste

Startet av Lyse Tanker, lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Har kjørt elbil siden sommeren 2014, brukt takstativ og lagt ned seter og fått med meg utrolig mye, men savnet etter en bil som kan kjøre henger med vekt på totalt 1500 kg er allikevel stort. Har tenkt at en bil som Ariya med totalvekt på mellom 1800 og 2000 kg må passe perfekt til denne hengervekten for de som kun har klasse b sertifikat. Flere av de nye store elbilene veier jo godt over 2 tonn og kan derfor ikke traile 1500 kg på vanlig sertifikat, noe å være klar over ved valg av henger og bil!

RJK

Er nok mange som bør vurdere B96 eller og ta førerprøven til BE skal de ha glede av de ekstra kiloene, eller få lov å trekke grovere/mer solide hengere og lovlig kapasitet, for selv om endel varebiler etc får mulighet til å kjøre 4,5 tonn med last på vanlig B-sertifikat, så ser ikke dette ut til å komme til vanlige person-elbiler med det første.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#2
RJK :+1: helt enig. Jeg har kontakter i trafikk skole bransjen og det er slik at det er endel som til enhver tid faktisk vurderer førerkort på bil med tilhenger- klasse BE og B96 :+1: 

RJK

Skal si jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok det samtidig som jeg tok lappen eller kort tid etterpå. Nå sitter jeg her med noen bokstaver på førerkortt, men E mangler jeg fremdeles, og C1 mistet jeg pga sløvhet, forglemmelse på utløp.


Om jeg kommer til å ta E etterhvert får jeg se på, men C1 har jeg egentlig lagt fra meg. Jeg vil klare meg med en personbil med kapasitet til å få med det jeg trenger, og etterhvert kanskje en elektrisk "varebil" med 5 seter og stort varerom som eneste bil og kombinert weekendcamper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hanhijnn

Jeg oppgraderte til BE når vi investerte i større campingvogn for noen år siden.
Syns faktisk at det var bare morsomt. Ikke vanskelig i hele tatt. Sensor kommenterte faktisk sånn småsurt at han syns jeg var litt vel avslappet.  :+1: 8)
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

ProsjektX

Ariya får i USA 1500 lbs hengervekt, hvilket tilsvarer 680kg. I europa skulle den få noe høyere, så antar da 750kg. Ikke all verden dessverre, skulle likt å se 1500kg
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 19. november 2020, klokken 12:55
Ariya får i USA 1500 lbs hengervekt, hvilket tilsvarer 680kg. I europa skulle den få noe høyere, så antar da 750kg. Ikke all verden dessverre, skulle likt å se 1500kg

Ariya får opp til 1500kg hengerkapasitet ihht til den europeiske pressemeldingen ved lansering.
https://europe.nissannews.com/en-GB/releases/release-00c8cf083aa6bf7f68f599580c042b08-nissan-ariya-an-all-electric-coupe-crossover-for-a-new-era

Bondeknøl

Sitat fra: RJK på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:44
Skal si jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok det samtidig som jeg tok lappen eller kort tid etterpå. Nå sitter jeg her med noen bokstaver på førerkortt, men E mangler jeg fremdeles, og C1 mistet jeg pga sløvhet, forglemmelse på utløp.


Om jeg kommer til å ta E etterhvert får jeg se på, men C1 har jeg egentlig lagt fra meg. Jeg vil klare meg med en personbil med kapasitet til å få med det jeg trenger, og etterhvert kanskje en elektrisk "varebil" med 5 seter og stort varerom som eneste bil og kombinert weekendcamper.
Hei
Egentlig rart at ingen har kommentert at du har latt C1 gått ut. Det kom en ny lov, mener på at det var i september 2018, om at sertifikater som er utløpt på dato får en igjen uten oppkjøring.
Det eneste du trenger å gjøre er å få helse/legeattest på lastebillappen, og så gå på biltilsynet så får du tilbake C1 uten oppkjøring. Har selv gjort det, og det gikk smertefritt!
Løp til legen og biltilsynet! :D

leafnor

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 10. desember 2020, klokken 10:06
Sitat fra: RJK på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:44
Skal si jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok det samtidig som jeg tok lappen eller kort tid etterpå. Nå sitter jeg her med noen bokstaver på førerkortt, men E mangler jeg fremdeles, og C1 mistet jeg pga sløvhet, forglemmelse på utløp.


Om jeg kommer til å ta E etterhvert får jeg se på, men C1 har jeg egentlig lagt fra meg. Jeg vil klare meg med en personbil med kapasitet til å få med det jeg trenger, og etterhvert kanskje en elektrisk "varebil" med 5 seter og stort varerom som eneste bil og kombinert weekendcamper.
Hei
Egentlig rart at ingen har kommentert at du har latt C1 gått ut. Det kom en ny lov, mener på at det var i september 2018, om at sertifikater som er utløpt på dato får en igjen uten oppkjøring.
Det eneste du trenger å gjøre er å få helse/legeattest på lastebillappen, og så gå på biltilsynet så får du tilbake C1 uten oppkjøring. Har selv gjort det, og det gikk smertefritt!
Løp til legen og biltilsynet! :D
Jeg øynet et håp her et øyeblikk, men det er mer enn 5 år siden C1 løp ut for min del:
"Har du fått klasse C1(E) uten å bestå oppkjøring (opprinnelig stempelrettighet), og heller ikke senere har bestått en prøve i forbindelse med fornyelse eller tilbakelevering av klassen, eller ved erverv av en likestilt eller mer omfattende klasse, må du bestå oppkjøring i tillegg til fremleggelse av ny helseattest når det har gått mer enn fem år siden utløpsdato."
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bondeknøl

Kjipt.....
Da hadde jeg flaks fjor. Min CE gikk ut i desember 2014, og jeg fikk fornyet den i fjor etter å ha blitt oppmerksom på den nye loven. Da var jeg der et par måneder før det var fem år siden den gikk ut.

RJK

Ja, jeg oppfattet det slik at eneste muligheten min var å ta oppkjøring, så lot det være. Har som nevnt lite bruk for det, men E på førerkortet frister mere. Dog betyr det at jeg da må fornye ordinært førerkort også hvert femte år, mens det nå ikke går ut før 2033.

"Rosa førerkort i bankkortstørrelse (EØS-modell 1 og 2)Er førerkortet ditt utstedt i perioden 1. januar 1998 til og med 18. januar 2013, må du fornye førerkortet før 1. januar 2033. Er førerkortet ditt utstedt etter 19. januar 2013 kan du se i kolonne 11 på baksiden av førerkortet for fristen på når det må fornyes."

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/forerkort-utstedt-for-19-januar-2013
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA