Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på "nye biler" som blir utlevert nå?

Startet av anorway, søndag 18. oktober 2020, klokken 19:34

« forrige - neste »

Øyvind.h

Min opplevelse er stikk motsatt. Elbilen får folk som ikke bryr seg om bil til plutselig bli veldig bilinteressert. Kjenner selv minst 4-5 pers som før var litt likegyldig, men som nå synes bil er veldig interessant. Og da tenker jeg ikke på forbruk, men alt fra ytelser og teknikk, til apper, infotainment og oppdateringer.

Kjenner derimot ingen som har byttet fra fossil til el og som siden har mistet bilinteresse. Men den endrer seg gjerne, fordi elbilen er så forfriskende moderne at mye gammelt tankesett havner på dynga.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: CorsoDante på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:26
Kan se ut som om et par av elbileierne også rynker litt på nesa over Polestar, uvisst av hvilken årsak.

E det én ting folk er opptatt av med elbil, så er det rekkevidde. Ofte er det ikke fullt så viktig som man skal ha det til, men mer er alltid bedre. Jeg syns PS2 er dritkul. Har sett på den et par ganger, og prøvekjørt en runde. Og vært inne i konfiguratoren sikkert 100 ganger. Bilen virket så lovende, men viser seg å skuffe på flere punkter. Jeg ville virkelig at den skulle være bra. Som en konkurrent til TM3, men bedre skrudd sammen, bedre serviceapparat m.m. Jeg hadde på sett og vis bestemt meg på forhånd for at PS2 er bedre enn TM3. Allikevel endte jeg opp med å bestille TM3. Oppgraderinger og prisjustering vippa skåla. Det er mye jeg liker med Tesla, men slettes ikke alt. Jeg prøver å vurdere bilene nøytralt, men det er ikke alltid så lett. Men det er bare en bil. Det er ikke fotballaget. Egentlig vil jeg ha en større i3, med 4wd. Karbonfiber i seg selv er tøffere enn både PS2 og TM3 til sammen ;)

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:43
Sitat fra: CorsoDante på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:26
Kan se ut som om et par av elbileierne også rynker litt på nesa over Polestar, uvisst av hvilken årsak.

E det én ting folk er opptatt av med elbil, så er det rekkevidde. Ofte er det ikke fullt så viktig som man skal ha det til, men mer er alltid bedre. Jeg syns PS2 er dritkul. Har sett på den et par ganger, og prøvekjørt en runde. Og vært inne i konfiguratoren sikkert 100 ganger. Bilen virket så lovende, men viser seg å skuffe på flere punkter. Jeg ville virkelig at den skulle være bra. Som en konkurrent til TM3, men bedre skrudd sammen, bedre serviceapparat m.m. Jeg hadde på sett og vis bestemt meg på forhånd for at PS2 er bedre enn TM3. Allikevel endte jeg opp med å bestille TM3. Oppgraderinger og prisjustering vippa skåla. Det er mye jeg liker med Tesla, men slettes ikke alt. Jeg prøver å vurdere bilene nøytralt, men det er ikke alltid så lett. Men det er bare en bil. Det er ikke fotballaget. Egentlig vil jeg ha en større i3, med 4wd. Karbonfiber i seg selv er tøffere enn både PS2 og TM3 til sammen ;)

:+1: :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

CorsoDante

Sitat fra: Ferry på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:43
Sitat fra: CorsoDante på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:26
Kan se ut som om et par av elbileierne også rynker litt på nesa over Polestar, uvisst av hvilken årsak.

E det én ting folk er opptatt av med elbil, så er det rekkevidde. Ofte er det ikke fullt så viktig som man skal ha det til, men mer er alltid bedre. Jeg syns PS2 er dritkul. Har sett på den et par ganger, og prøvekjørt en runde. Og vært inne i konfiguratoren sikkert 100 ganger. Bilen virket så lovende, men viser seg å skuffe på flere punkter. Jeg ville virkelig at den skulle være bra. Som en konkurrent til TM3, men bedre skrudd sammen, bedre serviceapparat m.m. Jeg hadde på sett og vis bestemt meg på forhånd for at PS2 er bedre enn TM3. Allikevel endte jeg opp med å bestille TM3. Oppgraderinger og prisjustering vippa skåla. Det er mye jeg liker med Tesla, men slettes ikke alt. Jeg prøver å vurdere bilene nøytralt, men det er ikke alltid så lett. Men det er bare en bil. Det er ikke fotballaget. Egentlig vil jeg ha en større i3, med 4wd. Karbonfiber i seg selv er tøffere enn både PS2 og TM3 til sammen ;)

Merkelig premiss du bare lemper ut her. Fakta på bordet er at eTron 50 er folkebilen, en bil med WLTP under 300 km. i norsk konfig.

''Jeg hadde på sett og vis bestemt meg på forhånd for at PS2 er bedre enn TM3. Allikevel endte jeg opp med å bestille TM3. Oppgraderinger og prisjustering vippa skåla.''

Jeg har stor forståelse for at mange heller vil velge Model 3. For meg var bakluka diskvalifiserende, og det hjelper ikke veldig mye at den nå er motorisert og får 2 mil ekstra på vinterstid (ingen praktisk betydning, bortsett fra noen øre mindre på strømregningen).

Tipper du blir godt fornøyd, håper du blir like fornøyd som jeg er med min PS2 :)
TM3P "FSD"

Ferry

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 24. oktober 2020, klokken 09:18
Merkelig premiss du bare lemper ut her. Fakta på bordet er at eTron 50 er folkebilen, en bil med WLTP under 300 km. i norsk konfig.

Er ikke sikker på om jeg forstår deg riktig her, men mener du at folk ikke er opptatt av rekkevidde på elbiler? Hvor langt den går er nok det jeg oftest blir spurt om når det gjelder elbilen. Og neste spørsmål er som regel hvor lang tid det tar å lade.
eTron 50 er folkebilen? Basert på hvilke kriterier?

Sitat
Jeg har stor forståelse for at mange heller vil velge Model 3. For meg var bakluka diskvalifiserende,

Bakluka er helt klart et av minusene med TM3 i mine øyne. Ikke så ille at det diskvalifiserte bilen for meg. Liker bedre løsningen på PS2. Enda bedre ville det vært med XC40.
Jeg er ikke begeistret for tak og bakfanger som faller av heller. Og DU-bytter, lang ventetid på verksted, dårlig lakkering, rustproblemer osv.

Sitatog det hjelper ikke veldig mye at den nå er motorisert og får 2 mil ekstra på vinterstid (ingen praktisk betydning, bortsett fra noen øre mindre på strømregningen).

2 mil ekstra etter WLTP er det vel? Hva det utgjør på vinteren vet vi ikke. Antagelig mye mer enn 2 mil. Ellers er det ikke mye poeng med varmepumpe.

Sitat
Tipper du blir godt fornøyd, håper du blir like fornøyd som jeg er med min PS2 :)

Jo takk! Håper jeg blir fornøyd ja, til tross for noen ankepunkter. Ser for meg å bytte til noe mer "SUV-ete" om noen år. TMY, ID4, XC40 e.l.
Fint for deg at du er fornøyd. Men det hjelper meg lite. Det er mange nok som er misfornøyd til at jeg skygger unna. Og det er synd, for jeg ville virkelig at PS2 skulle være bra.

CorsoDante

#20
Sitat fra: Ferry på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:12

Er ikke sikker på om jeg forstår deg riktig her, men mener du at folk ikke er opptatt av rekkevidde på elbiler? Hvor langt den går er nok det jeg oftest blir spurt om når det gjelder elbilen. Og neste spørsmål er som regel hvor lang tid det tar å lade.
eTron 50 er folkebilen? Basert på hvilke kriterier?

Bakluka er helt klart et av minusene med TM3 i mine øyne. Ikke så ille at det diskvalifiserte bilen for meg. Liker bedre løsningen på PS2. Enda bedre ville det vært med XC40.
Jeg er ikke begeistret for tak og bakfanger som faller av heller. Og DU-bytter, lang ventetid på verksted, dårlig lakkering, rustproblemer osv.

2 mil ekstra etter WLTP er det vel? Hva det utgjør på vinteren vet vi ikke. Antagelig mye mer enn 2 mil. Ellers er det ikke mye poeng med varmepumpe.

Jo takk! Håper jeg blir fornøyd ja, til tross for noen ankepunkter. Ser for meg å bytte til noe mer "SUV-ete" om noen år. TMY, ID4, XC40 e.l.

Fint for deg at du er fornøyd. Men det hjelper meg lite. Det er mange nok som er misfornøyd til at jeg skygger unna. Og det er synd, for jeg ville virkelig at PS2 skulle være bra.


Basert på at den p.t. er noe sånt som norges mest solgte bil (eTron salget skøyt fart først at denne varianten ble introdusert). Denne har en dårlig WLTP og faktisk rekkevidde, om enn mer stabil på vinterstid (pga. varmepumpe). Samtidig er dette en dyr bil, men dette forteller meg at rekkevidde ikke er det som er alt her i verden. Det var poenget. Samtidig er jo dette en langt mer komplett bil enn Polestar 2, med over 600 liter bagasjerom.

En venn har nettopp gått til anskaffelse av en slik (loaded eTron 50, pris opp mot 700 K med vinterhjul), og da jeg spurte om forbruket svarte han at det pleide å ligge på mellom 3,3 – 3,9 kWh pr. mil... :D

Rekkevidde opptar selvsagt folk i stor grad, og enkelte mer enn andre. For meg handler det om å kjøre til jobben, uten å tenke på lading. Den turen krever ca. 7 % tur/retur, altså peanuts. Og hytta (15 mil), noe som krever rundt 40 %. Samtidig har jeg lært at man lader når man kan, ikke når man må. Viktig mantra.

Vi hadde nok beholdt Model 3 om den hadde skikkelig bakluke (elektrisk, kombikupé), men blir for knotete for oss nå. Og i likhet med deg kommer vi til å bevege oss i retning av noe større etter hvert, eksempelvis Model Y (som jeg tror blir en veldig bra bil) eller ID4. XC40 blir for liten, knapt nok en forbedring ift. PS2. Drømmen er en turismo-utgave av eTron GT. Blir drøssevis av spennende muligheter fremover!

Ekstra rekkevidde avhenger av effektivitet (som igjen er avhengig av omgivelsestemperatur) og selvsagt driftstid. Har lest 2 mil. Men la oss nå si at vi bruker 2kW ekstra fra varmeapparatet under kjøring på vinteren, ift. sommerstid. Dette skal gå til kupé og evt. varming av batteripakken. Og at alt dette kan erstattes av varmepumpa. Vi setter effekten av varmepumpe til 3:1. Ved 5 timers driftstid blir besparelsen ca. 10 kWh/3 = 3,4 kWh. Altså to mil (med kjedelig / sakte kjøring). Og da opererer vi i ytterkant av teoretisk effektivitet fra en typisk væske-basert varmepumpe, hvor effekten blir redusert fra ca. -5 grader. Under helt spesielle omstendigheter (saktekjøring...) vil besparelsen være høyere. Samtidig er det lett å se for seg tilfeller hvor besparelsen blir større, og mindre. Dette styres av de mest sentrale parameterne; driftstid, effektivitet, temperatur i kupéen og omgivelsestemp.

Elbilen har utfordringer vinterstid, selv med varmepumpe, og det vil være et smart grep å forvarme bilen før oppstart.

Og jeg skjønner godt at du skygger unna, dette er første volummodell fra en rykende fersk leverandør, og verdens første bil med Android Automotive. Også er den fra Kina, hvis vi skal ri gamle overbevisninger. Alt ligger til rette for barnesykdommer. Heldigvis er det kort vei til service-punkt for vår del 😊. Men du bør være klar over at det også finnes mange PS-eiere som er meget godt fornøyde (men som kanskje ikke forventer et prikkfritt produkt?). Og nå vet jeg ikke hva som utgjør en bra bil for deg, men for meg, som eide en BMW F34 330d xDrive, for ikke veldig lenge siden, er det en meget bra bil. Denne opplevelsen vil snu på seg om den krever uplanlagte visitter til service-punktet ;)
TM3P "FSD"

hELgenen

Disse kan kanskje være interessant - den tar for seg "utvendig" kvalitet.

1. Polestar 2
https://www.youtube.com/watch?v=tYNbTbZELrE
2. TM3
https://www.youtube.com/watch?v=HNLM1d0DcDs

For de som ikke kan tysk - så kan en spole frem til slutten - tar en TM3 videoen ser en også resultatene
for Polestar 2 mfl. i samme tabell.

Det er helt klart ekstreme forskjeller mellom de to bilene mhp. "utvendig" kvalitet.
Jeg synes disse videoene er gode og sammen med Tesla Bjørn sine rekkeviddetester + ABRP og generell omtale av bilene så forteller det ganske mye om bilene.

Electric cars in Norway

Enig :+1: :+1: det var gode videoer, hELgenen

Og selv stoler jeg mest på Tesla Bjørn når det gjelder rekkeviddetester siden jeg ofte kjører de samme veiene.

oivindg

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. oktober 2020, klokken 10:30
Disse kan kanskje være interessant - den tar for seg "utvendig" kvalitet.

1. Polestar 2
https://www.youtube.com/watch?v=tYNbTbZELrE
2. TM3
https://www.youtube.com/watch?v=HNLM1d0DcDs

For de som ikke kan tysk - så kan en spole frem til slutten - tar en TM3 videoen ser en også resultatene
for Polestar 2 mfl. i samme tabell.

Det er helt klart ekstreme forskjeller mellom de to bilene mhp. "utvendig" kvalitet.
Jeg synes disse videoene er gode og sammen med Tesla Bjørn sine rekkeviddetester + ABRP og generell omtale av bilene så forteller det ganske mye om bilene.
Interessante videoer. Polestar 2 er bedre enn jeg forventet, men sånne ting som at høyre framdør ikke er på linje med bakdøra ville irritert meg. Det er en av grunnene til at jeg har valgt XC40. Jeg forventer at Volvo i Gent har såpass mye erfaring at de løser dette bedre enn "ferskingene" som lager Polestar 2 i Kina. Håper ikke jeg blir skuffet av Volvo.

Jeg tror Polestar ganske raskt vil bli bedre på disse tingene, slik at det vil bli færre og færre småting å irritere seg over for nye eiere. Det som overrasker meg mest er at Tesla ikke har greid å bli bedre på å skru sammen biler selv om de har holdt på i mange år nå. Dette er jo det eneste punktet de er dårligere enn de gamle kjempene på.

Til slutt må jeg nevne at Polestar 2 ser fantastisk ut. Designet er midt i blinken i mine øyne.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Chimp

Leser på Facebook at de har stoppet utlevering av biler, begrunnet i at de ikke har fungerende software. Og at bilene som har blitt kalt inn for oppdatering har blitt satt på hold. Har vel vist seg å være noe feil med oppdateringen. Kan selvfølgelig være noe løse rykter her da det ikke er bekreftet av polestar.

LMason

Sitat fra: Chimp på mandag 26. oktober 2020, klokken 19:02
Leser på Facebook at de har stoppet utlevering av biler, begrunnet i at de ikke har fungerende software. Og at bilene som har blitt kalt inn for oppdatering har blitt satt på hold. Har vel vist seg å være noe feil med oppdateringen. Kan selvfølgelig være noe løse rykter her da det ikke er bekreftet av polestar.

Kan bekrefte dette. Fikk tlf i går om at utlevering denne uken er utsatt. Ingen ny dato gitt. Skulle få mer info ila dagen.

Tafsern

#26
Det kommer også meldinger om at ny oppdatering er klar. Meget hyggelig telefon med tråkig budskap dog...men skulle få videre tilbakemelding i løpet av dagen og at de som har levering denne uka har prioritet for videre utlevering.

Så ikke helt utenkelig at de likevel kan levere ut f.eks til de som har tid på fredag.

Tråkig med en bug i oppdatering, likevel vanskelig å gå helt i kjelleren når de ringer og er åpne om det. Dette kan skje de aller aller beste i en situasjon hvor de løse trådene i software fortsatt arbeides hardt med :) 

Hoggorm

Jeg hentet bilen i slutten av september og har i praksis ikke hatt noen vesentlige feil eller problemer. Den skal ha fått oppdatert software med fix på dette med plutselig stans.

Jeg har fått noen få feilmeldinger som har kommet like etter at jeg har satt meg inn i bilen eller i det jeg har satt bilen i gir. Alle tilfellene har forsvunnet så fort at jeg ikke rekker å lese de, under 1 sek, men 2 av de var noe 12V-greier og 2 av var noe med fremdriftsystemet. Jeg mistenker alle å skydes kortvarige spenningsfall. Ikke hatt noen de siste 2 ukene.

Det er ganske tydelig "appelsinhud" i lakken men jeg klarer ikke helt å irritere meg over det. Synes bilen og fargen/lakken ser bra ut alikevel. Jeg viste ikke om dette fenoment før jeg leste om det her på forumet så jeg kikket litt nøyere på min gamle bil som jaggu hadde "appelsinhud" den og, om ikke fult så tydelig. I 8 år har jeg hatt den uten å se dette. 

Jeg har opplevd tikking i rattstammen en gang for 4 uker siden. Syntes det hørtes ut som et lite rele som prøver å veksle.

Talestyringen fungerer ganske bra men av og til skjønner den ikke noe eller værre, gjør noe helt annet og lager bare kaos. De første minutten etter at jeg begynner å kjøre er tydligvis nettoppkoblingen dårlig og jeg får ofte som svar at "internett er for ustabilt så da skjøner jeg ingenting". Det er litt iriterende for det er da jeg typisk vil justere klimanlegg eller slå på sete og rattvarmer og skjærmen er litt knotete å bruke her pga. kanten rundt midtkonsollen er i veien.

Piksel-LED lysene fungerer fantastisk bra, selv i kratig regn. Er spent på hvordan de takler snø og tett tåke. Eneste pirk hittil er at de virker å bli "lurt" om det er mange og store skilt og kan da blende helt ned og lysene blender ned lit tidlig når man nærmer seg opplyste områder. Ingen tegn til feiljustering. Angående lys så er ryggelysene elendige, ser ikke en dritt i mørket, hverken i kamera, speil eller vindu. Må bruke bremselys for å se noe.

Lading fungerer helt fint. Jeg har testet den medfølgende schuko ladekabelen på 7 forskjellige steder hvorav en av plassene stadig har jordfeil og andre sliter med dårlig spenning (langt ut på linja og stadig blinking i lysene). Lading starter etter max 5 sek alle steder. Har aldri ladet over satt grense. Den medfølgende type2 kablen virker fint. Jeg har og test hurtiglading en del, hos alle de 4 største og både 50kW og 150kW som fungerte bra untatt et tilfelle hvor laderen var i ustand. Ladehastighet samsvarer med hva som stort sett er rapotert.

Bilen er nydelig å kjøre. Både konfortabel men ganske stiv og ligger godt på svingete landeveier, men litt lite følelse med underlaget og styring. Virker godt skrudd sammen, ingen knirke- eller skrangelyder. Stort sett høy kvalitetsfølelse. Etter de 2 første ukene kjørte jeg en tur den gamle bilen igjen og den føltes som et støyende rakleverk i forhold. Høyt forbruk i forhold til forventet men jeg har veldig agressiv kjørestil og har vansker med å ikke trå gassen i bånn ved enhver mulighet.


anorway

I og med at Polestar nå tilbakekaller "alle" biler fra og med 2. November for å utbedre en rekke feil så regner jeg med at alle "nye" biler som blir levert ut fra november er "feilfrie", hvert fall for de vanligste feil som har vært de siste månedene.

Tafsern

Sitat fra: anorway på fredag 30. oktober 2020, klokken 09:06
I og med at Polestar nå tilbakekaller "alle" biler fra og med 2. November for å utbedre en rekke feil så regner jeg med at alle "nye" biler som blir levert ut fra november er "feilfrie", hvert fall for de vanligste feil som har vært de siste månedene.

Det fremkommer av pressemeldingen og alle artiklene, så ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA