Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medfølgende ladekladd lyser rødt..??

Startet av O, tirsdag 22. september 2020, klokken 21:45

« forrige - neste »

O

Opplever at den medfølgende ladekabel(ladekladd) til min Polestar 2 med Schuko kontakt (vanlig 230 V støpsel) lyser rødt og vil ikke lade bilen når jeg forsøker å lade bilen hjemme, til tross for at andre elbiler kan lade uten problemer i samme stikk. Dog fungerer den medfølgende ladekladden annet sted (på hytta). Fagfolk har nå undersøkt el-anlegget i huset, uten å finne noen feil i anlegget. Fagfolkene mener at den medfølgende ladekladden min er overfølsom for et eller annet.
Noen med lignende erfaringer hvor ladekladden fungerer noen steder og andre steder ikke (lyser rødt)?

mephisto32

Vil anta det er en software bug, uten å konkludere..

Har ikke prøvd ladekabel selv enda... . Opplever det samme med som deg, men på ladestasjoner. Antar at det er en justering de kan gjøre på (Volvo) verksted, dvs en software update/korreksjon.

Vi får se når jeg får tilbake bilen fra min lokale Volvo deler...

Venter i "spenning"...


O

#2
Sitat fra: mephisto32 på tirsdag 22. september 2020, klokken 22:08
Vil anta det er en software bug, uten å konkludere..

Har ikke prøvd ladekabel selv enda... . Opplever det samme med som deg, men på ladestasjoner. Antar at det er en justering de kan gjøre på (Volvo) verksted, dvs en software update/korreksjon.

Vi får se når jeg får tilbake bilen fra min lokale Volvo deler...

Venter i "spenning"...

Neppe relatert til software bug. Det er selve ladekladden (med Schuko kontakt) som lyser rødt og som jeg oppfatter er problemet, ikke bilen. Kladden lyser rødt allerede idet jeg kobler den til stikkontakten i min bolig, før jeg har koblet den til bilen. Når nevnte kladd lyser rødt allerede før jeg har koblet den til bilen vil bilen (naturligvis) ikke lade når kobler kladden til bilen.

mephisto32

Jeg skrev vitterligen at jeg aldri har prøvd levert kabel m kladd, men oppdager rødt lys etter hook up med ladestasjon?

Bilen vil ikke prate med ladestasjon...Hans ladestasjon, dvs kabelen med kladd vil ikke prate med strømnettet. Han får rødt lys. Køadden, som ombordlader kan være veldig sensitiv. Denne feilen er nevnt et annet sted i forumet, og var etter det jeg husker enten en justering i bilen, eller et bytte av kabel/kladd. Eller sette sensiviteten i kladd/kabel et hakk eller to ned, og så skulle det funke...

Hos meg vil ikke bilen ta kontakt med ladestasjon/ladestasjon ta kontakt med bil. Kobler bil til stasjon og leser brikke. Eller setter kontakt i bil og sveiper brikke. Hver gang sier stasjonen "start  lading. Bil i gul under hook up, deretter i rødt. Prøvde 5 forskjellige ladestasjoner med 3 forskjellige leverandører av strøm. Og med forskjellig ladesryrke, eks 50/150/250kw styrke
Rådet var å gå ut av bil, låse, ta med nøkler fjerne meg fra bil 10-15 meter og vente 15-20 min for å være sikker på at bilen var skrudd av/hadde nullstilt seg. Og at nøkkel ikke påvirket bilen.

Mephisto


Ingeniøren

Bilen og kladden snakker sammen ja - hvordan kan laderen i bilen ellers vite hva den kan trekke av strøm ? Kladden er bare et avansert rele.

Ellers skyldes mange feil her problemer med jording. Husk at hjemmelading er permanent lading og der må ladestasjon på plass, asap  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

...men ikke når "kladden" ikke er koblet til bilen.


Når den lyser rødt bare han plugger den inn i veggen, og ikke har plugget den i bilen enda, så er det jo åpenlyst at det er noe galt med ladekabelen og "kladden".


Kan sikkert være bare en bagatell, men her er det nok bare å få byttet denne i en annen som virker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Diskutert tidligere her: https://elbilforum.no/index.php?topic=52647.0
Enten feil på ladekladd eller at den Polestar leverer er for følsom for jord (evt feil på jording hjemme hos deg). Går kladden i rødt hvis du plugger den inn hjemme hos noen andre/på jobben etc? Er bare å ta den med på jobb eller til en nabo og plugge inn innendørs for å se om den lyser rødt og ta bilder slik at du har dokumentasjon på at den lyser rødt på "alle" steder du har testet den.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

HelectriC

Samme feil her, lyser rødt før jeg engang har koblet den til bilen. Lader alle mulige andre elbiler på samme kontakt så det skal ikke være noe galt med kontakten. Ironisk nok så funker Tesla UMC på samme kontakt koblet til PS2, så den ladekabelen til PS2 er det nok noe galt med.
ioniq 5

Ingeniøren

#8
Sitat fra: HelectriC på onsdag 23. september 2020, klokken 17:18
Samme feil her, lyser rødt før jeg engang har koblet den til bilen. Lader alle mulige andre elbiler på samme kontakt så det skal ikke være noe galt med kontakten. Ironisk nok så funker Tesla UMC på samme kontakt koblet til PS2, så den ladekabelen til PS2 er det nok noe galt med.

Det er som sagt forskjell på kladder og følsomhet for jord mm. På jobb hadde vi noen kontakter med ustabil jord for lading med kladd. I en periode, før anlegget ble fikset, kunne jeg ikke lade på enkelt plasser, mens andre hadde null problem med andre biler og kladd fabrikat. Kaller det kladd for det er ikke en lader - den sitter i bilen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mephisto32

En som har skjønt det. Lader er i bilen. Software fiks på egen bil idag, mekaniker hos bilia, ga meg en forklaring på hvorfor bilen ikke vil prate med alle ladestasjoner, og da også hvorfor bil ikke vil prate med kladd. Ja bilen er følsom, og ja den er allergisk mot jording issues, og/men jeg ble fortalt at sw fiks løser kommunikasjonsproblemer både opp mot ladestasjon og kladd.

Tafsern

Sitat fra: mephisto32 på onsdag 23. september 2020, klokken 22:39
En som har skjønt det. Lader er i bilen. Software fiks på egen bil idag, mekaniker hos bilia, ga meg en forklaring på hvorfor bilen ikke vil prate med alle ladestasjoner, og da også hvorfor bil ikke vil prate med kladd. Ja bilen er følsom, og ja den er allergisk mot jording issues, og/men jeg ble fortalt at sw fiks løser kommunikasjonsproblemer både opp mot ladestasjon og kladd.

Men handshake mot CCS-pistoler er, som i mange biler, ikke et software problem. Det er rett og slett tyngden på en lyndladerpistol inklusive kabel som gjør at den henger litt i kontakten og mister fullstendig handshake. Løses ved å holde inne pistolen i 10 sekunder mens handshake pågår.

HelectriC

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. september 2020, klokken 18:23
Sitat fra: HelectriC på onsdag 23. september 2020, klokken 17:18
Samme feil her, lyser rødt før jeg engang har koblet den til bilen. Lader alle mulige andre elbiler på samme kontakt så det skal ikke være noe galt med kontakten. Ironisk nok så funker Tesla UMC på samme kontakt koblet til PS2, så den ladekabelen til PS2 er det nok noe galt med.

Det er som sagt forskjell på kladder og følsomhet for jord mm. På jobb hadde vi noen kontakter med ustabil jord for lading med kladd. I en periode, før anlegget ble fikset, kunne jeg ikke lade på enkelt plasser, mens andre hadde null problem med andre biler og kladd fabrikat. Kaller det kladd for det er ikke en lader - den sitter i bilen.

Det er dog veldig upraktisk når de lager ladekabel så delikat at man ikke kan lade overalt. Da blir det jo umulig å planlegge med lading på hytter, hotell etc. Men heldigvis har jeg Tesla UMC som funker overalt så tydeligvis går det å produsere ladekabel som faktisk funker overalt.
Vil bare spesifisere at jeg ikke skrev lader, men ladekabel. At laderen sitter i bilen er jeg veldig klar over!
ioniq 5

bjotings

Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

HelectriC

Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
ioniq 5

Ingeniøren

#14
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)

Skal du lade hjemme så må du nok skaffe deg en skikkelig installeret ladestasjon. Kladden er kun for sporadisk nødlading.

Edit: Du kan velge å ignorere forskriften, men ikke sikkert forsikringsselskapet gjør det om det brenner....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA