Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skoda Superb IV - Mine erfaringer etter 3000 km

Startet av geos, fredag 11. september 2020, klokken 18:34

« forrige - neste »

geos

Hei,

Fikk bilen noen dager før ferien startet i juli. Kjørte 2700 km i løpet av ferien.
Ferierte i Trondheimsområdet:Kjørte strekningen Askim - Trondheim tur-retur.
Hadde stor takboks på taket under hele ferien, samt lastestativ bak tur / retur Trondheim.

Kjørte mye mellom Trondheim og Stjørdal mens vi var der. Bilen ladet om natta, så turene gikk unna på ca. 0.16 L / mil.

Etter at jeg kom hjem fra ferien, har jeg nå akkumulert 3050 km med et totalt forbruk på 0.31 L / Mil. Lokalt går det mye på strøm, og forbruk siden siste fylling er 0.03 L / Mil.

Jeg kjørte 45.000 km med min Mitsubishi Outlander PHEV på et gjennomsnitt på 0.25 L / Mil.

MEN for det frørste: Jeg måtte manuelt skifte mellom charge og og ikke charge, fordi Mitsun slavisk brukte strøm en stund, så kjørte den på el en stund i Hybrid-modus uavhengig av om det var motbakke, flatt eller nedoverbakke.

Dette er langt fra optimalt fordi:
a) Bensinmotoren har lav virkningsgrad (stort varmetap i forhold til effekt den avgir) ved lav belastning
b) El-systemet har lav virkningsgrad ved stor belastning (varme-tap i batteri, akbler, regulator og motor)

Superb IV fikser dette selv: Kjører man den i Hybrid-modus, bruker den strøm når belastningen er relativt lav, og bensin ved stor belastning. Det er en fryd å se hvordan den gjør dette!

Dette er det jeg får tid til nå, men jeg kommer tilbake med mere goodies om hvordan man kan kjøre Superb IV svært billig!

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Svk

Fin bil, ser litt på en sånn selv. men hører at folk klager litt på vinteregenskaper pga batteri er plassert for langt bak. stemmer dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA