Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lucid Air

Startet av Amatøren, onsdag 12. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Dette blir en rå elbil.  :+1: :+1:

Dagens TEK nyhet:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dOo9Pw/endelig-viste-de-frem-800-km-elbilen-her-er-lucid-air?utm_source=vgfront&utm_content=row-r5

Kopi:

Endelig viste de frem 800 km-elbilen: Her er Lucid Air

1.000 hester og 800 km rekkevidde
Nøkkelspesifikasjonene for lanseringsversjonen «Dream Edition» var i praksis alle kjent på forhånd. De er som følger:

1.080 hestekrefter. Firehjulstrekk.
0–60 mph (96,5 km/t) på 2,5 sekunder (Teslas heftigste Model S skilter med 2,3 sekunder)
113 kWh batteri – 809 kilometer rekkevidde etter den amerikanske EPA-standarden.
300 kW hurtiglading
Toveis ombordlader på 19,2 kW
Ytre dimensjoner: 4,98 meter lang, 1,94 meter bred og 1,41 meter høy

turfsurf

Lucid ser bra ut, og er litt troverdige og. Satser på lav dollarkurs.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ja, de er veldig troverdige, men ikke særlig billige, enn så lenge.
Ser at $ 95.000-versjonen sannsynligvis ender opp med 730km WLTP, så er jo spent på hvor langt $ 80.000-versjonen går. Den billigste ser ikke ut å komme før om et par år.
Bagasjerommet er jo og litt "Tesla Model 3-aktig" med brevsprekk-design ;-) men har et stort bagasjerom foran. Fin video dette her, som viser at det er han som omtrent lagde Tesla Model S som er CFO/CFT i Lucid. Det er jo et godt tegn. Føler det er litt begrenset hvor mange skjermer jeg synes er nok....her er det 3....

https://www.youtube.com/watch?v=7ZkuJY1GWtE
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 14:21... Fin video dette her, som viser at det er han som omtrent lagde Tesla Model S som er CFO/CFT i Lucid. Det er jo et godt tegn...
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 14:21
Ja, de er veldig troverdige, men ikke særlig billige, enn så lenge.
Ser at $ 95.000-versjonen sannsynligvis ender opp med 730km WLTP, så er jo spent på hvor langt $ 80.000-versjonen går. Den billigste ser ikke ut å komme før om et par år.
Bagasjerommet er jo og litt "Tesla Model 3-aktig" med brevsprekk-design ;-) men har et stort bagasjerom foran.
Touring versjonen ser ut til å ende opp som Model S LR.

En ting jeg liker med Lucid er plassutnyttelsen. At de har greid å gjøre motorene så små gjør at det blir mye plass til overs.

Vi pakker stort sett i bagger uansett, og slenger ikke store ting inn i bilen. Ellers går vaskemaskin o.l fint inn i i3en.

Uansett lover dette bra for SUVen som kommer etterpå.

Men det beste med Lucid er at Elon ikke liker at noen er bedre, og når nå Lucid er bedre på ladefart, rekkevidde, forbruk og kvartmila blir det nok fart på Plaid :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 08:59
Uansett lover dette bra for SUVen som kommer etterpå.
Plassmessig ja. Men utseendemessig ser prototypen VELDIG rar ut i mine øyne

Counterpointer

Sitat fra: kodax på lørdag 12. september 2020, klokken 07:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 14:21... Fin video dette her, som viser at det er han som omtrent lagde Tesla Model S som er CFO/CFT i Lucid. Det er jo et godt tegn...
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Er det bare meg eller høres Elon litt snurt/sår ut?

Spesifikasjonene til Lucid tyder på at de har full kontroll alt som har med motor, drivverk, elektronikk og batteri å gjøre. Så om Rawlinson ikke kan det selv så har han skaffet like bra eller bedre folk enn Tesla.

Electric cars in Norway

Ja Lucid blir dyr... men bra??? hmmm

Svarer ja på mitt eget spm men er da også litt skeptisk...men det kan jo endre seg når jeg ser bilen «live». :police: :police: :police: :police:

amps

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/vAm51V/lucid-motors-sjefen-derfor-matte-vi-starte-med-en-luksusbil

Ny Lucid Air artikkel i dag.

Kjøper ikke helt forklaringen hans på hvorfor de satser på sedan, tror heller det er fordi de har efaring med sedan, og for å lage en SUV måtte de ha startet på scratch.

30kwh batteri har jeg heller ikke noen tro på. Tror heller batteriprisen faller videre så man kan få en 50-60kwh bil til 200k.

Når jeg kjørte fra hytten i går i et ekstremt regnvær så brukte jeg 20kwh på 7 mil. Eneste grunnen til at det ikke ble ladekaos var at jeg kunne stoppe på aksdal som har mange ladere, 20-25 stk tror jeg for Tesla og andre totalt.

Teknologi får ikke gjort noe med vann i veibane eller at man må avfukte vinduer, eller at passasjerer lader telefoner på usb uttakene. Hadde blitt mytteri hvis jeg hadde dratt ut laderene.

kodax

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. september 2020, klokken 10:24
Er det bare meg eller høres Elon litt snurt/sår ut?...
Musk er vel kanskje litt lei av at Rawlinson blir omtalt som mannen som lagde TMS, og at Lucid blir omtalt som bilen der alt som ikke var bra med TMS er fikset. Men som turfsurf skriver så er nok dette uansett bare bra for å motivere Musk til å kjøre på videre:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ampéreson

Det er en ting ved denne bilen jeg stusser veldig på og det er bakluken. Den ser meget stor ut, så og si hele toppen av rumpa er et lokk som kan åpnes for stor åpning. Men, som dere ser så er alle baklysene også med opp. Og i USA er det strenge reguleringer på baklys som sier at de ikke kan være på en bevegelig del. Derfor alle biler har baklys som er fast på sin plass. Vi har også slike reguleringer på denne siden av atlanteren, men ikke så strenge som de i USA. Vet det er mange som har blitt skuffet over at dette ikke er en "hatchback", og om de vil måtte endre denne designen for å være i henhold til reglene vil også bakluken være meget liten på bilen som settes i produksjon, samme som Tesla Model 3.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Orbit

Det godkjennes dersom det finnes andre faste lys som tar over i det bakluken åpnes, enten lenger ned i fangeren eller lys som er dekket av luken når den er lukket. Se f.eks på Ampera-E hvor det meste av de lampene som normalt brukes følger med luka opp og bakfangeren overtar, eller Buick på bildet nedenfor med ekstra interne lykter (som stjeler litt bredde)

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ampéreson

Ja se her ja, fant tilfeldigvis dette bildet, der er det noen lys under lokket, rett over bakskjermen.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Leaf_2014

Leaf 2014

geear

Testet av dragtimes! Veldig bra gjennomgang av funksjonalitet på bilen i forkant.

https://youtu.be/2krrJ2AnLtU

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA