Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lucid Air

Startet av Amatøren, onsdag 12. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amatøren

Lucid Air lanseres neste måned

Får en rekkevidde på over 800 kilometer.



Lucid Air skal lanseres i produksjonsutgave om en knapp måned. (Foto: Lucid Motors)

MARIUS VALLE ELBIL 12. AUG. 2020 - 17:00

Lucid Air er en av mange utfordrere til Tesla. Nå melder selskapet at deres første modell, Lucid Air, skal lanseres 9. september.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Lucid Air får rekordrekkevidde – over 800 km på én lading

Den amerikanske luksuselbilen lanseres i september.



Foto: Lucid Motors

Den amerikanske bilprodusenten Lucid Motors har nå i noen år fristet oss med sin kommende elektriske luksussedan Lucid Air.

Etter planen skulle bilen ferdigstilles i år, og det målet må vel sies å være nådd når bilen presenteres om en knapp måned – nærmere bestemt 9. september.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Hvis denne kommer til Norge med startpris på 896 k kr og virkelig har over 800 km rekkevidde etter EPA, da blir den en populær bil.

Gir Tesla sin Palladium noe å strekke seg etter

turfsurf

Sikle. Satser på en svekket dollar, dette tror jeg blir en bra bil. Med bedre QA og byggekvalitet enn Tesla kjenner jeg at pengene sitter løst. Bare ladenettverket og autopilot som taler for Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Etter å ha kjørt langtur siste to dager med Tesla og prøvd autopilot (igjen) så kan jeg stryke autopiloten som argument for min del. Utrolig slitsomt å «gjete» den med passe mye kraft på rattet. Prøvde flere ganger i løpet av turen men gikk heller over til ACC

De to viktigste argumentene er for meg ladenettverket og at bilen er en rakett. Lucid vil med 1000 hk og 800 km smuldre bort disse.

Men selv 900 er jo mye for en bil.....

ToWalkOrDrive

#5
Det er faktisk litt misvisende overskrift med "over 800km rekkevidde". Poenget her er at 800km er virkelig reell rekkevidde, som nås i veldig mange klimatiske tilfeller. 832km er ihht EPA som pleier å være mye strengere enn WLTP. I gjennomsnitt kan du multiplisere med 1,12 for å finne WLTP, så dermed er du oppe i 931 kilometer!. Med slik rekkevidde er Tesla's Superlader ikke særlig stort fortrinn siden du stort sett når frem til der du skal uten å lade......og så kan du lade om natten i stedet for...eventuelt kan lade mens du tar pause på andre ladere.....i hvert fall om en snakker i Norge, hvor fartsgrensene er som de er.

https://insideevs.com/features/343231/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/
Tesla Model Y                         2021-

emmern

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. august 2020, klokken 06:24
Sikle. Satser på en svekket dollar, dette tror jeg blir en bra bil. Med bedre QA og byggekvalitet enn Tesla kjenner jeg at pengene sitter løst. Bare ladenettverket og autopilot som taler for Tesla.

Med den rekkevidden trenger man nesten ikke ladenettverk med mindre man skal kjøre Norge / Europa på tvers.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

automat

Men først og fremst trenger man bilen. Når kan de levere, og vil de noengang få noe produksjonsvolum?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 15:14Med slik rekkevidde er Tesla's Superlader ikke særlig stort fortrinn siden du stort sett når frem til der du skal uten å lade.....

Hvor går grensen for at det ikke er så viktig å kunne hurtiglade? S LR+ har jo over 700 km WLTP allerede.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 14. august 2020, klokken 19:00

Hvor går grensen for at det ikke er så viktig å kunne hurtiglade? S LR+ har jo over 700 km WLTP allerede.
Tja, på Europaturer går det fort 100+ mil på en dag på motorvei. Regn med 30-40% redusert rekkevidde av wltp på motorvei. Så 150-170 mil wltp hadde stort sett holdt. Men da måtte man hatt semihurtig lading på destinasjon. Minimum 22kW, helst litt mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Pluss tung henger/campingvogn, vinterkjøring og behov for rekkevidde tur retur til steder en ikke har mulighet eller tid til å lade. Jeg har i mange år sagt ca 100 mil + vil inkludere de mest krevende. Så det er et lite stykke igjen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på fredag 14. august 2020, klokken 19:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. august 2020, klokken 15:14Med slik rekkevidde er Tesla's Superlader ikke særlig stort fortrinn siden du stort sett når frem til der du skal uten å lade.....

Hvor går grensen for at det ikke er så viktig å kunne hurtiglade? S LR+ har jo over 700 km WLTP allerede.

Jeg mente (og skrev) at Teslas Superladere ikke var så viktig ettersom en sjeldnere er avhengig av hurtiglading, men er jo ok å ha tilgang til noen CCS-ladere uansett med grei fart (over 100kW). Vil si at grensen er ved 800km WLTP (mens Lucid kanskje vil få 932km WLTP).

Forøvrig er det vel ikke sagt noe om takbøyler eller hengerfeste på denne bilen? Ikke sikkert det blir tilgjengelig...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Tek.no henger seg på med denne nyheten som er mye av det samme, men på norsk:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aw5g4A/lucid-air-far-rekordrekkevidde-over-800-km-pa-en-lading

Kopi:

Hva som uansett allerede er klart, er at Lucid Air i en stund vil kunne skryte av å ha den aller beste rekkevidden på markedet. En rekkeviddetest utført av FEV North America har konkludert med at bilen har en rekkevidde på 517 miles, eller 832 kilometer som vi sier på denne siden av Atlanterhavet.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. august 2020, klokken 21:08
Hva som uansett allerede er klart, er at Lucid Air i en stund vil kunne skryte av å ha den aller beste rekkevidden på markedet. En rekkeviddetest utført av FEV North America har konkludert med at bilen har en rekkevidde på 517 miles, eller 832 kilometer som vi sier på denne siden av Atlanterhavet.

Nei, det er ikke klart. Vi vet jo ikke sikkert når bilen kommer på markedet ennå, eller hvilke andre biler som kommer før den. Bilen har jo ikke blitt vist frem for offentligheten ennå en gang.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. august 2020, klokken 21:08
Tek.no henger seg på med denne nyheten som er mye av det samme, men på norsk:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aw5g4A/lucid-air-far-rekordrekkevidde-over-800-km-pa-en-lading

Kopi:

Hva som uansett allerede er klart, er at Lucid Air i en stund vil kunne skryte av å ha den aller beste rekkevidden på markedet. En rekkeviddetest utført av FEV North America har konkludert med at bilen har en rekkevidde på 517 miles, eller 832 kilometer som vi sier på denne siden av Atlanterhavet.

....og i USA bruker de EPA-standarden til å måle. I Norge bruker vi WLTP....for å regne om må en i snitt multiplisere EPA-verdien med 1,12....og da er du over 930km.....
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA