Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sove bak i e-NV200

Startet av sveander, mandag 07. oktober 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Haheim

Det er en knapp på dashbordet, ja. Men den når du ikke fra varerommet.

Det er 89stk e-nv200 på finn nå. 2stk 40kWh med 5 seter og omkring 15stk med 7 seter.
Leter du på rett sted?

sveander

Sitat fra: Haheim på torsdag 17. oktober 2019, klokken 09:20
Det er en knapp på dashbordet, ja. Men den når du ikke fra varerommet.

Det er 89stk e-nv200 på finn nå. 2stk 40kWh med 5 seter og omkring 15stk med 7 seter.
Leter du på rett sted?

Ja ser de. Synes prisen for en elvarebil som har gått 10-15000 hos en håndtverker er stiv.
5 og 7 seter hopper jeg over.
Men varerommet bør ha vinduer så da snevres det
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

ToWalkOrDrive

#17
En får og en Tesla Model S med gratis superlading og et perfekt ladenettverk i Europa for under 300.000 med 85kWh batteri, hvis en ikke har valgt bil ennå. Tesla selger sove-kit som gjør gulvet tilnærmet flatt, on en ikke legger inn en plate bakerst selv. Er innstillinger som gjør at du kan ha aircondition på hele natten. De er og ganske romslige med greit bagasjerom også under panseret...og mulighet for takboks, særlig på de med takluke. Kan og montere krok for bagasjeboks/sykkelstativ.
Her er 3 personer som sov bak. Er 2 meter lang:
https://www.tv2.no/a/9623133/
Tesla Model Y                         2021-

Myrvang

Jeg sov baki bilen her om dagen. Har 7-seter og er 1,91 lang.

Jeg la den midterste rad, dro førersetet helt frem og la ned ryggen så langt ned det gikk på bakerste rad. Da lå jeg nesten OK med hodet bakover. Det blir et mellomrom mellom midt- og baksete der rumpa sklei litt ned.

Ulempen med bilen er at man ikke kan slå av lysene helt, så jeg valgte å skru av bilen og fyrte opp varmen med nøkkelen innimellom. At jeg sov godt skal jeg ikke skryte på meg, men i nøden funket det helt fint. Hadde dette vært planlagt så ville jeg hatt pute og dyne, da tror jeg det ville fungert helt ok.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

chriso89

varebilen har vel ikke noe varme til "kassen" bak?

ToWalkOrDrive

Ser at Nissan i Spania lagde en campingversjon av e-NV200 for et par år siden:
Burde gjernve være mulig å importere den...på den annen side blir den nok ganske snart utkonkurrert av de nye el-varebilene som er større og har større batteri...

https://motor.no/bilnytt-elbil-nissan/lanserer-bobil-pa-batteri/103935

Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. juli 2020, klokken 14:31
Ser at Nissan i Spania lagde en campingversjon av e-NV200 for et par år siden:
Burde gjernve være mulig å importere den...på den annen side blir den nok ganske snart utkonkurrert av de nye el-varebilene som er større og har større batteri...

https://motor.no/bilnytt-elbil-nissan/lanserer-bobil-pa-batteri/103935

Dette er og gjort i England, før den i Spania. Forskjellen er at den fra Spania skalkunne bestilles direkte fra en Nissanforhandler, og de står for garantien.

https://www.sussexcampervans.com/our-vans/e-nv200-campercar

Dette hadde vært en ypperlig campervan, som og kan fungere fint i det daglige, forutsatt 4 ting:

1) Det er lovlig å bygge om taket til hevetak, samt de seteanordningene, for førstegangsregistrering i Norge. Kjedelig å måtte registrere den i England f.eks. med venstreratt, og så måtte kjøre den hjem selv på eksportskilter. Men nå som Koronasituasjonen løsner opp, så er det "gjørbart".

2) Den kommer med større batteri. 40-kWh er definitivt for lite for denne. Hadde gjerne tatt den med 2x60 kWh.

3) aktiv kjøling og varming av batteriene, gjerne med varmepumpe.

) CCS-kontakt og støtte for 100-150 kW ladeeffekt.

Det som taler mot å gå for en sånn løsning nå, er inntoget av varebiler som MB EQC, Opel Zaphira Life + trillingmodeller fra konsernets merker inkludert Toyota  med sin HiAce, som mer eller mindre er samme bilen, og kanskje og Mitsubishi. Dessuten så kommer vel og en konkurrerende modell fra Trilling-gjengen Nissan, Renault, Fiat og muligens og Chrysler.

Og til slutt kommer vel og VW ID.Buzz, som jeg leste at muligens kommer i 2022, og forventet pris på 40K €:

https://www.autozeitung.de/vw-id-buzz-2022-bulli-nachfolger-kommt-update-vw-bus-id-buzz-ab-2022-im-handel-139895.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ebe

Hehe, du spør egentlig etter en helt ny bil med de 4 kriteriene... 😄
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

RJK

Sitat fra: Ebe på torsdag 23. juli 2020, klokken 23:58
Hehe, du spør egentlig etter en helt ny bil med de 4 kriteriene... 😄

Det blir helt klart en "ny" bil, med de forbedringene, ja.

;)

Men, ja. Med de nye bilene som kommer, som er større og har "dobbel" rekkevidde i forhold til dagens E-NV200, så er det vel egentlig bare prisen som eventuelt blir hinderet. Og de skal vel og kunne trekke en OK henger bak samt ta taklast om man ikke får skiftet til hevetak, men taktelt kan gjøre nytten som (ekstra) soveplass, selv om ståhøyde når man er parkert på dagtid, er jo kjekt...

Har litt sansen for denne, som sikkert ikke blir så veldig dyrere enn hevetak:

https://gentletent.com/en/gt-sky-loft

Eller for litt mindre bil:

https://gentletent.com/en/gt-roof
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Mange smarte løsninger på norske E-NV200. Den beste jeg har sett var en E-NV200 EL registrert der eier hadde et eget digert telt som gikk over bilen og med takgrind som ble en dobbelt seng med kanskje en meters klaring til sengen. Ellers var bilen innredet ganske likt en eldre VW multivan fra tidlig 2000 tallet. Jeg så denne på en camping plass i rett ved Lærdalselva og jeg mener dette var helt klart kongen av campingplassen :+1: :+1: Hadde ikke med mobilen ellers hadde det blitt en fin film. Også krok men bare til sykler :+1: Farge mørk blå  / svart.
Nevner dette fordi en ombygging med nyere batterier liggende på gulvet vil jo gjøre en slik campingbil til en elbil vinner. Håper noen i Norge setter i gang med slike prosjekter. Herlig

RJK

E-NV200 har plass under gulvet til en ekstra batteripakke, og det er firma i Nederland som gjør jobben for deg. De kan visstnok være behjelpelig med å skaffe 40 kWh-batterier, som gir deg totalt 80 kWh kapasitet. Hadde man klart å skaffe, så kunne man satt i ett eller to slike, og solgt videre det originale 40 kWh-batteriet.

Siden det er samme type batteri, så slå vel ikke reglene for ombygging ut, da det er denne typen batterier Nissan leverer og godkjenner. Man øker jo tross alt bare kapasiteten, og reduserer rest-vekt til annen bagasje og passasjerer, men denne skal vel ha litt å gå på, slik at det skulle bli tilstrekkelig igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: er det MUXSAN du tenker på? Jeg vil gjerne lese mer om dette.

Lenke: https://muxsan.com/


RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. juli 2020, klokken 01:05
RJK :+1: er det MUXSAN du tenker på? Jeg vil gjerne lese mer om dette.

Lenke: https://muxsan.com/

Ja, det er Muxan.com. Er skrevet litt om det i denne tråden (fra side 8 ihvertfall):

https://elbilforum.no/index.php?topic=50291.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA