Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avvik mellom spådd rekkevidde og reell rekkevidde; effekten av HEAT knappen

Startet av Sjalabais, fredag 10. juli 2020, klokken 22:37

« forrige - neste »

Sjalabais

Vi noterer spådd rekkevidde i vår 2012 Leaf hver gang vi kjører, ved start og stop, med kilometerstand. Etter ca 420 datapunkt får vi et klarere bilde av hvordan bilen oppfører seg: Forholdstallet mellom spådd og reell rekkevidde over 7200 km er ca 1,58, dvs. bilen er 58% for optimistisk. Da har vi strøket noen datapunkt som f.eks. når vi henter ved i skogen. Det blir få kilometer med svært høyt forbruk.

Den røde streken i grafen under viser når vi installerte HEAT knappen som slår av det tullete oppvarmingsanlegget i bilen. Det forvirret datamaskinen noe først, men ga siden en mye bedre forutsigbarhet. Veldig bra!

Kan hende dette er av interesse for noen bruktbilkjøpere. :)
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Imponerende jobb.

Gjettometeret beregner forbruket ut fra nylig historisk kjøremønster. Så når du er høyt i terrenget vil det vises kort gjenværende rekkevidde etter motbakker, mens når du kommer ned i låglandet så vil bilen si at du har  lang rekkevidde igjen.

Det nyttige på langtur, er å følge med på Leaf Spy Pro som regner om fra GIDs til kwt. Kwt er noe konkret som det er enkelt å forholde seg til, så slipper man å følge med på gjettometeret.

Gjettometeret kan ha ulik karakteristikk fra bil til bil:
Nylig lånte jeg ut en 2014-modell til en bilist som er vant til 2012. Etter en langtur fikk jeg tilbakemelding om at gjettometeret var så mye mer beregnelig på 2014-modellen.  2014-modellen fikk nytt batteri i 2018, og har SOH på 98%, mens jeg tipper batteriet i 2012-modellen er fra ca 2015, og det har SOH i underkant av 90%.

(Ellers kom vel Tekna først i 2013, og den har skinnseter.The launch of three new grades:  https://electriccarsreport.com/2013/03/video-nissan-leaf-production-starts-at-assembly-plant-in-uk/ )

Sjalabais

Ja, det har du helt rett i, de minste bakker kan gjøre bilen forvirret - noe som jo ikke er så rart. Drar vi inn til bygda, ca 7 km, er innspurten en tunnel som går slakt oppover. Begynner vi på 80%, mener bilen at det vil ta halvannen time å lade opp igjen tilbake dit, etter fem minutters kjøring. I motsatt retning, mot byen, er det en enda lengre tunnel med like slak stigning. Da kan gjettometeret falle med fem mil på fem kilometer.

Det er dette som er årsaken til at vi begynte å følge litt godt med. Summa summarum er vi likevel svært fornøyd med "gammel-Leafen" vår. Det har vært lite vedlikehold, og lave driftskostnader så langt. Bilen er i praksis hovedbilen vår, til all mulig småkjøring.
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

Punsjet litt tall igjen og forholdstall etter 846 målepunkt og <18000 km er nå nøyaktig 1,5. Vet ikke hva denne statistikken kan brukes til, men vi har nå dette som vane.  :laugh:

Det begynner å utvikle seg noe som likner sesongkurver. Det er også færre uteliggere/avvik, men dette skyldes nok i hovedsak at vi måler over lengre distanser, f.eks. ikke til og fra butikken med to målepunkt, men t/r som ett målepunkt. Det jevner dette ut vesentlig.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA