Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Etter OnStar

Startet av saphran, torsdag 09. januar 2020, klokken 15:06

« forrige - neste »

saphran

OnStar skal jo slukke lyset 31. des i år  :-\ - og det synes som om ingenting er tenkt å erstatte denne for oss som har Ampera, bilene mister bare all denne funksjonaliteten. Er det noen som har hørt noe annet? Rimelig vilt isåfall å miste den biten etter så få år. >:( For min egen del er det først og fremst fjernstyring av varme samt sporing av bilen som er skikkelig viktig, men resten er jo kjekt og.

Hva gjør forhandlerne nå med bilene som selges nå - selges de med bare noen måneder med slik funksjonalitet, eller er det på plass et annet system i dem?


3irikur

Burde vel egentlig være et marked for en hack der du setter inn eget simkort, men jeg tviler på at noen gidder å utvikle noe for det.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

sjokomelk

Sitat fra: 3irikur på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:22
Burde vel egentlig være et marked for en hack der du setter inn eget simkort, men jeg tviler på at noen gidder å utvikle noe for det.
Datatrafikken er den minst vanskelige problemstillingen. Du må ha server og backend for at ting skal fungere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

saphran

Ifølge selger hos Mobile kommer en erstatningsløsning som vil koste 100 kr/mnd...Vi får se!

zbk

Får håpe dette stemmer. Prisen er jo i nærheten av det som det virker å koste for de fleste biler, så greit nok.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Markus Jäntti

Er det noen som har oppdatert informasjon, fra en troverdig kilde?

chargedup

Mobile (Opel forhandler) sier nå skriflig at det ikke blir noe appløsning etter Onstar den 31.12.20 på bilene som har Onstar fra før. Bekrefter vel det man har trodd lenge. Hadde de faktisk hatt en løsning på vei, ville selgere bekreftet det skriftlig, men jeg fikk kun muntlig beskjed om at de jobbet mot en løsning.

Mine tanker:
Forhandler/selgere later som om de holder på med å utvikle en løsning, som de allerede visste ikke kom til å bli noe av, for å selge biler. Nå som de har solgt unna det meste av lagerbiler går de offentlig ut og sier at løsningen dessverre ikke ble noe av...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stinger

Kanskje det er grunnlag for reklamasjon dersom OnStar ikke erstattes. Bilen ble levert med appløsning. Dersom dette fjernes har bilen ikke den funksjonaliteten som var forutsatt ved kjøp. Jeg har i stor grad benyttet meg av fjernstart av varme og sjekk av ladestatus. Dersom denne muligheten forsvinner vil bytte av bil være ganske påtrengende, samtidig som man må forvente at salgsverdien er redusert.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

chargedup

Ja det diskuteres på facebook om å høre med feks NAF advokat. Det virker til å være mest klaging, men lite handling.
Det at Onstar skulle bli borte ble varslet allerede i mai 2018, så for de som har fulgt med/eid bilen er det nok ingen overraskelse (selv om de har prøvd å si at de jobber med en løsning).

Det som virkelig er svindel er at BOS fortsatt reklamerer bilen med app og automatisk nødoppringing ved krasj osv (iaf fram til igår kveld) på hjemmesiden sin, når de vet at det kun virker i 6 mnd.

Dersom Opel ikke har sagt klart ifra at app bare virker fram til 31.12.20 ved nybilkjøp i etter mai 2018 (enten i kontrakt eller muntlig) stiller Opel i mine øyne veldig svakt. For biler fra 2017 som da allerede har hatt 3 år med app er nok reklamasjonsgrunnlaget dårligere, selv om bilen ble solgt med app i sin tid.

Mitt råd er å forhøre seg med advokat eller forbrukerrådet. Jo flere klager forbrukerrådet får inn, jo større sannsynlighet er det for at de setter seg godt inn i saken. Da kan det også være lurt å ta screenshots fra både BOS og Opel sin hjemmeside nå og sende med klagen, før nettsidene endres.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

sjokomelk

Nødoppkall vil ikke slutte å fungere. Det er krav om at det skal være i bilen, og det skal fungere. Den kan de ikke "snike" seg unna.

OnStar er et varemerke og produkt eid av GM. Og jeg er ganske sikker på at avtalen med PSA var at de skulle få beholde det en stund etter salget, men at de må erstatte det med noe annet i løpet av noen år.
Jeg ser heller ikke for meg at PSA vil utvikle sin egen telemetrimodul og få GM til å montere denne i bilene på fabrikken i USA. Egentlig er jeg overrasket over at GM fortsatt selger Bolt til PSA.

Nå er det vel heller ikke så mange modeller igjen i Opel-porteføljen som er GM-produkter? Ampera-E og Mokkax er Daewoo, Astra og Insignia er fortsatt gammelt Opel/GM, mens Corsa er 208, Crosslandx er 2008, Grandlandx er 3008, Combo er Partner og Zafira og Vivaro er Expert. Alt som er PSA-plattform er nå kun "badge engineering".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

#10
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:25
Nødoppkall vil ikke slutte å fungere. Det er krav om at det skal være i bilen, og det skal fungere. Den kan de ikke "snike" seg unna.

OnStar er et varemerke og produkt eid av GM. Og jeg er ganske sikker på at avtalen med PSA var at de skulle få beholde det en stund etter salget, men at de må erstatte det med noe annet i løpet av noen år.
Jeg ser heller ikke for meg at PSA vil utvikle sin egen telemetrimodul og få GM til å montere denne i bilene på fabrikken i USA. Egentlig er jeg overrasket over at GM fortsatt selger Bolt til PSA.

Nå er det vel heller ikke så mange modeller igjen i Opel-porteføljen som er GM-produkter? Ampera-E og Mokkax er Daewoo, Astra og Insignia er fortsatt gammelt Opel/GM, mens Corsa er 208, Crosslandx er 2008, Grandlandx er 3008, Combo er Partner og Zafira og Vivaro er Expert. Alt som er PSA-plattform er nå kun "badge engineering".

crosslandx og grandlandx selges fortsatt med onstar, står det i brosjyren på nettsiden til opel
Model 3 2019 LR Rwd

chargedup

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:25
Nødoppkall vil ikke slutte å fungere. Det er krav om at det skal være i bilen, og det skal fungere. Den kan de ikke "snike" seg unna.
Ifølge facebook diskusjonen vil absolutt alle funksjoner gjnnom SIM kort slutte å fungere. Server til appen, tlf sentralen og SIM kortet blir rett og slett sagt opp. Kravet med automatisk nødoppringing kom for alle ny biler i 2018, men visstnok kun for nye typegodkjenninger ifølge de som har orket lese seg opp på regelverket. Ampera har vel hatt samme typegodkjenning siden 16/17 og dermed kommer de seg unna kravet om automatisk oppringing etter ulykke.

Regner med at Opel (hovedkvarteret) har satt seg inn i regelverket før de faktisk velger å kutte det, så det høres logisk ut. Vanskelig å krangle med regelverket i EU, enklere å "bare" ende opp med noen få misfornøyde kunder. Nå tror jeg ikke en kunde i Tyskland blir veldig sur (kanskje litt skuffet) for at appen slutter å virke, er jo generelt bare i kalde land man MÅ ha forvarming, selv om forkjøling også er kjekt å ha. Se på hvor lite stabil VAG sin app(-er) er, så forstår man at app har liten betydning for andre enn nordmenn (antar at det er pga kuldegrader). Norge er et lite marked, selv om vi står for ca 40% av totalsalget (rundt 9.100 biler i EU) av Ampera, så står vi for lite av totalsalget til Opel.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

Fikk melding via Onstar om at de hadde fått forespørsel om å annulere OnStar pakken. Kan være en klønete beksjed om at jeg må fornye, men tenkte det var greit å sjekke om andre også har fått denne.

Står forøvrig at tjenesten avsluttes 31. desember, men det visst vi jo allerede.

Kanskje det ikke lengre sendes ut forespørsel om fornyelse.

Tellus

Alle som har årlig abonnement får nå denne automatiske kanselleringen. Du må gå inn på OnStar og starte et månedlig abonnement i stedet. Dette vil automatisk belastes kredittkortetet ditt med kr. 109,50 hver måned inntil tjeneten stopper 31.12.2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA