Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske gravemaskiner på vei inn – bruker en 1/4 av energien til en diesel

Startet av Electric cars in Norway, mandag 15. juni 2020, klokken 14:01

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Fin nyhet på TU.no https://www.tu.no/artikler/elektriske-gravemaskiner-pa-vei-inn-bruker-en-fjerdedel-av-energien-til-en-dieselmaskin-br/493912

Se tekst og bilde. Den ligger på betaling for de som vil lese resten. Uansett om vil lese resten eller ikke så er dette en skikkelig glad nyhet. Når det nå settes strøm også å gravemaskiner.


Kopi:

Elektriske gravemaskiner på vei inn – bruker en fjerdedel av energien til en dieselmaskin.

Åtte Hitatchi gravemaskiner er nå bygget om fra dieselmotor til batteri- og kabeldrift. Løsningen fungerer godt nok til at Nasta vil bruke den på flere maskintyper og størrelser. Likevel sitter viktige aktører fortsatt på gjerdet og venter.

Den ombygde Hitachi-maskinen i arbeid. Den originale dieselvarianten trenger 10 liter diesel i timen, det tilsvarer 100 kWt. Maskinen på bildet nøyer seg med 28 kWt. (Foto: NASTA)

JOACHIM SEEHUSEN BYGG 15. JUNI 2020 - 10:30

Prosjektet Zero Emission Digger, ZED, hadde som mål å få frem to prototyper av utslippsfrie gravemaskiner. Nå er det bygget åtte.



OhmPaPa


Jejl

Varer batteripakken en hel arbeidsdag? Leste for en stund tilbake om en elektrisk gravemaskin med ca 4 timers brukstid før den måtte lades.
Vil tro de fleste firmaer ikke vil ha en de må lade ila dagen, men heller over natten.

Electric cars in Norway

#3
Ja, de er veldig støysvake disse nullutslippsgravemaskinene / elektriske gravemaskinene. Likt som ved elbilen :+1: :+1:

Dette er liker jeg :+1: :+1:

Les NTNU saken her:

https://www.sintef.no/siste-nytt/utslippsfrie-gravemaskiner-fungerte-bedre-enn-forventet/

Og rapporten her:

https://www.sintefbok.no/book/index/1252/nullutslippsgravemaskin_laeringsutbytte_fra_elektrifisering_av_anleggsmaskiner

Bildene under fra begge de to nettsidene samt fra rapporen om erfaringene fra byggeplass i Oslo St. Olavsgt.

Kopi fra rapporten side 12 under:

ZED-løsningen

Prosjektet Zero Emission Digger har levert to 17,5 t beltegående utslippsfrie gravemaskiner ved å
bygge om eksisterende diesel-gravemaskiner (se Figur 5). Løsningen, som NASTA har døpt ZERON
PeakShaver +, tar i bruk en batteri- og kabelløsning og introduserer PeakShaver+ teknologi.

PeakShaver+ teknologien består hovedsakelig av tre komponenter: 1) en elektrisk drivmotor som
erstatter dieselmotor, 2) invertere og programvare, og 3) et 42 kWt batteri som avbildet i Figur 6. For
brukeren likner PeakShaver+ litt på en bærbar datamaskin: tilkoblet nettet vil den kunne jobbe 24/7,
den kan jobbe en periode uten å være tilkoblet nettet og når batteriet er tomt, kan den kobles til nettet
og jobbe videre uten å vente på lading. De tilrettelagte løsningene for kabel- og strømtilførsel blir
som "docking-stasjonen".

PeakShaver+ har mange fordeler:

 Den er 100 % utslippsfri i bruk.
 Den har vesentlig lavere forbruk av energi – kanskje over 75 %.
 Den har vesentlig lavere vedlikeholdskostnad.
 Den har lengre levetid.
 Den kan jobbe kontinuerlig – 24/7
 uten stans for påfylling av drivstoff eller lading.
 Den vil være minst like "sprek" som en tilsvarende maskin med forbrenningsmotor.
 Den vil være støysvak.
 Den vil ha et strømforbruk som gjør at det lokale strømnettet ikke vil bli unødig belastet med
store svingninger.
 Den lokale elektriske infrastrukturen vil kunne være vesentlig mindre, og derfor lettere å
håndtere på byggeplassen og rimeligere å anskaffe.
 Den kan jobbe en periode uten å være tilkoblet strømnettet, noe som vil være til stor hjelp
når maskinen skal flyttes rundt på byggeplassen eller fraktes til neste byggeplass.
 Dersom batteriet blir kjørt ned, kan maskinen fortsette å jobbe så fort den får en strømtilkobling: Den bør ikke stå i ro mens den lader siden den vil lade seg under bruk.
 Den løser problemet med gravemaskinens store energibehov og svært store svingninger i
energibehovet.
 Den løser problemet med kabelavhengighet.


Om arbeidet i St Olavsgt:

Erfaringer fra Olav Vs gate viser at de elektrifiserte maskinene har samme ytelse som tradisjonelle
dieseldrevne maskiner. Det ligger begrensninger i at utvalget av elektrifiserte maskiner i markedet
er mangelfulle. Dermed kan det bli vanskelig å få tak i utslippsfrie maskiner dersom behovet øker
gjennom et større antall utslippsfrie byggeplasser, inntil slike maskiner blir produsert i større skala.


magnetic

#5
XCMG is the 3rd largest construction machinery company in the world

The XE35U-E adopts the lithium iron phosphate battery which is stable, efficient and safe; The highly integrated four-in-one controller can comprehensively monitor the operating status of the excavator and the key parameters such as battery voltage, battery and motor temperature etc; a pure electric hydraulic excavator with the characteristics of zero will be your partner on the road to success



https://youtu.be/N8bFbF-I2GE



https://www.xcmg.com/en-ap//product/product-detail-121747.htm

PARAMETERS
Operating weight

4300kg

Bucket capacity

0.12m3

Motor output

22/2400kW/rpm

Battery system energy

70.18KW/h

Battery system capacity

173Ah

Battery system voltage

405V

Bucket digging force

28.6kN

Overall length

5348mm

Overall width

1740mm

Overall height

2564mm


magnetic

Burde ikke det være lavere tollsatser/moms på el-anleggmaskiner, for å få sving på det grønne skiftet, slik el-bilene har dratt nytten av i mange år.. El-bil revolusjonen hadde ikke skjedd på flere tiår hadde de ikke fått drahjelp., når el versjonen var mye dyrere.

TB

Gravemaskiner kjøpes normalt av virksomheter som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret. De vil få tilbake mva på anskaffelser. Dermed har ikke fritak for moms noe å si.

Dette har også vært omtalt i forbindelse med fritaket for mva på elektriske varebiler har ingen fordel for bedrifter.

Om det er noe toll eller andre avgifter på gravemaskiner er jeg usikker på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA