Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DEKK- Hvilke dekk kommer MG ZS EV med? Helårs eller sommer/vinter dekk?

Startet av paalao, mandag 06. januar 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Takk Svein :+1: jeg hadde ikke lest den saken.

Kopi fra artikkel:

– Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren kan få konsekvenser, sier Torbjørn Brandeggen.

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Kopi slutt.

EV-FTW

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. april 2020, klokken 20:06
Takk Svein :+1: jeg hadde ikke lest den saken.

Kopi fra artikkel:

– Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren kan få konsekvenser, sier Torbjørn Brandeggen.

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Kopi slutt.

Det er ikke snakk om piggfrie vinterdekk om sommer, men helårsdekk.
Disse presterer langt bedre om sommer enn piggfrie vinterdekk. Og presterer langt bedre om vinter enn sommerdekk. De er et kompromiss, som rundt Stavanger med typisk 5 grader om vinter og 15 om sommer, kan fungere helt greit.

Personlig ville jeg ikke kjørt med det, men etter å ha lest mye tester, ser jeg at de kan ha noe for seg, noen plasser i landet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Rosstopher

Sitat fra: Øyst1 på lørdag 25. april 2020, klokken 01:01
Disse presterer langt bedre om sommer enn piggfrie vinterdekk. Og presterer langt bedre om vinter enn sommerdekk. De er et kompromiss, som rundt Stavanger med typisk 5 grader om vinter og 15 om sommer, kan fungere helt greit.

Personlig ville jeg ikke kjørt med det, men etter å ha lest mye tester, ser jeg at de kan ha noe for seg, noen plasser i landet.

Du har rett i det, men de er dårligere på vinterføre enn vinterdekk og dårligere på sommerføre enn sommerdekk. Hvis man kan la bilen stå når det er glatt kan de fungere greit.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EV-FTW

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. april 2020, klokken 08:45
Sitat fra: Øyst1 på lørdag 25. april 2020, klokken 01:01
Disse presterer langt bedre om sommer enn piggfrie vinterdekk. Og presterer langt bedre om vinter enn sommerdekk. De er et kompromiss, som rundt Stavanger med typisk 5 grader om vinter og 15 om sommer, kan fungere helt greit.

Personlig ville jeg ikke kjørt med det, men etter å ha lest mye tester, ser jeg at de kan ha noe for seg, noen plasser i landet.

Du har rett i det, men de er dårligere på vinterføre enn vinterdekk og dårligere på sommerføre enn sommerdekk. Hvis man kan la bilen stå når det er glatt kan de fungere greit.

Og derav poenget mitt at de kan ha noe for seg noen plasser i landet.
Der hvor det er skikkelig vinter hører de ikke hjemme. Plasser, som langs kysten av Rogaland, kan de fungere greit. Stort sett aldri snø eller is, mest rett rundt 5 grader og regn om vinteren.
Så kan en la bilen stå de dagene det er is eller snø, så greit nok.

Utfordringen derimot er at vinteren er uforutsigbar. Er en ute å kjører om morgenen, selv i Rogaland, kan en gjerne oppleve morgenfrost, og glatte partier på veiene. Da vil igjen vinterdekk fungere bedre.
Personlig kjører jeg ikke med helårsdekk, nettopp av den grunn.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

Ja jeg ser den Øyst1 :+1: du har rett i det du skrev - kopi under:


"Og derav poenget mitt at de kan ha noe for seg noen plasser i landet.
Der hvor det er skikkelig vinter hører de ikke hjemme. Plasser, som langs kysten av Rogaland, kan de fungere greit. Stort sett aldri snø eller is, mest rett rundt 5 grader og regn om vinteren.
Så kan en la bilen stå de dagene det er is eller snø, så greit nok."

paalao

Det var glatt en morgen en uke etter jeg fikk de nye dekkene. Bilen fungerte utmerket på glatta og jeg ser ikke noen bekymring der. Men på stålis er det klart ikke noe særling om man ikke har piggdekk.
På steder der det er vinterføre med is og snø på veiene i lengre perioder er det klart at bedre vinterdekk er å foretrekke.

Jeg er ellers fornøyd med mine Michelin CrossClima+ dekk, men de bråker litt mer enn de sommerdekkene som kom med bilen.

Å si at det er latskap som gjør at folk ikke vil skifte dekk, er for generaliserende og tåpelig. Det finnes flere grunner for at folk vil ha disse, og mine er forklart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA