Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme

Startet av HouseGlover, søndag 12. april 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

HouseGlover

Hei, jeg har fundert på å anskaffe meg en elbil, type e-golf 2016 modell, uten lademulighet hjemme.

Borettslaget jeg bor i har knapt med parkeringsplasser for elbil så må nok vente en god stund før noen av dem blir ledige eller før flere blir bygget ut.

Jeg bor imidlertid rett ved Circle K på Bjerke og her er det flere ladestasjoner. Og når det er kun 2-5 minutters gange fra ladestasjoner så er det ikke så gærnt? Eller er det en dårlig løsning for jeg måtte da ha hele tiden benyttet meg av hurtiglader noe som ikke er bra for selve batteriet på elbilen?

Jeg har beregnet at jeg ved å anskaffe elbil sparer litt over kr 1.000 i mnd bare på bompenger.

Magne St

Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.
Det er viare omlag like dyrt å køyra på hurtiglada el, som det er å køyra på bensin / diesel.

Og når det er kaldt, så går ladinga sakte.  Den bilen du nemner her ladar skjeldant raskare enn 40kW pr. time.  Det vil i beste tilfelle sei at du ladar 30 min. pr to timar du køyrer bil.

Kom der heller inn i styret i borettlaget og gjer ein jobb der.  Kanskje du då kan påverka borettslaget til å få på plass normallading for sine medlemer.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

Slowpokes

Hva med å bruke kommunens ladestasjoner? Ser at det er to ladestasjoner i nærheten av Bjerke circle K. Koster 5kr/timen mellom 20-09 og er kanskje ett billigere alternativ?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

HouseGlover

Ok, takk for svaret, da er det nok bare å droppe tanken om elbilen i den nærmeste fremtiden.
Slik jeg forsto det så er det stor etterspørsel etter lademuligheter i borettslaget, men for å utvide det så kreves det større investeringer. Så dette vil nok ta litt tid.

Egentlig så synes jeg det er urettferdig at jeg må betale så mye i bompenger ved å kjøre en fossilbil når jeg ikke har mulighet til å ha en elbil. Det er ikke bare bare å gå over til elbil for oss som bor i borettslag / sameiet.

HouseGlover

Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

ruslebiff

Går ofte forbi de på Bjerke, etter de begynte å ta betalt har det vært ledig hver gang jeg har gått forbi. Så tror det er en løsning man kan leve med, parkere der når man trenger å lade.

deinilolol

Hei!

Jeg har gjort det du tenker på, dvs kjøpt en e-golf uten lading hjemme.
Jeg bor riktignok i Bodø - så kjører nok litt kortere enn deg.

Har 11 kilometer hver vei til jobb. Har ikke lading på jobb heller. Jeg kombinerer hurtiglading, lading hos foreldre og lading på kommunale plasser ved anledning.
Hatt bilen siden 25 januar.

Totalt sett har det blitt litt dyrere enn jeg hadde ønsket. Februar, hvor det var veldig kaldt hele perioden ladet jeg for 988,- NOK (hvorav ca 300 blir refundert av arbeidsgiver pga parkering i arbeidstid etc)

Mars ble 650kr i lading.

Jeg opplever det ikke som et problem med lading mtp tid etc, men kostnadene ble noe høyere enn jeg hadde forventet. Nå ligger jeg på at det var et akkurat innafor kjøp. Det skulle i utgangspunktet være et rimelig kjøp :)

Men alle sameier etc vil måtte legge til rette for lading, så jeg antar at jeg har hjemmelading innen 1-2 år.

Slowpokes

Sitat fra: HouseGlover på søndag 12. april 2020, klokken 15:01
Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

Før BYM innførte betaling, var det så og si opptatt overalt hele tiden. Etter at de tar betalt er det ledig stort sett 24/7. Selv på løkka, Bislett og Majorstua står ladestasjonene brakke der de før var full av ladbare biler. Bor på et området der det fortsatt er gratis og har hatt litt ladeangst, men vi har back up ladestasjon hvis det skulle være krise.

automat

#8
Å basere seg på hurtiglading er dyrt. Spesielt om vinteren, når batteriet ofte er kaldt, og ikke kan ta i mot så mye strøm.

Men laderen på Cirkle K på Bjerke drives av Grønn Kontakt, og de ganske prisgunstige på sine 22kW AC-ladere. Men man bør ha en bil som ikke har altfor treg saktelading. Usikker på når egolf oppgraderte til 7,2kW lader.

Biler som kan være et alternativ:
Renault Zoe er kongen av lading på 22kW.  Men bare siste versjon kan DC-hurtiglades. Og alle versjoner har noen ladeutfordringer.

Bmw i3 94Ah/120Ah. Kan lades med 11kW.

Hyundai Ioniq. Lader ikke raskere enn 7,2kWh, men bilen er gjerrig, så man kommer langt på strømmen man lader. 28kWh-versjonen lader svært raskt på hurtiglader, mens den nye er treg her.

Sjekk om det står noe skilt med max ladetid på ladestasjon. For den skisserte strategien innebærer at man kan bli stående å lade noen timer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Håvar

Grønn Kontakt har samme prismodell ellers i landet som på Cirkle K Bjerke. 0.1kr/min og 2.5kr/kWh.
Med 7,2 kW lader i bilen blir det ca 3.3 kr/kWh, 4.2kr/kWh med 3,6 kW og ca 3 kr/kwh med 11 kW.

e-Golf fikk 7,2 kW-lader med faceliften. Denne kom med 2017-modellen om jeg husker rett. Å basere seg på lading av pre-facelift e-golf borte blir dyrt. Og hold deg uansett unna Fortum sine AC-ladere i tilknytning til hurtigladerne. Der betaler du 1 kr/min så med mindre du kan lade med 22 kW. Med 3.6 kW blir det nesten 17 kr/kWt. Fortum ber om kø på hurtigladerne.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

z4rd

#10
Jeg vil ikke anbefale deg å ha elbil uten fast lademulighet. Hvis man ikke har muligheten til å la bilen stå i fred og ro uten å hele tiden måtte sjonglere frem og tilbake med tilkobling/frakobling, flytting osv, er meget ugunstig for deg. Rent økonomisk er det ikke nødvendigvis et så veldig stort problem sammenlignet med alternativet.

Jeg synes at den største fordelen med elbil er at man kan lade til "full tank" når man sover eller jobber - og med andre ord unngå å bruke fritiden til slik logistikk. Men alt har jo sin pris - og folk oppfatter slik tidsbruk noe forskjellig. Jeg ville kanskje ha prøvd å funnet ut hvor mange ganger du måtte ha ladet ila uka for å få ting til å gå opp... bruksmønsteret ditt har jo mye å si i dette regnestykket.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektrolux

#11
Har du vurdert et av de etterhvert mange #bomfrie kjøretøy?

Kommer i elektrisk, bensin og diesel, og besparelsen og ikke minst gleden med å ikke betale en så urettferdig skatt til adelen mer enn oppveier ulemper som mindre komfort og sikkerhet.

Har laget en egen tråd om slike kjøretøy:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50899.0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HouseGlover

Mange gode svar og forslag, takk for det.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen angående elbil, men jeg ser at det kan spesielt bli utfordrende med lading om vinteren - det kan både være tidkrevende og dyrt.

Jeg har ikke vurdert #bomfrie kjøretøy, det virker som om de fleste av disse vil være i det minste laget. Jeg og dama vil kun ha en bil som vil i 90 %+ tilfeller brukes av meg til jobbpendling, totalt 40 km pr dag. Men i tillegg noe bykjøring samt noe lengre (120 km en vei) turer et par ganger i året.

hemi

Uten lading hjemme, eller på jobb er det imho ingen god ide.

Oddaa

Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA