Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El, bensin eller begge deler?

Startet av Hokahey, torsdag 06. februar 2020, klokken 14:56

« forrige - neste »

Hokahey

Hei alle sammen!

Er ny her på forumet, og det er mulig dette allerede er besvart. Prøver meg likevel.
Henter min første Outlander Phev i morgen, og gleder meg stort (2019-modell gått 18.000+). Angående forbruk har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. Hva er mest lønnsomt av følgende på 50-60 km:
• Starte med EV-mode (fulladet) og bruke opp batteriet, for så å kjøre resten med drivstoff?
• Kjøre med både el og drivstoff samtidig? Dette er vel det som kalles «normal»?

2. Lading av batteriet under kjøring - er det smartest å bruke charge-knappen, eller være mer aktiv med B0-B5 og bremsing?

Er helt ny på hybrid- og elbiler, så mulig dette er dumme spørsmål. Har lest mye om bilen, men sliter med å finne «den perfekte måten» å kjøre den på.

På forhånd, takk for Svar!




Niff123

#1
Hei
Ingen spørsmål om elbil/hybrid er 'dumme'. Vi må alle erfare, lese og prøve. Mitt råd (har både en PHEV 2015 og en 2019-modell i familien) er følgende:
- lad elektrisk hjemme eller på jobb så mye du kan. Lad ikke på dyre ladestasjoner.
- på 2019-modellen fremtvinger du elbruk og kjører rent elektrisk så mye du kan (strøm er billigere enn bensin) dvs. til batteriet er 'tomt'. Deretter går bilen automatisk over til blandet drift.
- under slik kjøring lades det noe automatisk. Bruk f.eks. B3 som standard. Da lades det noe ekstra hver gang du letter på gasspedalen.
- bruk bare charge/save hvis du føler at du bør skaffe deg noe ekstra el i reserve (kan være hvis du skal opp på fjellet med kraftig stigning og har mye lass og en kort tid vil bruke både bensin- og strømkreftene samtidig, eller du vil ha noe strøm til senere å forvarme bilen uten å være på et ladested).

Tvinge elkjøring skjer ved to trykk på startknappen, så ett trykk på elknappen og deretter start på vanlig måte. Da vil du se det står EV på skjermen, og du kjører el så lenge som mulig dvs. 35-50 km avhengig av temperatur, fart osv. Deretter går bilen automatisk til blandet drift.

Husk også bruke forvarmerappen. Å sette seg i varm bil en kald dag er topp.

espenri

Jeg har en egen tilnærming på 2016 modell. Det er mest basert på komfort, vet ikke om det gir reelt utslag på forbruket.

Hvis jeg ikke er sikker på at jeg kommer frem på gjenværende batteri "sparer" jeg strømmen til strekninger hvor jeg må ligge i under 68km/t. Dette er fordi det der går et skille hvor bilen hopper mellom seriehybrid og parallellhybrid. Under 68km/t er støynivå fra bensinmotoren vesentlig mer masete og jeg foretrekker derfor å spare batteri slik at jeg kan tvinge kjøring på batteri i størst mulig grad ved disse hastighetene. Ved langkjøring bruker jeg gjerne "Charge" funksjonen ved lengre strekninger i god hastighet, da tvinges bilen til å lagre energien. I normal vil bilen i størst mulig grad bruke opp batteriet så fort som mulig, og i "save" vil bilen i størst mulig grad holde batteriet på samme nivå.

Vet ikke om det ga mening, men det er hvertfall slik jeg har begynt å kjøre for å slippe unødvendig høyt turtall i lave hastigheter.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

ThomasD

Sitat fra: Niff123 på torsdag 06. februar 2020, klokken 19:25
Tvinge elkjøring skjer ved to trykk på startknappen, så ett trykk på elknappen og deretter start på vanlig måte. Da vil du se det står EV på skjermen, og du kjører el så lenge som mulig dvs. 35-50 km avhengig av temperatur, fart osv. Deretter går bilen automatisk til blandet drift.
På min 2019-modell kan jeg tvinge start på strøm ved å trykke på startknappen, umiddelbart etterfulgt av EV-knappen. Det går også å trykke begge knappene samtidig.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

Hokahey

Takk for gode svar! Nå er jeg litt klokere  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA