Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq

Startet av nutte, søndag 19. januar 2020, klokken 19:34

« forrige - neste »

nutte

Jeg fikk nettopp installert en EO Mini med 32A kurs. Når jeg kobler den til med type2-kabelen som fulgte med bilen, så skjer det fint lite. Laderen blinker blått, bilen registrerer at det er koblet til en ladekabel, men ingen lading skjer.

Hvor er feilen? Trenger jeg en ny kabel som kan klare 32A (jeg mener at kabelen som fulgte med bilen burde klare dette?)

TB

Starter lading som normalt med "nødladeren"?

Er det noen form for autentisering på EO Mini?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorT

Er ikke elektriker, men har du IT eller TN nett. Ser at i TN nett er det mulig å justere ladingen til 0 A.

Hva nå i all verden det skulle være godt for.

Mens i IT nett er 6 A minimum.

Bare en gøy tanke som slo meg når jeg kikket på spesifikasjonene

nutte

Når jeg bruker schuko-laderen som fulgte med, så lader bilen som normalt (hvis det var det du lurte på?)

Sitat fra: TB på søndag 19. januar 2020, klokken 19:48
Starter lading som normalt med "nødladeren"?

Er det noen form for autentisering på EO Mini?

nutte

Jeg aner ikke hva slags nett jeg har. Jeg tok en kikk i sikringsskapet uten at det ga meg noen videre info  :-\

Sitat fra: TorT på søndag 19. januar 2020, klokken 19:52
Er ikke elektriker, men har du IT eller TN nett. Ser at i TN nett er det mulig å justere ladingen til 0 A.

Hva nå i all verden det skulle være godt for.

Mens i IT nett er 6 A minimum.

Bare en gøy tanke som slo meg når jeg kikket på spesifikasjonene

RJK

Sitat fra: nutte på søndag 19. januar 2020, klokken 19:34
Jeg fikk nettopp installert en EO Mini med 32A kurs. Når jeg kobler den til med type2-kabelen som fulgte med bilen, så skjer det fint lite. Laderen blinker blått, bilen registrerer at det er koblet til en ladekabel, men ingen lading skjer.

Hvor er feilen? Trenger jeg en ny kabel som kan klare 32A (jeg mener at kabelen som fulgte med bilen burde klare dette?)

Testet dere ikke dette før elektrikeren fikk lov å stikke videre? Burde vel være obligatorisk sjekk om man installerer dette hos seg selv. Da kan elektrikeren feilsøke på stedet, fremfor å måtte komme tilbake og fikse.

Selvsagt noe helt annet om det er i et borettslag, og elektriker ikke trenger tilgang til sikringsskapet ditt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nutte

"Alle er kloke. Noen før og noen etterpå"  ;)

Dette burde selvsagt har blitt sjekket, men nå står jeg der med en lader som lyser "klar", en 32A-kabel som antatt fungerer og en elbil som gjerne skulle ha hatt litt mer guffe.

Jaja, det ser ut som det blir en tlf til elektrikeren imorgen...

Sitat fra: RJK på søndag 19. januar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: nutte på søndag 19. januar 2020, klokken 19:34
Jeg fikk nettopp installert en EO Mini med 32A kurs. Når jeg kobler den til med type2-kabelen som fulgte med bilen, så skjer det fint lite. Laderen blinker blått, bilen registrerer at det er koblet til en ladekabel, men ingen lading skjer.

Hvor er feilen? Trenger jeg en ny kabel som kan klare 32A (jeg mener at kabelen som fulgte med bilen burde klare dette?)

Testet dere ikke dette før elektrikeren fikk lov å stikke videre? Burde vel være obligatorisk sjekk om man installerer dette hos seg selv. Da kan elektrikeren feilsøke på stedet, fremfor å måtte komme tilbake og fikse.

Selvsagt noe helt annet om det er i et borettslag, og elektriker ikke trenger tilgang til sikringsskapet ditt.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TorT

Lurer litt på denne. Noe nytt?

https://ladefabrikken.no/wp-content/uploads/2019/08/installasjons-manual-for-eo-mini-2019.pdf

Her ser du hvordan man justerer. Nederst. Men ikke åpne boksen selv, hvis du er usikker.

RJK

Rent utrolig at en slik liten sak kan koste 8-9 000 kroner. Innmaten kan jo ikke koste mange kronene, og selve boksen kan de vel produsere på fabrikk for noen få tiere. Likevel, såpass er prisene ut til kunde.

Om de, i likhet med mange andre elprodukter faktureres/prises ut til kunder med fort 1000 % eller mer, så forklarer det problemet, skjerming av bransjen sørger for at det blir skrekkelig dyrt. Her er det noen som tjener grovt.

En bærbar høyttaler er fort veldig mye mere avansert, men koster som oftest betydelig mindre, noen versjoner koster ikke mer enn 1-300,-. Riktignok produseres det mange flere enheter.

Dette blir nok en god del billigere når volumet går opp, og konkurrerende produkter priser seg stadig mer aggressivt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Dette blir nok en god del billigere når volumet går opp, og konkurrerende produkter priser seg stadig mer aggressivt.
Man kan jo håpe. Når man ser at easee selges for 7-8k, som er vesentlig mere avansert, så er denne prisingen vanskelig å forstå. Burde ikke kostet mere enn 3-4K.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. januar 2020, klokken 06:39
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Dette blir nok en god del billigere når volumet går opp, og konkurrerende produkter priser seg stadig mer aggressivt.
Man kan jo håpe. Når man ser at easee selges for 7-8k, som er vesentlig mere avansert, så er denne prisingen vanskelig å forstå. Burde ikke kostet mere enn 3-4K.

Del den prisen i 2, så er den der jeg mener den burde være...

:+1: ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Rent utrolig at en slik liten sak kan koste 8-9 000 kroner. Innmaten kan jo ikke koste mange kronene

Det er ikke bare delene du betaler for, men produktutvikling og produksjon i små serier samt hele kostebinderiet som er i sving rundt. Som andre har nevnt er det høyere volum som må til for å få prisen ned.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: cra på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:35
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Rent utrolig at en slik liten sak kan koste 8-9 000 kroner. Innmaten kan jo ikke koste mange kronene

Det er ikke bare delene du betaler for, men produktutvikling og produksjon i små serier samt hele kostebinderiet som er i sving rundt. Som andre har nevnt er det høyere volum som må til for å få prisen ned.

Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt? Jeg vurderer produktet til å være simpelt, enkelt og derved billig. Men slik markedet er nå, så ser de at de kan mele kaken, for konkurrentene gjør akkurat det samme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#14
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA