Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg feil på batterivarmingen?

Startet av Sprucemoose, søndag 29. desember 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Sprucemoose

Dette er min andre vinter med min Model S 75D, og dette problemet har jeg ikke støtt på før. Plutselig opplever jeg nå at jeg ikke har noe regen ved start av bilen på morgenen, selv med betydelig forvarming fra app (30-60min). Bor på en topp, og har aldri hatt behov for å bremse med "vanlige" bremser ned bakken før nå. Range mode er selvfølgelig av.

I det siste har det vært rundt 0 grader (+/- 3 grader), og batterivarmen burde vel slått inn da? På dashbordet ser jeg gul, stiplet linje helt opp til 0kW, og det tar ca 5-10 minutter med kjøring før det er mulig å oppnå noe regen. Tesla selv har rådet meg til å ha bilen plugget i strøm og slå av always connected (strømsparingen), men jeg har aldri hørt at disse faktorene skal være en forutsetning for at batteiet kan forvarmes. I tillegg er det jo ikke alle steder hvor bilen kan plugges i. Høres dette ut som en defekt? Hva slags regen får dere andre i temperaturer rundt frysepunktet?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

1000kwh

Det kommer av en oppdatering tidligere i høst. Batteriet varmes i det du starter å kjøre.

Noen mener det er en feil, jeg er usikker. Man bruker jo mye strøm på kun å gå regen for korte turer.

Ellers kan jeg ikke si å ha merket stort til dette med tanke på rekkevidde osv.

Sprucemoose

Så dette betyr at null regen fra start er en standard nå? Jeg skjønner at det er meningsløst å varme batteriet slik at bilen har full regen fra start, krever masse energi. Men at regen er på null i kaldt vær, kan det virkelig stemme?

Har du noen link til dette hvor Tesla kommenterer denne oppdateringen? Betyr det også at alle Model S-eiere på forumet her opplever det samme?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

svarteper

Enkelte melder om at batterivarmingen er tilbake  ved oppdatering 2019.40.50.1 , har ikke fått den selv enda.
Er rart at servicesenter ikke er oppdatert på forandringer på bilene, mange pussige svar derfra.
Tesla model s 75 d 2017

Motorwatt

Min varmer batteriet nå etter 2019.40.50.1 uten å være tilkoblet. Startes sammen med forvarming.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Ok, men det er vel bare for TS å vente.

Personlig var dette aldri noen stor greie for meg. Kunne like gjerne vært slik det er nå og fått kvesset bremsene mer om vinteren.

Sprucemoose

Fikk ny oppdatering i kveld. skal på jobb i morgen tidlig og skal melde i fra om det har skjedd en endring.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

mthoring

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. desember 2019, klokken 21:00
Min varmer batteriet nå etter 2019.40.50.1 uten å være tilkoblet. Startes sammen med forvarming.

Knall, er på 2019.32.12.7 i påvente av at dette ble løst. Vil du ellers anbefale å ta steget opp til 2019.40.50.1?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Sprucemoose

Nå var det veldig mildvær i dag morges (9 grader), så ikke mulig å si noe konklusivt enda. Ellers kan det nevnes at min oppdatering i går kveld var versjon 2019.40.2.5, ikke 2019.40.50.1.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Contango

#9
2019.40.50.1 Gir tilbake forvarming av batteriet når man starter oppvarming av bilen i appen - forutsatt at den er tilkoblet strøm. Jeg synes ikke den varmer batteriet når den ikke er tilkoblet strøm, og det bekreftes av TeslaFi loggen. I og for seg en fornuftig løsning.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

Sitat fra: Contango på mandag 30. desember 2019, klokken 10:03
2019.40.50.1 Gir tilbake forvarming av batteriet når man starter oppvarming av bilen i appen - forutsatt at den er tilkoblet strøm. Jeg synes ikke den varmer batteriet når den ikke er tilkoblet strøm, og det bekreftes av TeslaFi loggen. I og for seg en fornuftig løsning.
Ikke tilkoblet. Tesla-appen viser symbolet, og 4 streker var borte på regen. Det var fra "iskald" bil.

@mthoring: Vanskelig å gi råd om dette. Alle versjoner har noen svakheter, men synes denne versjonen har vel mye "ping pong" ved bruk av Autosteer på motorvei.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sense

Opplevde noe merkelig i dag.
Forvarmet bilen som vanlig. Siden temperaturen stod på 4 røde grader, forsvant de gule batteri-strekene fort, og jeg fikk full regen. Kort tid før jeg ankom mitt møtested, fikk jeg tilbake 4 gule streker, enda jeg hadde kjørt 15 min. uten gule streker, og dessuten i slak oppoverbakke.

Hvordan kan det skje? Kan batteriet virkelig bli kaldere under kjøring i oppoverbakke uten temperaturendring i atmosfæren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA