Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading - Betalingsløsninger generelt

Startet av Amatøren, lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:57

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:34
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.

Vel betalingsløsninger som Apple Pay og Google Pay krever vel kanskje en form for avtale som kortterminaler for å få overført penger. Slikt koster gjerne penger da alle skal vel 'ha en del av kaken'.

Da er det vel mindre kostbart med ID via RFID brikke og fakturere selv.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Hentet fra informasjon om lading i Sverige:

Sitat fra: automat på lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:51
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55


Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.

Den store fordelen med bankkort er at man slipper å gjøre masse forarbeid.

I Norge er det fem aktører man må forholde seg til hvis man skal være fullt dekket. Med avtaler og apper og rfid'er.

Og kjører man utenfor Norges grenser, så blir kaoset komplett.

Før en Sverige-tur lastet jeg ned InCharge-appen, og etablerte kundeforhold. Den appen fikk jeg ikke bruk for. Og kanskje får jeg aldri bruk for den.

Og hvis jeg nå skal ut på en ny Sverigetur neste år, så må jeg likevel sjekke at jeg har en fungerende app. De kan jo ha endret på betalingsløsningen i mellomtiden.

Jeg ønsker ikke å stå foran en hurtiglader i regnvær og vind, og måtte laste ned app'er og legge inn betalingskort.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vollis47

Vi får stadig høre at kortautomater blir for dyrt. Men det er jo fullt mulig å ha bare en kortautomat som betjener flere ladestasjoner. Slik var det jo på bensinstasjonene når de begynte med kortbetaling ved pumpene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

@Vollis47:+1:

God idé, men ikke for å drepe ideen, så tror jeg ladeoperatørene kvier seg for å ha enda ett system å drifte og å ha utgifter på.

Hvis en ladeoperatør får denne løsningen og samtidig har godt med ladere så tror jeg den får økt markedsandel raskt.

Derimot har jeg mer tro på 'Plug and Charge' og lyst på, Autocharge slik Fastned har.

Første med den løsningen vil vinne over ditt forslag til felles kortterminal til flere ladere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Ser for meg køen foran kortautomaten på Rygge og Nebbenes, med 40 ladere, hvis Tesla hadde valgt denne betalingsløsningen når de innførte betaling for superlading.

Plug and charge er åpenbart fremtidsrettet, men det løser ikke problemet med at man må etablere kundeforhold til hver enkelt operatør. Det må ligge en eller annen form for roaming i systemet, hvis det skal gi en god brukeropplevelse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

I Storbritannia samarbeider flere ladeoperatører om roaming:

https://www.greentechmedia.com/articles/read/ev-charging-firms-form-roaming-network-in-uk

SitatThe roaming deal was announced in a joint letter of intent signed by Allego, EVBox, NewMotion, Chargemap, ChargePoint, Charge4Europe, Engenie, Franklin Energy and Travelcard.

Users of any of these services will be able to use one subscription to access all the participating infrastructure and will only receive one bill.

Og tilogmed svenske Vattenfall er med på moroa - så de burde jo være klare for lignende logikk i resten av Europa?

https://insideevs.com/news/367919/vattenfall-newmotion-roaming-agreement-uk/

SitatVattenfall's InCharge network operates some 14,500 charging points in Northern Europe.  NewMotion offers access to more than 118,000 in more than 30 countries (various networks with roaming), which appears to be the biggest charging network in Europe.

Desverre gjelder roaming-avtalen kun for ca 400 ladesteder i UK.


Amatøren

Det er i hvert fall en start.  :+1:

Når det er utprøvet (ferdig med de verste barnesykdommene) så kan de jo rulle ut i resten av Europa.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Lurer på hvor det ble av Open Fast Charging Alliance som GK var med i som ble lansert tidlig 2017? Der var jo nettopp roaming en av tingene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Finnes en allianse med Cirkel K Norge, EON Sverige (gjelder for EON i hele Europa) og Virta også når det gjelder betalingsløsning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vollis47

Sitat fra: automat på lørdag 19. oktober 2019, klokken 13:30
Ser for meg køen foran kortautomaten på Rygge og Nebbenes, med 40 ladere, hvis Tesla hadde valgt denne betalingsløsningen når de innførte betaling for superlading.

Det kunne jo godt være mer enn en kortterminal dersom de hadde 40 ladere. Foreløpig er det ikke mange andre som har mer enn 5-6 ladere på en lokasjon. En kortterminal per 10 ladere hadde vel gått bra.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

En pr. rad med ladere?

Lettere å unngå rot med hvilke som tilhører hvilke ladere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Sitat fra: Amatøren på lørdag 19. oktober 2019, klokken 18:20
En pr. rad med ladere?

Lettere å unngå rot med hvilke som tilhører hvilke ladere.

Eller enda mer kaos ved hurtigladerne. Ikke må man bare passe på plassen sin i ladekøen, man må passe på å stille seg i riktig betalingskø også.

Jeg tenker det viktigste er å få roaming på plass. Da blir det å bruke rfid til betaling håndterbart.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Nå synes jeg både @Amatøren og @Automat er negative. Jeg har tro på at både Ladeoperatør og Ladekunder kan klare dette.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

#13
Nei, jeg er ikke negativ, men er med i diskusjonen med mine tanker på de løsningene som nevnes.

Selv har jeg tro på to løsninger:

  • Roaming/samarbeidsløsning som lages i England og som Circle K Norge, EON Sverige og Virta har. Gjerne i kombinasjon med alternativ 2.
  • 'Plug and Charge', Autocharge.

Det vil gjøre lading på lange reiser mye enklere.

Inntil videre tror jeg kortterminaler er for dyrt. Kanskje det endrer seg på sikt. Kanskje når elbilandelen har passert 50 % og de som driver med kortterminaler ser at inntjeningen synker med synkende salg av fossilt drivstoff. Da kan det jo tenkes at de endrer prisstruktur på avtaler med kortterminaler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA