Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri- og motorstørrelse på Zoe

Startet av Dagge30, onsdag 05. juni 2019, klokken 14:06

« forrige - neste »

Dagge30

Hei.

Jeg har et merkelig problem som hverken Motor Forum eller leverandør av ladeboks kan svar meg på. Jeg har en 2015 modell Zoe.
Den er registrert med en batteristørrelse på 23 kwh, men når jeg lader ser jeg at den trekker mye mer enn det. Faktisk kan den fort trekke 40-50 kwh for å fullade seg. Gjør jeg søk på bilen kommer den opp med to forskjellige motorstørrelser avhengig av om jeg søker på bilregnr.info eller regnrinfo.no - hhv 29 hk og 88 hk. jeg har funnet tilsvarende biler som både blir oppgitt med enten batteristørrelse 23 kwh eller 66 kwh. I selve vognkortet er min oppført med 23 kwh, men det er jo åpenbart at det her gjelder en batterikapasitet på 66 kwh.
Når jeg ringer motoforum kan de ikke forstå hvordan den kan trekke så mye strøm, men jeg vet at den trekker så mye strøm fordi jeg kan lese av direkte forbruk fra min hjemmelader.

Er det noen som har liknende erfaringer og/eller eventuelt kan gi noen svar på hvorfor det er slik?

minibiti

There are no ZOE on the market today with a battery pack of 66 kWh.
If your car is from 2015, it has either 22 or 23 kWh of capacity in the battery pack.

Hence I would say that the error is what the charger is telling you.
Can it be that it believes it is using 3-phase for charging when it is using only one?
How many amps does it use? 230 or 400V?

Even with say 20% loss from the charger to the battery pack with a fully discharged battery pack à la 23 kWh, you should not be able to take more than 28kWh from the charger before the battery pack is full.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

gasgaraget

Hej.
Vilken laddhastighet laddar du med? Vi låga laddhastigheter är den reaktiva effekten en ganska stor del av laddeffekten. Dvs spänning och ström är inte i exakt fas. Det är detta som många tror att Zoe är ineffektiv vid låga laddhastigheter. Normalt betalar man bara för aktiv effekt så det spelar inte så stor roll annat än att det tar lite mer tid. Om du använder en enkel kWh mätare kan den inte skilja på reaktiv och aktiv effekt och mäter mycket mer än vad du köper. Detta gäller i Sverige jag vet inte om Norge tar betalt för reaktiv effekt. Detta kommer från att Zoe har stora filterkondensatorer för att klara höga effekter.

Jonas
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

Dagge30

Hei og takk for begge svar.

Minibiti: Jeg ser at du skriver at batteripakken ikke kan ta mer enn 28 kwh, men faktum er at min ladeboks flere ganger registrerer langt høyere kwh enn det, og flere ganer opp mot 50 kwh avhengig av hvor tomt batteriet har vært.
Min lader er fra Scheinder og det er Meshcrafts som drifter. Appen deres viser nøyaktig hvor mye jeg bruker på hver lading. Verken Motorforum eller Meshcrafts klarer å gi meg noen svar, og i mellomtiden betaler jeg for mye mer lading enn hva alle sier skal være fysisk mulig for en Zoe.

Gasgaraget: Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt usikker på hvilken ladehastighet jeg lader med. Jeg bor i et sameie hvor alle har fått innstallert samme type måler på samme infrastruktur. Jeg betaler i hvert fall pr kwh. Dersom bilen tar til seg 47 kwh, hvilket den ofte gjør, betaler jeg 59 kroner for det. Det er uhørt mye for en zoe, er det ikke?

minibiti

Your battery pack can not store more than 23 kWh. By design. Similarly, you can not put 2 liters of water in a 1 liter bottle.
But you have losses between the electricity you take from the grid and what ends up in the battery pack.
- the inefficiency in the charger itself
- the conversion from AC to DC in the on board charger of the car
- thermal management of the battery pack
When I refer to 20% loss, I am thinking primarily to the first 2.
I doubt the last one is much of an issue during this time of year.

When I charge at home with the Podpoint delivering 3.6 kW, and when I check the next day on the graph from Hafslund and on the total daily consumption compared for the day before when I did not charge, what I see is in line with what one would expect, i.e if I charged from 50 to 100%, I roughly used 20 kWh more (I have a 41 kWh battery pack) than the day before.

The only explanation I can think of right now is what @gasgaraget said.
Which would mean that they are measuring your usage including the reactive effect...

What cable/adapter to you use when you charge?
Do you just use the Type2 cable and plug it into a Type 2 plug? Or do you have the ladebøtte or Zaptec portable that you plug in a normal Shucko plug?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Dagge30

Jeg bruker Type2-kabel inn i en Type2-kontakt....

Men jeg har både ladebøtte og zaptec-kabel for Shucko.

Men - jeg betaler altså altfor mye for denne ladingen, gjør jeg ikke? Hva skal jeg eventuelt gjøre for å løse problemet mitt. er det bilen eller ladeboksen/kabelen det er noe feil med?

Tusen takk for tiden dere investerer i å svar meg. Det setter jeg stor stor pris på!

Speeder

Min første tanke her er at det MÅ være feil mned selve målingen av kWh.
Få dette dobbeltsjekket(av elektriker) med egen måler ala dette:
https://www.elit.no/maleinstrumenter/nettkvalitetsanalysatorer/elit-435




Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Dagge30

Ok, takk da skal jeg sjekke ut dette, for jeg betaler faktisk for den strømmen som måles.

gasgaraget

Hej.
Provade att ladda från 0% till 100% nu. Elmätaren registrerade 46.8kWh, canze tillgängligt 39.4kWh i batteripacken (0 från början). Detta blir ca 14% tapp inkl att batterikylningen gick en del då det var 25 grader och bilen stod parkerad i solen. Batteritemp ca 20 grader vid start och stopp.
SOH på batterifacket 95% vid 6000mil och drygt två år.

Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

bjaolsen

Sitat fra: Dagge30 på torsdag 06. juni 2019, klokken 14:16
Ok, takk da skal jeg sjekke ut dette, for jeg betaler faktisk for den strømmen som måles.

Fant du ut noe?

Zoe har en ganske "komplisert" profil på strøm-/effekttrekk, det vil si at målere som ikke er avanserte nok fort gir veldig feil tall.

Prøvde det ut med f.eks denne:
https://m.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-/36-4500

Og resultatet var (som ventet) ubrukelig, den måler kun strøm og ganger opp uten å ta hensyn til spenning eller andre faktorer som påvirker.

Denne fungerer faktisk noe bedre:
https://m.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897

Selvfølgelig vet vi jo alle at det ikke er en permanent løsning siden lading via vanlig kontakt som permanent løsning ikke er tillatt.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA