Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyd I Parkbrems 2014 P85+

Startet av noGas, mandag 03. juni 2019, klokken 14:26

« forrige - neste »

noGas

Hei,

Jeg har fått en ulyd i parkbremsen når den slår inn/ut. Hører at elektromotoren sliter med noe...

Noen som har byttet eller smurt opp en slik selv?

Tips?

Takk!

noGas

Oppdatering:

Kjøpte nesten nye, demontert de gamle, montert og justert nye selv. Tok ca 2 timer (fordi jeg er noob).


RaBalder

Sitat fra: noGas på lørdag 15. juni 2019, klokken 15:14
Oppdatering:

Kjøpte nesten nye, demontert de gamle, montert og justert nye selv. Tok ca 2 timer (fordi jeg er noob).

Dette var dårlig forklart.

Hva kjøpte du?
Hva byttet du?
Hva justerte du?


  • parkbrems servo
  • parkbrems caliper
  • parkbrems klosser

Kanskje alt ihop  :)

Muffinman

Det er ikke noe å justere på parkbremsen, eller på de øvrige bremsene. Kun 2 x 16mm bolter og ledningen som må tas av og settes på for å bytte kaliper.

noGas

Kjøpte et fullt sett(kalipper m motor og pads), begge sider som hadde gått 5k km fra finndel.no - de så knallfine ut.

Så skrudde jeg av de gamle, og satt på de nye, med riktig moment fra service manualen.

Smurte også opp glidepinner, klosser og område rundt.

Det er ikke noen justering, bad choice of words. Men jeg "kjørte de inn" ved å akselerere opp i 30-40kmt, for så å bremse ned til full stopp med parkbrems 4-5gg.

Fungerer utmerket nå.

Skrev ikke så mye i forrige post, ettersom det ikke virket som om det var noe interesse for dette emnet pga null svar.

Tuxedo


noGas

3700,- ink frakt for begge. Bremser kjøper jeg selvsagt nytt. Men parkbremsen synes jeg var ok å kjøpe brukt. Kjøpte hele bremsen ettersom jeg var usikker på hvor feilen lå.

Veggen

#7
Der sluttet jammen min venstre parkbrems å funke.
Noen som vet hva bare delene koster nytt fra Tesla?
Virker som disse har begrenset levetid så usikker på om det er verdt å ta jobben med en godt brukt en...

Muffinman

Tror det er en eller flere serier av disse som har kjent svakhet. Vi har byttet på 2015`en vår på 87k, men har fremdeles originale på vår 2013 (snart 170k). De er dyre hos Tesla.

Veggen

#9
Parkbremsen som gikk føyken nå er en rev C som ble byttet på garanti i 2016 fordi Tesla ikke klarte å få løs pinnene ved bremseservice.
Den på andre siden fungerer fremdeles og er original rev A fra 2013.

Oppdatert:
Fant en rev D fra 2017 hos Grønvold for 1745 + 200 frakt.
Prøver den og satser på at det kun er rev C som har svakheten.

Oppdatering 2:
Fikk byttet denne, og ser ut til  å fungere greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA