Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kristiansand skal bli Norges første helelektriske by

Startet av Vollis47, lørdag 11. mai 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

Vollis47

Her er det store ambisjoner, byen som var en av de første til å ta vekk gratis gateparkering for elbiler og ingen gratis eller rimelige ladeplasser i bygatene. Ikke lett for de som bor i kvadraturen å få ladet en elbil. Les mer i denne artikkelen.

https://www.tu.no/artikler/skal-gjore-kristiansand-til-norges-forste-helelektriske-storby/464902

Blir spennende å se hvilke virkemidler de vil ta i bruk. Det må mange hurtigladeplasser på plass i og rundt byen skal en få yrkesbilene, drosjer, varebiler, håndverkerbiler osv over på elektrisk.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Roy Aasen


JorgenM

Eneste stedet jeg har hatt problem med elbil er vel Kristiansand. Da vi var der i 2017 og hadde booket hotell Q42 i sentrum fikk vi ved innsjekk høre at Tesla ikke fikk bruke parkeringskjelleren på hotellet. Vi måtte parkere på et tak ca 100 meter fra hotellet. Pengene for parkeringa som vi hadde forhåndsbetalt fikk vi aldri tilbake, selv om jeg i ettertid har etterlyst dem...

Way to go Kristiansand! :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Vollis47

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:07
Eneste stedet jeg har hatt problem med elbil er vel Kristiansand. Da vi var der i 2017 og hadde booket hotell Q42 i sentrum fikk vi ved innsjekk høre at Tesla ikke fikk bruke parkeringskjelleren på hotellet. Vi måtte parkere på et tak ca 100 meter fra hotellet. Pengene for parkeringa som vi hadde forhåndsbetalt fikk vi aldri tilbake, selv om jeg i ettertid har etterlyst dem...

Way to go Kristiansand! :laugh:

Det var leit å høre. Kristiansand har en del forbedringspotensiale i forhold til elbiler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Strøm Tycoon

Parkerte vår Tesla Model 3 i parkeringsanlegget under Scandic Kristiansand Bystranda forrige helg, superladet i Lillesand før ankomst. Ingen problem der.

goggo

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:46
Det er vel fare for at dette er GPP.
Jeg tror nok dessverre du kan ha rett i det ja....



Ellers så er gjeldende parkeringsregler for elbiler i Kristiansand forklart her.
https://www.kristiansand.kommune.no/aktuelt/betaling-for-parkering-av-elbiler/
Disse reglene gjelder fram til 1.desember i år, så får vi se hva som kommer etter det.

Selv bruker jeg plassen ved Setesdalsveien 16-20 ofte på dagtid.  Her er det 3 timer gratis på dagtid, og under fem minutter å gå inn til Markensgate og sentrum.

Hvis jeg er i byen på kveldstid bruker jeg gateparkering som er gratis etter 19 og så betaler jeg noen få kroner med Easypark hvis jeg må parkere før det.

Jeg synes egentlig at jeg slipper billig unna som elbilist i Kristiansand  :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TKL

Kristiansand er et lite hakk bedre en Trondheim. I Trondheim er det ingen kommunale parkeringsplasser som er avgiftsfrie for elbiler. Det ble i sin tid foreslått å kreve halv avgift for elbiler i parkeringshus. Men det ble avvist av kommunen med den begrunnelsen at det ville være vanskelig å gjennomføre.


Etter mitt syn er det Trondheim Parkering som har vansker med å tenke denne tanken. Teknisk sett er det fullt mulig å gjennomføre en ordning med halv pris for elbiler i parkeringshus. Nå er det også kameraavlesing av bilskilt ved innkjøring i parkeringshusene. Med et slikt system en enkel sak å legge inn ulike takster i systemet der taksten blir avgjort av registreringsnummeret.


Dette kunne jo være en ide for Kristiansand kommune å implementere et slikt system. Så kunne politikerne i andre byer lære litt av det.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Vollis47

Kristiansand kommune har gitt elbilister gratis parkering i periferien av kvadraturen.

Etter min mening burde det vært i selve sentrum, i bygatene og mindre parkeringsplasser, at mange plasser burde forbeholdes elbiler. Gjerne med litt parkering. Da oppnår en å få mindre eksosbiler i sentrum og etterhvert flere utslippsfrie biler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Electrix

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:07
Eneste stedet jeg har hatt problem med elbil er vel Kristiansand. Da vi var der i 2017 og hadde booket hotell Q42 i sentrum fikk vi ved innsjekk høre at Tesla ikke fikk bruke parkeringskjelleren på hotellet. Vi måtte parkere på et tak ca 100 meter fra hotellet. Pengene for parkeringa som vi hadde forhåndsbetalt fikk vi aldri tilbake, selv om jeg i ettertid har etterlyst dem...

Way to go Kristiansand! :laugh:
Dette høres rart ut, spesielt siden jeg kjenner en som har kontorplass i samme bygget og parkerer sin Model S i parkeringskjelleren. Men her tar man "bilheis" ned i kjelleren, og det er visst veldig trangt med Model S, men det går. Mulig spesifikasjonen på heisen sier at det ikke går pga avstandsmarginer og at ingen hadde prøvd der i 2017.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

krl

Batterifabrikken til Morrow havnet i Arendal. Så dette ser ikke så lovende ut. Er visjonen døende?

Kristiansand sliter blant annet med et noe dårlig rykte med tanke på byggesaksbehandling etc.. Dette øker risiko, noe bedrifter som dette antageligvis er gode på å styre. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å satse penger på en etablering i Kristiansand slik situasjonen er nå.

Vollis47

Det var høyre-ordfører Furre som la frem den ambisiøse planen om å bli første helelektriske storby i landet. Det var nok bare valgflesk. Siden den gang har vi fått et rød-grønt bystyre og etter det har jeg ikke merket mye til elbilsatsing. Riktignok har vi fått et nytt taxi-selskap - ridel - som kjører med utelukkende elbiler, Tesla M3. Men kan ikke akkurat si at myndighetene gjorde mye for å lette denne etableringen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

krl

Ridel er spennende ja. Det ble en vanskelig start med tanke på uklare og ikke-harmoniserte regler rundt taksameter vs. frislipp av løyver. Finnes det statistikk over markedsandelen til de ulike drosjeselskapene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA