Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke eu godkjent Citroen c-zero 2011 modell 67000 km. vrak eller betal?

Startet av Tine, lørdag 16. mars 2019, klokken 19:57

« forrige - neste »

Tine

Hei.

Jeg har en citroen c-zero 2011 modell som var på eu kontroll denne uken. Da fant utrolig mange feil tross kun godt 67000 km. Har fulgt alle servicer og ikke vært i kollisjon. Siste service var i August 2018.
Pris på Reprasjon mente de ble på 37585 kr og jeg vurderer nå og vrake bilen da denne ble alt for drøy, jeg lurer da på om noen har hatt samme problematikk ?? vi kjøpte bilen for 4 år siden for 110 000 kroner og det er synd at en så miljøvennlig bil plutselig ikke blir så miljøvennlig noe mer når den tydeligvis ikke kan vare mer en 7 år etter produksjon. Aller servicer og kjøp av bil er gjort på samme verksted/bilforhandler så vi har i alle år stolt på disse. Det første jeg uansett skal gjøre her er og ta en ny eu kontroll et helt annet sted og se hva de finner . Jeg selv merker ingen ting når jeg kjører bilen og den går som en klokke slik den alltid har gjort.
Følgende feil er funnet :
1.Bremserør ,er for sterkt korrodert bremserør bak. langt rør forover.
2.Mer en 25 prosent rust på den ene siden av bremseskive, mer en 25 prosent rust på skiver foran,innside.
3.For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bakbrems for stor forskjell i virkning.
4.Alvorlig skade på dekk,dekk venstre fremre blankslitt på innerside
for liten mønsterdybde .

Pris på Reperasjon : 37585 kr.

Jeg undrer meg veldig over at ingen ting av dette har vært bemerket ved service eller forgje eu kontroll så det er tydelig at dette ikke har vart så lenge....

Jeg fikk beskjed om at det er salt på vegene som er årsaken til skaden på bremseslangene/rør og at mere vask av bil ikke ville ha hatt effekt. (jeg har vasket bilen hver mnd.) 

Noen som har hatt samme problematikk ??  Og hva ville du gjort ? vrak eller betal ?

Håper noen kan svare !  :-\

engolf

Är du nöjd med bilen för övrigt, tar den dig dit du skall?
Att du har fått ett prisförslag betyder inte att det behöver kosta så mycket. En mindre verkstad har ofta rimligare priser. Bromsarna är nog en kostnad på 6-7 tusen, två nya däck.
Bromsröret (det långa) är en annan historia, för egentligen måste väl batteriet sänkas. Men det går att lägga ett nytt rör precis intill batterilådan.

Har du en vän som är hobbymekaniker och kan hjälpa till med vissa reparationer? Då kan du lämna in bilen på en verkstad för byte av bromsrör och däck, och be en kunnig person byta dina bromsar. Är ca en timmes jobb byta bromsar runt om.


Porsgrunn

Ikke engang vurder å betale dette prisen er helt vill.

Spør om pris på flere verksteder, det er ikke mye som er galt og dette burde kunne fikses for mellom 10 og 15 tusen.

Ved forrige EU kontroll opplevde jeg selv noe lignende, Citroën merkeverkstedet i Skien krevde nesten 20 000 for å bytte noen endeledd, et annet velrenommert bilverksted gjorde jobben for 2700 :o

Forstå det den som kan hvordan slike griske verksteder fortsatt har kunder.

TB

Sitat fra: Tine på lørdag 16. mars 2019, klokken 19:57
Jeg har en citroen c-zero 2011 modell som var på eu kontroll denne uken. Da fant utrolig mange feil tross kun godt 67000 km. (..)
Følgende feil er funnet :
1. Bremserør, er for sterkt korrodert bremserør bak. langt rør forover.
2. Mer en 25 prosent rust på den ene siden av bremseskive, mer en 25 prosent rust på skiver foran,innside.
3. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bakbrems for stor forskjell i virkning.
4. Alvorlig skade på dekk,dekk venstre fremre blankslitt på innerside for liten mønsterdybde.

Pris på reparasjon : 37585 kr.
Aldri noe god melding å få at bilen ikke blir godkjent. Men, å vrake bilen må du ikke gjøre, dette lar seg fint reparere. Det bør også være mulig å få utført reparasjonen rimeligere enn forslaget du har fått.

Nye bremserør kan legges opp uten å ta ut de gamle. Da slipper en å demontere batteripakken.
https://elbilforum.no/index.php?topic=37746.0

Rust på bremseskiver foran er normalt. Jeg byttet skiver og klosser selv på min bil for et år siden. Skivene sitter gjerne fast, så en trenger godt verktøy og teknikk får å få det av. Men, dette er også noe alle verksted kan gjøre.

Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel bak, har jeg ikke fasit på, men er en heldig er det nok å ta av tromler bak og gjøre rent. Men, kan også være det må byttes bremsesko bak.

Slitte dekk er enkelt å løse. Priser jeg fikk for et år siden ca 800 - 1100 pr. dekk ferdig på felg. At det er slitt på innerside kan være feil hjulstilling. Bør sjekke hvor stor forskjell det er på dekket.

Har du fått kjøreforbud på bilen? Er bilen lov å kjøre vil du enklere kunne gjøre reparasjonen på et rimeligere verksted eller privat.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Kontakt et annet verksted eller fiks selv. Prisen på rep. er en skam.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

"Det første jeg uansett skal gjøre her er og ta en ny eu kontroll et helt annet sted og se hva de finner"

Er det lov? Er det ikke slik nå at når man har tatt den så kan man kun klage til statens vegvesen hvis man mener den er feil. Ble vel noen nye regler for noen år siden.


"Ikke mer enn én per periode

Det har ikke vært begrensninger på om en bileier kan ta flere EU-kontroller i samme kontrollperiode. Noen har tatt bilen til ny kontroll et annet sted når de ikke har vært fornøyd med den første kontrollen.

- Dette blir det nå slutt på. Etter de nye reglene må bileiere som mener de har fått feil anmerkninger, enten klage til Statens vegvesen eller be om en ny vurdering av feil når bilen er på etterkontroll, forteller Jan Ivar Engebretsen."

https://www.dinside.no/motor/eu-kontrollen-blir-na-mer-omfattende/61059533

nilsen33

Er vel ikke urimelige noen av feilene de har funnet på kontrollen.

Det som er urimelig er det de vil ha for å fikse feilene. Burde være mulig å komme ned i under halvparten av tilbudet du har fått.

65lars

Jeg leser Tines første post her, og lurer på om der er et "forbrukervennlig" ærlig verksted - noe sted - som kan gå gjennom bilen hennes, og sjekke om alt "EU-Kontroll verkstedet" sier er feil, virkelig er feil!  Og om ikke - vel.  Svindel er hva det er.

Selv skal jeg ta min 2015 C-Zero på sin første EU kontroll til våren, og vil skifte til sommerdekk først, også sjekke bremsene foran og bak, sjekke for rust, ta bilder av alt under.  Siden alt fungerer perfekt, og har under 10K km på bilen.
Og vil instruere verkstedet om å IKKE foreta noe some helst arbeid uten å ha snakket med meg først.

Grunn?:  Vel, jeg har etterhvert - gjenom 50 år - hørt hundrevis av historier om hvordan venner og bekjente bileiere har blitt lurt trill rundt, for store summer.
Money, money, money....

Sitat fra: Tine på lørdag 16. mars 2019, klokken 19:57
Hei.

Jeg har en citroen c-zero 2011 modell som var på eu kontroll denne uken. Da fant utrolig mange feil tross kun godt 67000 km. Har fulgt alle servicer og ikke vært i kollisjon. Siste service var i August 2018.
Pris på Reprasjon mente de ble på 37585 kr og jeg vurderer nå og vrake bilen da denne ble alt for drøy, jeg lurer da på om noen har hatt samme problematikk ?? vi kjøpte bilen for 4 år siden for 110 000 kroner og det er synd at en så miljøvennlig bil plutselig ikke blir så miljøvennlig noe mer når den tydeligvis ikke kan vare mer en 7 år etter produksjon. Aller servicer og kjøp av bil er gjort på samme verksted/bilforhandler så vi har i alle år stolt på disse. Det første jeg uansett skal gjøre her er og ta en ny eu kontroll et helt annet sted og se hva de finner . Jeg selv merker ingen ting når jeg kjører bilen og den går som en klokke slik den alltid har gjort.
Følgende feil er funnet :
1.Bremserør ,er for sterkt korrodert bremserør bak. langt rør forover.
2.Mer en 25 prosent rust på den ene siden av bremseskive, mer en 25 prosent rust på skiver foran,innside.
3.For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bakbrems for stor forskjell i virkning.
4.Alvorlig skade på dekk,dekk venstre fremre blankslitt på innerside
for liten mønsterdybde .

Pris på Reperasjon : 37585 kr.

Jeg undrer meg veldig over at ingen ting av dette har vært bemerket ved service eller forgje eu kontroll så det er tydelig at dette ikke har vart så lenge....

Jeg fikk beskjed om at det er salt på vegene som er årsaken til skaden på bremseslangene/rør og at mere vask av bil ikke ville ha hatt effekt. (jeg har vasket bilen hver mnd.) 

Noen som har hatt samme problematikk ??  Og hva ville du gjort ? vrak eller betal ?

Håper noen kan svare !  :-\
Trilling, bestilt KIA

Tine

Sitat fra: engolf på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:24
Är du nöjd med bilen för övrigt, tar den dig dit du skall?
Att du har fått ett prisförslag betyder inte att det behöver kosta så mycket. En mindre verkstad har ofta rimligare priser. Bromsarna är nog en kostnad på 6-7 tusen, två nya däck.
Bromsröret (det långa) är en annan historia, för egentligen måste väl batteriet sänkas. Men det går att lägga ett nytt rör precis intill batterilådan.

Har du en vän som är hobbymekaniker och kan hjälpa till med vissa reparationer? Då kan du lämna in bilen på en verkstad för byte av bromsrör och däck, och be en kunnig person byta dina bromsar. Är ca en timmes jobb byta bromsar runt om.

Tine

Takk for alle innspill sålangt ! Jeg har vært veldig fornøyd med min lille bil hele veien og skiftet kun noen sikringer /bremseskiver osv på tidligere service .  Jeg viste ikke at det ikke var lov med ny EU kontroll ,dette stemmer vist men fikk sjekket bilen gratis faktisk i dag på citroeng Billingstad ! De sa også at dette kunne de fikse mye rimeligere med å skjøte /pusse rørene osv . De skulle sende meg et nytt prisforslag i løpet sv morgendagen så det blir spennende !  Men bare det at de også synes dette var en hinsides pris for denne bilen og ikke minst at de ikke så noe av dette på forgje service som var for 7 mnd siden er helt skrudd!!   Det at det verkstedet hvor jeg hadde både EU kontroll,fulgt alle servicer og ikke minst kjøpte bilen fra ikke kunne komme med noen alternative løsninger er svindel ! De har mistet meg som kunde ! Når det gjelder rust på rørene så er dette noe citroeng verksteder på Billingstad mente er noe som vill komme mere av nå fremover ... dette grunnet rørene de brukte på de første elbilene ikke var motstandsdyktige nok.     

65lars

Trilling, bestilt KIA

Beamer Screamer

Dette med rustne bremserør på gammel trilling har jeg hørt om flere ganger. Tydeligvis at dette er en svakhet med disse bilene som dukker opp etterhvert. Det er utvilsomt en stor jobb dersom man må ned med batteriet for å legge rørene på den originale plasseringen, så det å bare legge nye rør langs batterikassen er jo mye enklere.

Men hvordan er det mtp EU kontroll? Er det "offisielt sett" faktisk godt nok, eller er dette bare en enkel løsning som "bakgårdsverksteder" går god for?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Tine

Prisen jeg fikk på billingstad er 19000 kr og det er et sertifisert verksted/bilforhandler. Jeg er mange bekjente som bruker dette verkstedet og de er seriøse. Stoler fult og holdent på dem her. (vegg i vegg med states vegvesen). Har lest meg opp mye nå også og det er som du skriver her sist desverre et problem som vill komme fremover nå.... jeg skal uansett fikse bilen til halve prisen og selge den videre/bruke den som inbytte til en ny el bil.

Takk for alle tilbakemeldinger !  :)


arthur

Er det Mobile rett over veien for Biltilsynet på Billingstad det er snakk om Tine? De er også verksted for Honda, bruker dette selv og veldig fornøyd med dem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA