Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kople fra AC

Startet av Vepsen, torsdag 14. februar 2019, klokken 08:49

« forrige - neste »

Vepsen

Bilen gikk i nødmodus her i forrige uke, og jeg fikk i dag en lite hyggelig telefon fra verkstedet...  AC kompressor gåen, pris 22k pluss arbeid på 4k...   Dette er en 2012 Ion med 75k på telleren så vi snakker halve verdien av bilen....

Så til det det store spørsmålet, kan jeg ikke bare kople den fra?.

Merkeverksted sa det ikke var mulig/lurt å kople fra da det ville oppstså en åpen høyspentkrets, men det må da være en redneck løsning på dette?

engolf

Hurtigladdar du? I så måste bilen ha ett fungerande AC-system, då det fungerar som aktiv kylning av batteriet.
Jag vet inte om det går att ladda från vanlig kontakt, och risken är att bilen inte kommer fungera så länge felkoden ligger i minnet.

automat

Elbilmek tar 18550,- ferdig montert i flg nettsidene deres.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

espenri

Er det noen generelle råd til vedlikehold for oss som ikke har opplevd dette og ønsker å forhindre en slik potensiell regning? Jeg bruker AC veldig sjelden, hurtiglader så godt som aldri, kjører aldri AC på vinter og sjelden om sommeren. Burde jeg kanskje kjøre AC litt oftere? Er det noe annet jeg kan gjøre preventivt?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

engolf

Man får höra ofta att AC-system ska användas ofta, eller bara stå på auto ( i alla fall fossilbilar).
På elbilar vet jag faktiskt inte..
AC-pump är ju en elektromekanisk komponent som utsätts för slitage och kan gå sönder. Men det är nog inte slitaget som dödar dessa, men fukt/salt som trenger in i elektroniken.
Använd ACn när du har behov för det, och kontrollera trycket i systemet typ vartannat år (tror inte det blir gjort vid service).


nilsen33

Vepsen: fikk du noe forvarsel på at noe var galt? Hørte noen brummelyder fra iOn'en min i går som jeg er redd kan være problemer med AC-pumpa...

engolf

En sak till jag glömde skriva:
jag läste också nånstans här på forumet att AC pumpen kan vibrera sönder, då gummiupphäng den hänger i kan med tiden torka ut och spricka, med vibrationer som följd. Har du oljud med ACn på bör du kontrollera dessa (tror det är 4 stycken så kallade vibrationsdämpare/fästen).

engolf

Först och främst: har du oljud när ACn är på, inte använd den. Det kan leda till att den havererar helt, med metallspån som kontaminerar hela systemet:(
Felsökning är nog ett måste, det kan vara externa fel som dåliga fästen, eller internt i pumpen/motorn.
Jag har hört om fall där verkstan bara bytt AC pumpen och fyllt på köldmedium efter haveri utan att flusha systemet, och då kan kvarvarande metallpartiklar förstöra pumpen på ganska kort tid.

pwb

Sitat fra: Kito76 på lørdag 06. juli 2019, klokken 00:52
Bilen har vært på sjekk hos Motorforum og de mener at AC pumpa må byttes igjen. Pris ca kr 27.000,-. Kun ulyd og bilen kjører normalt. Det er helt uaktuelt å påkoste bilen med kr 27.000,- og vi mener at Motorforum burde ha reparert/byttet AC pumpa på delgaranti. Enig?

5 års reklamasjon på deler også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA