Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V batteri må byttes

Startet av async3phase, tirsdag 03. juli 2018, klokken 12:31

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. februar 2019, klokken 11:00
Det er jo omtrent prisen for et (skikkelig) batteri.
Lurer på om jeg ikke betalte 11-12000kr for nytt batteri til A6-en hos Møller for 5-6 år siden
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Klykken

Batteri til hybriddriften da, eller? :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Alfa Bergen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:43
Batteri til hybriddriften da, eller? :p
Nei. Helt vanlig 12V batteri som måtte «kodes inn» i bilen
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

async3phase

Til info for andre som må bytte batteri på en Model S "Classic" RWD, i dette tilfelle en S85 fra '14: Prisen totalt for bytte av 12V batteri kom på 2275,- inkl mva.

Selve batteriet har de priset til 1550,- inkl mva, resten er arbeid.


Jejl

Jeg har fått dekket bytte av 12V batteri på service.
Har 8 års serviceavtale (som også skal inkludere deler).

Forøvrig så jeg på YouTube at flere i USA nå har begynt å erstatte 12V bly-batteriet med et betydelig lettere og mye mer holdbart Litium batteri.


nortrahof

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:39
Nei. Helt vanlig 12V batteri som måtte «kodes inn» i bilen

Måtte 12V-batteriet "kodes"??
Det skal vel være ingen kode eller plugg/computer for batteriet for å kodes? - Det er vel "bare et dumt batteri"?
Det vil være det samme som om 12V-batteriet går tom for strøm - og man må re-lade det utenfra?

Merkelig med "koding" - da vil lithium-batterier være uten denne "kodingen" da de ikke er originale reservedeler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Veggen

Nei, det er ingen koding, feilmeldingen nullstiller seg når 12V batteriet kobles fra.
Gjorde dette selv i sommer for å kunne gjøre FW oppdatering, som ellers blir blokkert av denne feilmeldingen.
Varselet mitt oppstod forøvrig først i mars 2018, så holdt den seg borte etter frakoblingen helt til kulda satte inn i november.
Batteriet ble først byttet i januar, så virker som man har rimelig god tid på seg.

Alfa Bergen

Sitat fra: nortrahof på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:05
Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:39
Nei. Helt vanlig 12V batteri som måtte «kodes inn» i bilen

Måtte 12V-batteriet "kodes"??
Det skal vel være ingen kode eller plugg/computer for batteriet for å kodes? - Det er vel "bare et dumt batteri"?
Det vil være det samme som om 12V-batteriet går tom for strøm - og man må re-lade det utenfra?

Merkelig med "koding" - da vil lithium-batterier være uten denne "kodingen" da de ikke er originale reservedeler.

Dette var svar på et spørsmål i forrige side i diskusjonen, og gjaldt bytte av batteri på min gamle Audi A6. Det at batteriet måtte "kodes inn" var Møller sin forklaring på at prisen ble så inn i granskauen mye høyere enn jeg hadde trodd
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

samotholt

Kodingen av nytt batteri på Audi er nok reel. Tror dog det kun er for å gi BMS (eller hva de nå kaller det) mulighet til å skjønne at systemet må rekalibreres i forhold til kapasiteten på batteriet. Det som må gjøres er å gå inn på "bilkomputeren" og skifte kode registrert på batteriet. Tar 3 minutter?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

sfinxern

12000 for å bytte batteri :o. Da har jeg hørt det og. Da hadde jeg snudd i døra og lagt igjen nøkkelen. Må være det verste jeg noensinne har hørt....!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LASOL

Å bytte 12 V batteri på bil med BMW teknologi kan også bli dyrt. Jeg koblet av batteriet på en Mini Coutryman datteren vår hadde. Da måtte et kort kodes på nytt(BMW merket del) pris Bavaria over 10 000 uten nytt batteri. Jeg sendte kortet til en jeg fant på ebay og betalte noen hundrelapper..
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Sandvika

Hva er det siste på denne? Fått melding nå etter at bilen har stått lenge i ro. Er det hensiktsmessig å prøve å koble fra 12v, bytte selv (vært nedi der før)  eller er det likegreit å booke time hos Tesla?

Sandvika

Ingen som har tips om 12v batteri som passer?

Mdah

#43
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:54
Ingen som har tips om 12v batteri som passer?

Så akkurat litt på dette på Teslatap her om dagen. Ser ut til å være litt forskjellige batterier alt ettersom hvilken modell du har.

https://teslatap.com/articles/12-volt-battery-compendium/

Selv har jeg en 2015 MS og så meg om etter C&D DCS33-UNCR ell., men lyktes foreløpig ikke å finne et. Kanskje man må bestille av Tesla.

Her grei instruks om selve byttet. https://www.youtube.com/watch?v=WstmgOcnztA&t=5s

Ser at han benytter et FT438-U1R batteri, men har til gode å finne i Norge foreløpig(https://evtuning.com/products/model-s-replacement-12v-battery)
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Sandvika

Takk for svar, tenker jeg lar Tesla fikse det om det ikke er kurrant å få kjøpt batteri...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA