Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro

Startet av Livsforvalteren, torsdag 10. januar 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

Livsforvalteren

Hei!

Har søkt meg lei etter hvilke muligheter en bruker i et Zapcharger Pro-system har, og håper noen kan hjelpe meg. Mye  teknisk informasjon, men lite om mulighetene for sluttbrukeren. Bakgrunnen er at borettslaget nå tilbyr ZC Pro til 20K (inkl. inst.), og jeg hadde sett for meg noe billigere stasjoner med mange muligheter. Nå lurer jeg på hvor frustrert jeg skal være :)

Mest spesifikt ønsker jeg meg mulighet for forsinket start av lading så jeg kan starte med varmt batteri om morgenen, samt at man kan stille ladestopp på f.eks. 70% SOC. Går det an med denne ladestasjonen? Er det noe annet moro jeg kan se frem til om jeg bestiller? Veldig irriterende at så godt som all informasjon jeg har funnet er rettet mot systemoperatører, ikke brukere :)
2011 i-MIEV

elektrolux

Først og fremst er 20 000 kr et kupp for ferdig installert Zapcharger.

Hensikten med disse er å sørge for at alle brukere får lade bilen sin raskest mulig opp med den begrensede kapasiteten ethvert bygg tross alt har disponibelt.

Zapchargeren på lik linje med alle andre ladestasjoner har ikke informasjon om batteriets SOC, så du kan ikke få den til å stoppe på 70% SOC. Derimot kan en del biler styre slike ting.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Vi har ZapCharger i borettslaget her jeg bor. Bruker kan se hvor mye energi som benyttes. Ingen stopp start funksjoner innebygget. Som Electrolux skriver har ikke lade stasjon informasjon om bilens SoC, det er bare hurtig ladere som har denne informasjonen.

Privat ville det være mulig å bygge en ladestasjon som leste informasjon via ODB2 porten i bilen. I borettslag vil det være noe mer komplisert.

Merk : ZapCharger støtter API for 3. Part, men usikker på om det er tilgjengelig for bruker av ladestasjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:16
Først og fremst er 20 000 kr et kupp for ferdig installert Zapcharger.

Hensikten med disse er å sørge for at alle brukere får lade bilen sin raskest mulig opp med den begrensede kapasiteten ethvert bygg tross alt har disponibelt.
Logikken med å betala kr 20 000 for Zapcharger er vel då strengt tatt at dei med elbil som sparar/brukar lite straum skal betala for dei som i sum brukar mykje straum. Sånn sett er prisen eit kupp.

Lars C. Krogenæs

Logikken med Zapcharge er at den har "alt innebygget" man utnytter tilgjengelig strøm på en maksimal måte. Det betyr at man kan lade flere elbiler på samme inntaksikring. Dermed blir installasjonen billigere  Så har den innebygget måler, slik at de som lader lite betaler for sitt forbruk, mens de som lader mye betaler for sitt forbruk. Så har den innebygget RFID leser, og man slipper å kjøpe og installere dette etterpå. Når alt forbruk registreres i portalen kan man enkelt sende ut regning til hver bruker, eller man kan bruke tredjepartsløsninger for automatisk innkreving, og dermed slippe all administrasjon og innkreving selv. Er man ikke fornøyd med selskapet for betalingsløsning kan man enkelt velge en annen leverandør av denne tjenesten. Så er logikken at ladestasjonene har alt innebygget, dvs at man slipper å sette opp andre bokser/enheter for styring. Disse boksene krever leverandørene ofte en årsavgift for, samt avgift per ladestasjon i tillegg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øystein16

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 11. januar 2019, klokken 10:04
Logikken med Zapcharge er at den har "alt innebygget" man utnytter tilgjengelig strøm på en maksimal måte. Det betyr at man kan lade flere elbiler på samme inntaksikring. Dermed blir installasjonen billigere  Så har den innebygget måler, slik at de som lader lite betaler for sitt forbruk, mens de som lader mye betaler for sitt forbruk. Så har den innebygget RFID leser, og man slipper å kjøpe og installere dette etterpå. Når alt forbruk registreres i portalen kan man enkelt sende ut regning til hver bruker, eller man kan bruke tredjepartsløsninger for automatisk innkreving, og dermed slippe all administrasjon og innkreving selv. Er man ikke fornøyd med selskapet for betalingsløsning kan man enkelt velge en annen leverandør av denne tjenesten. Så er logikken at ladestasjonene har alt innebygget, dvs at man slipper å sette opp andre bokser/enheter for styring. Disse boksene krever leverandørene ofte en årsavgift for, samt avgift per ladestasjon i tillegg.
Kr 20 000 må betalast for ladepunktet uavhengig ladebehov.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Øystein16 på fredag 11. januar 2019, klokken 10:38
Kr 20 000 må betalast for ladepunktet uavhengig ladebehov.

Ja. Det må det. Akkurat som det er samme pris for en TV, enten man ser mye eller lite på den.

Det du prøver å få frem er at det er relativt dyrt å legge tilrette for at noen skal kunne lade bare litt?

Da er vel svaret at det er det, men det er mye dyrere å velge en billigløsning som bryter sammen når flere ønsker å lade, og så må man hive ut alt man har investet i, for å starte på nytt med en skikkelig løsning. Det er nok av slike eksempler, der man har valgt enklere løsninger, som man så må hive ut. Jeg opplever vel det i 50% av sakene jeg jobber med:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41970.0
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Livsforvalteren

Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Men dere som måtte ha peiling; er det ikke mulig for Zaptec å utvikle softwarestøtte for slikt, løsningen ser jo avansert nok ut..? Eller er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?
2011 i-MIEV

Lars C. Krogenæs

Det er ingenting i veien for at utsatt eller manuell start av lading fra Zaptec kan dukke opp. Laderne er i prinsippet en datamaskin som godt kan motta beskjed om å starte ladingen. Dette kan styres fra portalen ved å programmere dette. Jeg tror imidlertid at det ikke kommer.

Det vi ikke får til, er en oversikt over hvor mye strøm som skal trekkes for å greie å lade alle bilene med utsatt lading, slik at man er garantert 100% opplading på morgenen. I dag har de fleste elbiler app med mulighet for å starte eller programmere inn lading der. Hyundai har det ikke i Europa, og iMiev har det ikke. Ellers er vel de fleste på nett.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wibla

En integrasjon med Tesla sitt API hadde vært veldig nyttig, der får man ut alt man trenger for å muliggjøre smart lading.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 11. januar 2019, klokken 14:11
Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Men dere som måtte ha peiling; er det ikke mulig for Zaptec å utvikle softwarestøtte for slikt, løsningen ser jo avansert nok ut..? Eller er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?

Man er vel egentlig ikke interessert i at folk utsetter lading til morgenen. Problemet er at om mange gjør det vil det ikke være nok effekt tilgjengelig, og dermed risikerer man å komme til bil som ikke er ferdigladet. Jeg tror de er en smule verre for de fleste enn å komme til kaldt batteri. Derfor tviler jeg litt på at det kommer støtte for dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

Eit bookingsystem kan ordne dette. Men det betingar at belegget er relativt stabilt over natta. Overbooking kan nok oppstå som for fly, hotell, etc fordi viljen er større enn evna. Profilering av faste kjøretøy pr brukar vil kunne gi ein ide om % SOC. Om det berre vart nok timar i døgnet skulle eg laga til dette.... ja, ja, watch this space....for a long, long time...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Cral

Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 11. januar 2019, klokken 14:11
Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Jeg tror du tenker på easee, men, den har ikke mulighet for å vise ladestatus på bilen, jeg trodde den hadde det, slik at den skulle hjelpe til med å fortelle status på ladingen av bilen. Den vil jo fortsatt kunne si noe om hvor mye bilen har ladet, men ikke så nøyaktig som jeg trodde.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

TB

@Livsforvalteren
Marked for å justere lading er smalt. Har tenkt på en hjemmelaget løsning som mulig ville være mulig å konstruere for ZapCharger :
Om en plugger inn bil OG autentisering er aktiv vil ZapCharger vente på brikken før lading starter. Brikken kan da henges i en snor eller monteres på en arm slik at den automatisk kan aktiveres via en eksternt styrt servo eller motor.

Kan legge til kobling mot OVMS for å starte lading på 'rett' tid.

Men, tror ikke en vil oppnå så mye, batteri blir ikke varmet så mye av lading på trillingene. Større effekt ved å bruke kupé varmer. Har en slik på 500 W, to timer gir god lunk i bilen og redusere behovet for å skru varmen på maks.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Hvorfor ikke bare sette timer eller fjernstyrt rele på CP kabelen? Da kan en selv velge når en "plugger i" kabelen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA