Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Angående moms i lommene til forhandlere

Startet av Joltus, torsdag 13. desember 2018, klokken 09:48

« forrige - neste »

Joltus

Vi har den siste tiden sett en del grelle eksempler på at forhandlere priser moms inn i varer som skulle vært momsfritt.

Eksempler på svinedyre reservedekk. Like dyre til elbil som andre biler.
Takluker som koster mer (!) på elbilvarianten enn på hybrid og bensin.

Sendte derfor en mail til forbrukerrådet om dette. Her er svaret:

ar på henvendelse
Du vil nå få generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken og slik vi oppfatter
den. Vi kan ikke vurdere saken konkret, men gi enkle råd videre og/eller tips til andre steder
hvor du vil kunne få hjelp.
Vi bekrefter å ha mottatt henvendelsen din vedrørende momsfritak på elbiler og takker for tipset.
Henvendelser fra forbrukere utgjør et viktig grunnlagsmateriale for prioriteringen av vårt
forbrukerpolitiske arbeid. Alle henvendelser blir registrert. Forbrukerrådet må imidlertid til enhver
tid prioritere hva vi bør fokusere på fremover og vi kan derfor ikke love at ditt tips konkret vil bli fulgt
opp. Dersom mange henvender seg til oss vedrørende samme problemstilling, vil vi vurdere å følge
det tettere opp.
Vi håper dette vil være til hjelp.


Så folkens. Pepre de. Rett og slett.

hanche

Så vidt jeg har forstått, har det aldri vært momsfritak på ekstrautstyr og reservedeler til elbiler? Unntaket er når de kjøpes samtidig med bilen. Derfor er det viktig å bestille vinterdekk samtidig når man bestiller bil, ellers må man betale moms på dem.

Eller har jeg misforstått noe her?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Joltus

Det er helt korrekt.

Men prisene er hinsides.
Var vel kona som tok mer betalt for takluke øå elbilvarianten enn på hybrid og bensin varianten. Og det er mange eksempler på at ekstrautstyr som skulle vært fritatt for moms koster like mye eller ikke lite nok til at moms er tatt bort.

Og hvor havner i praksis momsen da?

Electrix

#3
Du må gjerne klage til forhandler på dette og prute på prisen. Men jeg ser ikke poenget med å gå til forbrukerrådet med mindre de later som at prisen er inkludert mva.

Står det for eksempel:
pris:   10 000,00
mva:    2 500,00
totalt: 12 500,00

så er det helt klart misvisende informasjon og forsøk på å lure kunden, men du kan ikke klage på at noen tar fortjeneste på en vare...

Poenget med å fjerne mva på elbilene var jo å gjøre det mulig å selge elbiler til en akseptabel pris med fortjenesete slik at det skulle selges flere elbiler og produsentene skulle ønske å produsere flere.

Det er fremdeles et problem at mange bilforhandlere forsøker å overtale kunder til å heller velge bensin eller dieselbil fordi da får de mer fortjeneste på service og salg av slitedeler. Da kan vi gjøre oss og elbilene en bjørnetjeneste ved å lage et problem av at produsentene av elbiler tjener penger...


Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Sammenlignet ikke priser internt hos Nissan da jeg kjøpte Leafen, men momsfrie vinterhjul fra Nissan var over 50% dyrere enn hjul fra tredjepart, inkl. frakt. Bonus: Tredjeparts felger var mye penere.

Så de kan ta den prisen de vil, så klart, men som forbruker er det viktig å ikek automatisk tro noe er billigere (for lommeboka) bare fordi det ikke er mva på det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joltus

#5
Sitat fra: Electrix på torsdag 13. desember 2018, klokken 10:39
Du må gjerne klage til forhandler på dette og prute på prisen. Men jeg ser ikke poenget med å gå til forbrukerrådet med mindre de later som at prisen er inkludert mva.

Står det for eksempel:
pris:   10 000,00
mva:    2 500,00
totalt: 12 500,00

så er det helt klart misvisende informasjon og forsøk på å lure kunden, men du kan ikke klage på at noen tar fortjeneste på en vare...

Poenget med å fjerne mva på elbilene var jo å gjøre det mulig å selge elbiler til en akseptabel pris med fortjenesete slik at det skulle selges flere elbiler og produsentene skulle ønske å produsere flere.

Du må lese det eg skriver:

To like biler. Hyundai Kona:

Tillegg for takluke på Bensin eks: 5000 nok inkl mva
Tillegg for takluke på Elbil versjon eks: 5000 uten mva.

Ser du hva som er galt her? Eg sier ingenting om ulovlighet, men eg sier noe om moral og hensikt med momsfritak. Momsfritaket er ikke til for at forhandlere i norge skal tjene ekstra mye penger.
Vi blir rundlurt som naive elbilsjåfører som ser oss blinde på gratis bommer og billig drivstoff. Forhandlerne virker å kunne gjøre hva de vil. De er de eneste som tjener på momsfrie biler.

Og lureriet er jo kun gjennomsiktig på en for en biler som Kia Niro og Hyundai Kona, siden der har vi direkte sammenligninger å gjøre. På alle andre biler, som Leaf, Etron, tesla osv kan de bare sette en skampris på alt ekstrautstyret.

Vi forbrukere blir lurt, derfor forbrukerrådet. Noen må stille ubehagelige spørsmål til forhandlerrottene.

elektrolux

Veldig godt poeng, og en sak elbilforeningen bør ta tak i.

Alle med litt fartstid husker nok "momsfri" ladestasjon til langt over 3.parts priser. Mange som betalte mer enn nødvendig på å slå til på dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erikf

Har egentlig alltid antatt at momsfritaket på elbil ikke bare kommer kjøperen til gode, men i stor grad forhandleren.
Noen som har en formening om hvor mye? Kanskje hele momsfritaket går til selgeren?
Altså hvis de måtte solgt bilen med moms så hadde den ikke blitt dyrere, men selger hadde sittet igjen med mindre gevinst. Altså de selger elbilen for den prisen markedet vil gi.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

arthur

Sant, eller ikke, aner ikke, men en selger hos Honda fortalte meg at deres fortjeneste var 11%. Dette var på en bensinbil, men å tro at forhandlers fortjeneste utgjør langt over 20% av salgsprisen på en elbil betviler jeg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

De tar garantert høyere avanse nå, enn på fossile biler. Det er troligvis for å forberede seg at på momsen kommer, slik at salget ikke totalhavarerer 1 januar 202x, når vi allerede er "vant" til å betale "moms".

Imidlertid skulle jeg ønske at istedetfor å bare innføre moms på elbiler, så bør man innføre tilsvarende avgift som moms på fossile biler samtidig. Hvis dette hadde blitt vedtatt, ville forhandlerstrategien blitt lik for el og fossil.

I det store og det hele bør det vedtas en ikke-reversibel 5-10 års plan for elbilmomsen. Nå blir det slik at alt er i politisk spill hele tiden, og alle går rundt og sikrer seg på alle bauger og kanter, i frykt for hva politikerne finner på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Sitat fra: stefse på lørdag 15. desember 2018, klokken 09:28

I det store og det hele bør det vedtas en ikke-reversibel 5-10 års plan for elbilmomsen. Nå blir det slik at alt er i politisk spill hele tiden, og alle går rundt og sikrer seg på alle bauger og kanter, i frykt for hva politikerne finner på.

Strengt tatt burde man gå igjennom hele avgiftsregime for bil og bilbruk. Overgangen til el vil påvirke statens inntekter fra importavgift og drivstoffavgift. Samtidig popper bomstasjonene opp overalt. Jeg klarer ikke å se noen helhetlig plan i dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 15. desember 2018, klokken 10:26

Strengt tatt burde man gå igjennom hele avgiftsregime for bil og bilbruk. Overgangen til el vil påvirke statens inntekter fra importavgift og drivstoffavgift. Samtidig popper bomstasjonene opp overalt. Jeg klarer ikke å se noen helhetlig plan i dette.

Enig i der. Våre politikere ønsker et grønt skifte, men måten de angriper dette på gir ekstreme utslag på for enkelte.
Dette med bomringer er kanskje det verste, da dette rammer gjerne hardest for de som har minst - ja de som ikke har råd til å bytte ut fossilen med elbil. Videre tør man ikke avgiftsbelegge hardest der utslippet er størst, men velger sektorer som også rammer de som har minst. Dette er etter min mening bakgrunnen for opptøyene i Frankrike. Slipper en ut X kg CO2 eller X kg NOx så bør man også betale samme pris pr. gram uavhengig av kilden for utslippet. Dessverre evner ikke verden å håndtere dette på en rettferdig måte. Isteden blir vi presentert for snodigheter der f.eks barn flys inn til miljøkonferanser for å holde appell. Hadde du spurt barna om om de faktisk visste at det å fysisk møte opp på den måten er ekstremt mye mer forurensende enn f.eks å ta bussen eller toget,og at de ved å fly over store avstander er mye,mye verre enn f.eks å kjøre en diesel bil 15k i året hadde de vel ristet på hodet.

jonas9

Teknologien er der, videokonferanse gjennom din iPhone eller droid telefon, kjøring til og fra jobben og butikken med el-bil.

2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

golo

Bestilte nettopp en Skoda Enyaq. Jeg reagere som trådstarter at en del av tilleggsutstyret koster det sammen som på fossilbilene deres. Hengerfeste til Enyaq koster f.eks. 9 800 NOK, til Superb koster den 9 500 NOK. Metalliclakk koster det samme som på tilsvarende fossilbilene deres, osv. Jeg synes det er på grensen til bedrageri å ta mva-fritaket som skal stimulere til økt salg av miljøvennlige biler. 

hELgenen

De tar vel det markedet er villig til å betale for slikt utstyr - og når markedet er villig til å ta den prisen så tar de den prisen. Ja - de tar MVA avgiften rett i lomma - ingen tvil i verden om det. Og i valget mellom om kunden skulle få det, eller forhandler/importør, så valgte de forhandler/importør. VW konsernet er eksperter på å "lure" kunder. Først annonserer de med en pris på en ribbet bil som knapt noen kjøper. Så kjører de på med ekstrautstyr som de da ofte priser nesten likt eller på linje med ekstrautstyr på fossiler. På den måten putter de avgiftreduksjonen i egen lomme. Jeg handler ikke av VW konsernet lenger - de opererer ofte på en måte som ligger helt i grenseland til å provosere. Jeg tror nesten de har egne folk som teller på fingrene for å finne ut hvor langt de kan strekke strikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA