Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan gjøre det om man ikke kan rekke tilbake for å stoppe lading

Startet av Joltus, fredag 16. november 2018, klokken 15:34

« forrige - neste »

Joltus

Scenario: Man trenger strøm, hurtig, men vil ikke rekke tilbake i tide.

Man skal f.eks i et møte, eller har en grunn. Når bilen er "ferdig ladet" etter en halvtime.

Vil andre kunne benytte ladestasjonen hvis man sender sms om å stoppe lading? Får ikke stoppet ladingen via appen til grønn kontakt hvis man har brukt brikken til å starte den hvertfall.

Hva er kotyme her? Og nei, det er ikke et alternativ å gå midt i for å stoppe ladingen. Og man MÅ ha strøm.

Kjør debatt og kom med tips.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Roy Aasen

Hmmm..godt spørsmål. Har jeg tenkt på, har heller ikke hvert nødvendig for min del.

Lading på Grønn Kontakt må du starte og stoppe fra appen. Fjernstopp virker iaf med app.
Legge en plakat med telefonnummer godt synlig. Og passe på å parkere slik nestemann kommer til.

Neste versågod ☺

Joltus

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. november 2018, klokken 15:40
Redd for at strømmen renner over, eller at andre ikke får ladet ? ;D
Mest det siste. Men også at det kan være greit å slippe å betale dyrt for den toppingen på hurtiglader.

Hvis det er plass til en bil på siden, så kan vel hvertfall CCS benyttes om man stopper ladingen? Man får vel gjerne ikke ut Chademo kabelen i min leaf selv om eg fjernstopper ladingen?

Poenget er at det er litt dumt i mange tilfeller der man trenger strøm, men ikke kan være tilbake og gjøre det man bør gjøre, nemlig stoppe lading og flytte bil.

Joltus

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 16. november 2018, klokken 15:46
Lading på Grønn Kontakt må du starte og stoppe fra appen. Fjernstopp virker iaf med app.
Legge en plakat med telefonnummer godt synlig. Og passe på å parkere slik nestemann kommer til.


Lading ble i dag startet via brikke, på grønn kontakt, men ingen mulighet til å stoppe lading. Dette er sikkert fordi den var startet med brikke og ikke app. Så kanskje det er en løsning da. på Grønn kontakt hvertfall. Tror også man kan stoppe ladingen på bilkraft appen om man lader der.

Men får de kabelen ut av min bil da hvis eg stopper lading fra app?

Navn og nummer er jo fint å ha uansett i fronten.


Joltus

Hmmmm... Åpenbart ikke et stort problem dette? Eg får teste litt når eg kommer hjem.

Bilkraft kan tydeligvis stoppe med app. Grønn kontakt og, men fikk det ikke til når kona brukte brikka.

Så da må man bare planlegge litt hvordan man starter ladinga og hvordan man stopper den og legge lapp i vinduet om hvordan kontakte meg.

Da kan man stå lenge uten at det blir dyrt og folk må stå i kø.

Burger

Jeg har syndet mot dette selv en gang, vi måtte spise på langtur og bila ble stående for lenge.

Lapp og parkert langt til siden så jeg blokkerte ikke for noen andre som måtte komme, men satt med en følelse av at dette ikke var greit. Håper jeg slipper å komme i samme situasjon igjen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: Burger på søndag 18. november 2018, klokken 10:35
Jeg har syndet mot dette selv en gang, vi måtte spise på langtur og bila ble stående for lenge.

Lapp og parkert langt til siden så jeg blokkerte ikke for noen andre som måtte komme, men satt med en følelse av at dette ikke var greit. Håper jeg slipper å komme i samme situasjon igjen.
Empati heter det, og kan være slitsomt å besitte noen ganger. Vær glad du har, nok av de som ikke har.
Må man bli stående, så er vell minste en kan gjøre å legge en lapp (Stor og tydlig) i vindu så en kan bli kontaktet.
Og svaret en gir når en blir kontaktet er like viktig som kontaktinfo. Man svarer selvfølgelig, kommer med det samme, og så kommer man med det samme. Ikke svar, kommer om et kvarter!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Ja selvsagt. Men hva med de gangene eg ikke kan komme?

Eg er privat kirurg og opererer en.pasient hjemme hos vedkommende. Senere på dagen skal eg rekke et fly til Botswana for å jobbe for leger uten grenser. Er selvsagt opptatt av miljø og må kjøre elektrisk.

Da ønsker eg å stoppe ladingen slik at han som er der kan ta pluggen. Og av og til ønsker eg å ikke bruke mer penger enn nødvendig.

Osloensis

Jeg ville ha skrevet flere STORE lapper med minimumsnivå for lading og bruksanvisning for nestemann, tatt med tape og satt på både ladestasjonen/ledningen og i frontruta.
Bilen bør da parkeres på borteste ladestasjon, så nestemann vil klare å lade ved å parkere på utsiden. Evt at du selv parkerer på utsiden om det er lov å stå der. (Nestemann kan godt tenkes å kun trenge å stå der i 5-10 min, og dermed kunne stå litt halvulovlig)

Eks:
"Trenger minimum 85% batteri. Du er velkommen til å løse ut laderen om laderen viser mer enn 85%, og lade din egen bil."   

Man kan stoppe ChaDeMo-lading ved å trykke på rød knapp, og deretter vente ca 1 min til ladekabelen nåses opp. Deretter må man kanskje vente 1-2 min for at ladestasjonen skal begynne å funke igjen.

Jeg fikk utlevert bilen min samme dag som høstferien startet, uten brukermanual eller schuko-ladekabel. Jeg slet med hurtigladingen, var stresset og brukte derfor rød knapp for å avslutte hver hurtiglading, både i Norge og Sverige. Funket greit, selv om man nok ikke bør gjøre det for ofte.

Har noen ganger hatt skikkelig lyst til å gjøre det når noen "#¤%& står og lader i laaaang tid rett i underkant av 100%. (Men ikke turt å gjøre det)
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

ElectroJuice

Er i samme situasjon selv da jeg ofte kjører et stykke til prosjektmøter som typisk tar 1-2 timer og trenger strøm for å komme tilbake til kontoret. Siden jeg har i3 som kan lade med 11kw velger jeg semihurtiglading der det er mulig. Føler ikke det er like ille om bilen blir stående litt fulladet på semi, siden de oftere er ledig. Men savner flere 11 eller 22 kw ladere i parkeringshus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA