Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Koble ut 12v batteri

Startet av 02jan, mandag 22. oktober 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

02jan

Har behov for å koble ut strøm (12v batteristrøm). Dette er noe jeg alltid gjør og har gjort på alle mine biler i forbindelse med
Vedlikehold, reparasjoner og vask i motorrom og chassiset.

På i3 er 12v batteriet plassert noe klønete , med fare for at jeg enten får støt , røsker i ukjente ledninger eller kortslutter elektroniske komponenter for å koble ut - og + pol.

Er det fordi det er EL bil, så skal ingen ting røres ? Er det noen liten skrift i manual som sier at hvis jeg kobler ut 12v batteri, så
Ryker garanti på bilen ? 

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Det holder å koble fra negativ terminal for å bryte 12V-kretsen. Da er det heller ingen kortslutningsfare mellom verktøy og andre jordingspunkt når du skrur av polskruen.

Eneste med liten skrift som står i servicemanualen (se link) er at du må sørge for at bilen har gått i sleep-modus før du kobler fra; og at du også skal koble ut hovedbatteriet (!!) først.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Ja , koble ut minus så kurant ut dvs kommer til med forlenger.

Bra du så dette med slepe mode og hovedbatteri, når jeg leser det som står der ser jeg at 25 år med skruing på diverese BMW og audier ikke holder.

Hvis det stemmer det som står der , må jeg først avtale time med verksted, levere bilen for frakobling 12volt battteri. Leie bilhenger, hente bilen på henger, kjøre i3 hjem på henger.  Dette må jeg gjøre hvis bilen skal vaskes under, koble til dashbord kamera etc.  Bestille ny time, leie henger på nytt og levere til tilkobling av 12. Batteri. Tror jeg skal ta en prat med forhandler.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Nja, blir vel ikke så komplisert. Utkobling av hovedbatteri gjør du selv på 5 min på andre siden foran......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: 02jan på mandag 22. oktober 2018, klokken 21:48
Har behov for å koble ut strøm (12v batteristrøm). Dette er noe jeg alltid gjør og har gjort på alle mine biler i forbindelse med.....og vask i motorrom og chassiset.
Den forstod jeg ikke helt. Hva slags vask er det snakk om her ?

Ingeniøren

Sitat fra: TM på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 05:27
Sitat fra: 02jan på mandag 22. oktober 2018, klokken 21:48
Har behov for å koble ut strøm (12v batteristrøm). Dette er noe jeg alltid gjør og har gjort på alle mine biler i forbindelse med.....og vask i motorrom og chassiset.
Den forstod jeg ikke helt. Hva slags vask er det snakk om her ?

Lurte jeg og. Har mekket og vasket mye opp gjennom men sjelden koblet fra batteri. Husker dog det gnistret en gang jeg mekket på starteren....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

På mine Ice biler vasker og smører ( voks + andre beskyttelsemidler ) i motorrommet . Under panseret på i3 ( som ikke har motoren der), så ser jeg det er kommet en del støv/skitt også korresjon og rust på vitale deler.
Disse ville jeg fått renset og lagt på beskyttelse.

Der hvor motor sitter, bak , har jeg foreløpig ikke sett. Men hare vært en runde med forsiktig rens på bevegelig deler/koblinger i hjulkassene bak.

Jeg liker å ha kuttet bilens 12v for all mekanisk arbeid på bil.

burde vært egen bryter for 12v + en egen bryter for hovedstrøm.


I huset mitt har jeg en egen bryter for å kutte strømmen. 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

 Klarer noen å se hva dominerer stemmer på bildet her ? Så er det på å forklare hvorfor jeg nå trenger å frikoble 12v.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

#8
Jeg koblet ut minuspolen på i3en vår da jeg monterte LED-bar. Det gnistet litt, men ingenting ble skadd. Åpnet så fordelingsboksen for 12V, hvor alle klips knakk, koblet til 12V-kabelen til LEDbaren, og teipet igjen boksen med Siga-tape. Vedr. vask så er det bare å spyle løst med hageslange, eller høytrykk med avstand, eller nedjustert trykk. Trenger ikke koble fra noen ting, da ALT i frunk skal tåle vann. Hvis ikke hadde du hatt et problem ved mye regn. Har vasket frunk og område rundt flere ganger uten å koble fra noen ting. Også etter at fordelingsboksen gikk fløyten, og ble teipet.. Dette gjør jeg gjerne mens bilen står til lading, også.

Som eksempel - Har også kjørt over en overflødd vei, med vann opp godt over halvveis over senter på felg. Antar at det sprutet godt opp i frunk da jeg kjørte over denne.

Hva mener du med "Klarer noen å se hva dominerer stemmer på bildet her ? Så er det på å forklare hvorfor jeg nå trenger å frikoble 12v."? Kan ikke forstå hvorfor du skal koble ut 12V pga baksetene...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Ser stavekontrollen på mobilen tar over her og det, men bildet viser at jeg er igang med å bytte interiør , fra standard «atelier» til skinn «suite», har foreløpig behold stoff dørsider.   
For å bytte framsetet , så er det noen ledninger som skal kobles ut/inn , for å være på sikre siden så
Er jeg avhengig av at 12v er av. Hadde ikke tenkt at det å koble fra batteri skulle være det mest innviklede, mens resten er enkelt og intuitivt satt opp ( har erfaring med å ta ut&montere interiør på diverse kjøretøy).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Aha, kult! :D Storjobb det, tenker jeg!
Er relativt trangt der fremme i frunk, men er ingen storjobb å koble ut batteriet. Ta ut frunkboks (4 skruer) og løsne mutter på minuspolen, vipp av og legg til siden. Rinse and repeat når du er ferdig :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA