Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan fälls för falsk marknadsföring

Startet av Joltus, fredag 12. oktober 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

hemi

Nissan leaf 40 har ikke levert på noen måte... steg ned fra i3 94ah jeg hadde før på rekkevidde og ladetid.

Spent på hva som skjer.

Joen

Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Joltus

Stod akkurat de samme tingene og ble kommunisert slik av selgeren når vi bestilte i september 17.....

Løve

At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Beckern

Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.

Ole Irgens

Sitat fra: Beckern på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.

Da ser vi frem til din klage til Forbrukerombudet. Her blir nok Nissan tatt knallhardt.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Beckern

Sitat fra: Ole Irgens på mandag 15. oktober 2018, klokken 14:15
Sitat fra: Beckern på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.

Da ser vi frem til din klage til Forbrukerombudet. Her blir nok Nissan tatt knallhardt.

mvh

Ole Irgens
Det er godt du har noe å se frem til Irgens. Det unner jeg deg.

MrOtto

Sitat fra: hemi på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:39
Nissan leaf 40 har ikke levert på noen måte... steg ned fra i3 94ah jeg hadde før på rekkevidde og ladetid.

Spent på hva som skjer.

Du mener du får lenger enn 235-255km WLTP på i3 94Ah og mindre enn 270-285km WLTP på Leaf? Altså ulike resultater enn en uavhengig standardisert test under like forhold? Har ikke hatt noen problemer med å kjøre 270km på sommeren på blandet landevei med Leaf og det er altså dagligdags med i3 94Ah?

Ole Irgens

Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Sier du det? Jeg lader bilen hver andre eller tredje dag, og det tar jo lengre tid å lade, men det er fordi batteriet er større. Hvordan har Nissan "virkelig sviktet" her, mener du?

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

ThomasEL

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Sier du det? Jeg lader bilen hver andre eller tredje dag, og det tar jo lengre tid å lade, men det er fordi batteriet er større. Hvordan har Nissan "virkelig sviktet" her, mener du?

mvh

Ole Irgens

Jeg er rimelig sikker på du forsto at han mener ladehastighet ved hurtiglading. Det er kun innenfor et svært smalt temperaturområde (ca 22 grader celcius - 32 grader celcius) at bilen hurtiglades med den farten Nissan lovet i sine opprinnelig reklamer. Dette er en objektiv svakhet med bilen, uavhengig av om jeg personlig opplever det som et problem eller ikke. Og det er da også nettopp dette Nissan nå får påpekt.

(Men dette vet du egentlig godt, så jeg mistenker at dette bare ender i nye kveruleringsrunder ;-) )
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ole Irgens

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Sier du det? Jeg lader bilen hver andre eller tredje dag, og det tar jo lengre tid å lade, men det er fordi batteriet er større. Hvordan har Nissan "virkelig sviktet" her, mener du?

mvh

Ole Irgens

Jeg er rimelig sikker på du forsto at han mener ladehastighet ved hurtiglading. Det er kun innenfor et svært smalt temperaturområde (ca 22 grader celcius - 32 grader celcius) at bilen hurtiglades med den farten Nissan lovet i sine opprinnelig reklamer. Dette er en objektiv svakhet med bilen, uavhengig av om jeg personlig opplever det som et problem eller ikke. Og det er da også nettopp dette Nissan nå får påpekt.

(Men dette vet du egentlig godt, så jeg mistenker at dette bare ender i nye kveruleringsrunder ;-) )

Åja, du mener batteribeskyttelsen Nissan har lagt inn slik at turer på mer enn 600 kilometer PER DAG medfører noe lenger ladetid? Ja, her har Nissan virkelig sviktet. Utrolig at jeg klarer å leve med en bil som har denne enorme svakheten. Mulig jeg bør kjøpe en Think i stedet.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

hemi

Ignorer ole, han har litt tungt for ting og kjemper hardt for bilen "uten feil".

Joltus

Det er nå fint Ole Irgens.... Eg har heller ikke noe problem med bilen i 99 prosent av vår bruk. Kjempebra.

Men selv om eg aldri ser HD1080p på mitt HD tv, så forventer eg at den kan vise HD1080p hvis den ble solgt med disse spesifikasjonene.

Og når det gjelder Leaf så har de feilinformert noe enormt. De gikk fra 40 minutt 0-80% til 60 minutt 20-80 og selv siste der har de normalt sett ikke sjans til om man har ladet en gang tidligere, eller kjørt et strekke på motorvei. Når du i tillegg tar med at bufferen i bunn er 12% når man er på null er jo ladingen i praksis 60 minutt fra rundt 30% til 80%.

Det er dette som er poenget, ingen sier at bilen ikke er brukendes for en pensjonist som skal bruke den ned til coop tre ganger i uka. Snakker ikke om deg.....

De løy til de første, og de sliter faktisk med dagens informasjon også.

hemi

Jeg hadde ikke hurtigladet på 2-3 uker sist jeg ladet, jeg fikk 22KW...

Takk til nissan for at de beskyttet meg/bilen. En time på mcd fikk jeg også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA