Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DS3 vs KIA e-Niro

Startet av SMO_1, fredag 12. oktober 2018, klokken 01:17

« forrige - neste »

SMO_1

Jeg står nå på venteliste på tre elbiler, og slik det ser ut nå står det reelle valget mellom DS3 og KIA e-Niro. Vi har nå solgt vår Galaxy og har en e-Golf (19 mil) som server familien etter beste evne.

Jeg vil tro jeg ikke er alene om å vurdere disse to bilene opp mot hverandre, og frem til pris bli offentlig ser jeg følgene pros/cons for de to:

DS3:
+ Design
+ Appstyring
- Mindre bil enn e-Niro
- Hengerfeste?
- Mindre batteri, men holder godt til vårt bruk

e-Niro
+ Rekkevidde
+ Antagelig hengerfeste
+ Rekkevidde
+ Størrelse
- Appstyring kommer senere
- OTA oppdateringer kommer senere

Hvilke andre vurderinger gjør dere?
e-Golf
TMY bestilt 15.03.19

elKona

#1
Det er vanskelig når man ikke har faktiske tall og sammenligne, men jeg står også på vente liste på de to+kona.
Planen er at vi skal ende opp med to av de tre.

Dersom DS3 kun har 300km men veldig god kjørekomfort, så vil den fungere dårlig for oss. Vi ønsker jo best kjørekomfort når vi reiser til fjells på vinteren eller til Danmark på sommeren. Kjøring til jobb/trening/butikk er det ikke like nødvendig med komfort..

Niro vs Ds3 virker veldig omvendt på det punktet :/

Gitt lik pris på alle tre, så er rekkefølgen slik for meg p.t.
1) Niro
2) Kona
3) DS3

Men det forandrer seg sikkert når det kommer mer fakta om modellene

Troald

For meg vil pris være en viktig komponent. Jeg kan bruke endel på bil nr 1 mens bil nr 2 skal være rimeligere. Kjører i dag nye Leaf (leasing) som 1'er og Zoe som 2'er.
Det kan virke som DS kan bli rimelig, i såfall kan jeg vurdere den som 2'er og selge Zoe-en. Niro vil jeg vurdere som 1'er, men tror den blir for «simpel» og vil nok vente på alle nye godbiter om 1-2 år.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Roy Aasen

No.1 = DS
No.2 = e-Niro

Rekkevidden på DS'n holder også for en tur til Tyskland, men rekkevidde er ikke alt.
Hos oss er det design og design..spesielt innvendig. Alt det øvrige er ikke viktig.

Niro..kun hvis den blir billig.

Daniel_0007

Syns det er rart at folk forventer at ds3 blir en billig bil, tror folk blir overasket når det viser seg å ende opp å koste like mye som en kona.
Kan ikke se for meg at den kommer til å koste under 300 000 selv om den burde med tanke på batteri størrelsen men så lenge huyndai ikke gidder å lage mange kona så kan nok franskmene ta så mye de vil og den vil fortsatt selge bra her.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

#5
DS 3.
+ Innvendig design
+ App og mange smarte funksjoner / hjelpesystemer
+ Sannsynligvis bedre lydisolering

- Sidevinduet bak på siden (kikkehull?)
- Mindre rekkevidde enn e-niro
- Mindre innvendig plass enn e-niro
- Mindre baggasjerom enn e-niro (basert på oppgitt antall liter)

Kia e-niro
+ Lenger rekkevidde (485 km WLTP vs et sted mellom 320 - 340 km?)
+ Bedre innvendig plass
+ Større bagasjerom
+ Normal størrelse på bakrutene (vs DS 3 sine kikkehull)

- Kjipt utseende på interiør & dashbord
- Ikke app i starten (og ikke mulig for å oppgradere i ettertid for biler som er kjøpt uten støtte)

Jeg står kun i kø på DS 3. Siden jeg var så treig angående Niro, så har jeg ikke giddet å sette meg opp. Jeg bryr meg absolutt 0,0 om hengerfester. Hadde jeg stått på liste på begge, så hadde jeg sannsynligvis tatt e-Niro. Er sikkert litt biased mot størrelse, siden vi må ha plass til barnevogn og barnesete.

Edit: Er det noen som vet hvordan disse 2 bilene er i mot hverandre på bakkeklaring?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Myrvang

Har nummer 336 på e-Niro og 133 på DS3, så langt frem i begge køene. I tillegg får jeg levert Kona om ca 3-4 uker.

Hva jeg velger vet jeg ikke enda. e-Niro er størst de 3, men ingen av de er store nok til å dekke alle mine behov med 3 barn, så det blir en bil nummer 1.5, da jeg uansett må ha en stor bil når hele gjengen er på tur. Men vi har funnet ut at det ganske skjeldent at vi er på tur hele gjengen samtidig. Men vi har en del turer der jeg drar alene eller med 1 eller 2 unger, og da er rekkevidden til Kona/e-Niro fin å ha. Får vente til jeg vet mer om DS3, er jo ikke vanskelig å bli kvitt elbiler om dagen uansett.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

arthur

Sitat fra: Myrvang på lørdag 13. oktober 2018, klokken 00:23
Har nummer 336 på e-Niro og 133 på DS3, så langt frem i begge køene. I tillegg får jeg levert Kona om ca 3-4 uker.

Hva jeg velger vet jeg ikke enda. e-Niro er størst de 3, men ingen av de er store nok til å dekke alle mine behov med 3 barn, så det blir en bil nummer 1.5, da jeg uansett må ha en stor bil når hele gjengen er på tur. Men vi har funnet ut at det ganske skjeldent at vi er på tur hele gjengen samtidig. Men vi har en del turer der jeg drar alene eller med 1 eller 2 unger, og da er rekkevidden til Kona/e-Niro fin å ha. Får vente til jeg vet mer om DS3, er jo ikke vanskelig å bli kvitt elbiler om dagen uansett.

Det første jeg hadde gjort, har gjort det selv, vil være å selge Kona'n og ta fortjenesten når den er der, enkelt og greit. Din ventetid mellom salg av en Kona og levering av en Niro vil vel være en måneds tid eller noe sånt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Myrvang

Har solgt Konaen til svigermor for 340.000,- allerede...yey. Hadde Leaf og egentlig ikke råd til å doble billånet for ekstra rekkevidde, så spurte om svigermor ville overta den. Det ville hun, så ga bort 100.000,- der. Men lever fint med det, jeg fikk dattera  ;D

e-Niro kunne jeg tenkt meg å beholde selv, men om det blir like Texas med "bruktpriser" kan det hende den ryker på Finn.no
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

arthur

Sitat fra: Myrvang på lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:30
e-Niro kunne jeg tenkt meg å beholde selv, men om det blir like Texas med "bruktpriser" kan det hende den ryker på Finn.no

Og derfor satte jeg kona på venteliste på en Niro også og i såfall selger vi min Niro og må da vente en stund på hennes Niro. I mellomtiden har vi thjent omtrent halvparten av en ny bil ved å selge to nye biler og vente på en bil et år. Og kanskje tar vi da en DS3 som en ventepølse, eller kanskje selger den eller beholder den?

Sikkert noen som synes dett er på grensen til amoralsk, javel sier jeg, dem om det. Og hvorfor skal ikke jeg når "alle" andre inklusive bilforhandlerne selv driver med dette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Myrvang


[/quote]

Og derfor satte jeg kona på venteliste på en Niro også og i såfall selger vi min Niro og må da vente en stund på hennes Niro. I mellomtiden har vi thjent omtrent halvparten av en ny bil ved å selge to nye biler og vente på en bil et år. Og kanskje tar vi da en DS3 som en ventepølse, eller kanskje selger den eller beholder den?

Sikkert noen som synes dett er på grensen til amoralsk, javel sier jeg, dem om det. Og hvorfor skal ikke jeg når "alle" andre inklusive bilforhandlerne selv driver med dette?
[/quote]

Mange som misliker det, men det bryr jeg meg katta om. Det er slik et marked fungerer, pris og etterspørsel.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elKona

#11
Sitat fra: Myrvang på lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:56


Og derfor satte jeg kona på venteliste på en Niro også og i såfall selger vi min Niro og må da vente en stund på hennes Niro. I mellomtiden har vi thjent omtrent halvparten av en ny bil ved å selge to nye biler og vente på en bil et år. Og kanskje tar vi da en DS3 som en ventepølse, eller kanskje selger den eller beholder den?

Sikkert noen som synes dett er på grensen til amoralsk, javel sier jeg, dem om det. Og hvorfor skal ikke jeg når "alle" andre inklusive bilforhandlerne selv driver med dette?


Mange som misliker det, men det bryr jeg meg katta om. Det er slik et marked fungerer, pris og etterspørsel.
Så om DS hadde priset bilene etter etterspørsel ville det bært helt greit?
De første 100 koster vanlig pris pluss 50%, de neste 100 pluss 45% osv. Hadde du likt det?

tuono

Du er definitivt inne på noe. Når man leser seksjonene for Kona, Niro og endel andre modeller det er rift om, så er det tilsynelatende unison enighet om at tilgang og etterspørsel bestemmer prisen.
Vi får inderlig håpe at leverandørene snart begynner å tenke på samme måte. Elbilmarkedet i Norge er, dømt ut i fra forumet her og diverse facebookgrupper, helt tydelig klar for innføring av prinsippet.

At enkelte flippere som har høsta inn 70-80 000 på Kona tidligere i vår hylte høyt om at de ikke akta å betale en krone mer enn 250-280 000 for en bitteliten koreansk kompakt SUV var sikkert bare tilfeldigheter. Og uansett: Verden forandrer seg  ;)

batterimannen

#13
Noen som vet noe om setehøyden i DS 3 vs Niro?

På model X så har jeg makset setehøyden (og makset den på å bikke det fremover) når jeg har kjørt.


Edit: Ser ut som at setehøyden er lavere enn på e-Niro?
DS 3: https://www.youtube.com/watch?v=S9-c90iPfxI
e-Niro: https://www.youtube.com/watch?v=za7oxUuPgik
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

Nå som prisen til e-niro er kommet og som viser seg at bos tar 30 000 i egen lomme i forhold til priser i andre land, flere som frykter de kommer til å gjøre det samme med ds3?
Får bare håpe at leaf 60 kommer til sommeren slik at det blir litt konkuranse
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA