Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av gni1, mandag 08. oktober 2018, klokken 12:45

« forrige - neste »

gni1

Jeg har nettopp bestilt cabrio med levering i januar 19. Selger sa ca. 15 mil rekkevidde men vet den blir mindre om vinterer. Er det noen med vintererfaring her? Hva er rekkevidden på vinter og hvordan fungerer den på vinterføre?


Ernie

hva betyr vinter for deg? (temperatur/kjøreforholdene)
hvor mye komfort trenger du? (bruk av varmeapparat m.m)

Siden 2011 har vi kjørt en i-MiEV som har omtrent samme batteristørrelse og forbruk som Smarten. Du får vel 80km fra den om det er -5 og tørt ute dersom du ikke bruker varmeapparatet. Vinduene må være åpen litt slik at du ikke får dug på rutene. Om det kommer snø må du ha varmapparatet på noe.

i-MiEVen har også bakhjulsdrift og har ikke hatt utfordringer med vinterkjøring så er spent på hvordan Smarten oppfører seg på glatten.



Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Vidar_S

Sitat fra: gni1 på mandag 08. oktober 2018, klokken 12:45
Jeg har nettopp bestilt cabrio med levering i januar 19. Selger sa ca. 15 mil rekkevidde men vet den blir mindre om vinterer. Er det noen med vintererfaring her? Hva er rekkevidden på vinter og hvordan fungerer den på vinterføre?

I den grad man får vinter i Bergen er det intet negativt å si om bilens oppførsel på vinterføre. Kjørelengden går imidlertid kraftig ned, men Smart'en vi her snakker om er en 2012-modell importbil, så mulig de har gjort noe med batterivarming etc siden den gang. Rekkevidden på nevnte 2012-modell estimeres av kjørecomputeren på bilen til ned mot 60 km på kalde bergensvinterdager (5-10 minusgrader og med bruk av varmeapparat) mens den på varm sommer kan komme opp mot 130 km (over 20 grader) og "fornuftig"/forsiktig kjørestil. Nå på høsten med rundt 10 grader har estimert kjørelengde bikket under 100 km, så det skal ikke store temperatursvingningene til før det merkes godt.

De 150 kilometrene som selger opplyste deg om tror jeg nok er NEDC-rekkevidde og ikke så realistisk å oppnå. Her er en artikkel der siste(?) modell av Smart ForTwo er testet: https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744  - "Smart Fortwo er nest dårligst totalt, både i testet rekkevidde (84 km) og i denne, delt på NEDC-tallene (53 %)". Men så lenge den rekkevidden holder for deg er jo alt vel :)

-vidar

gni1

Supert, takk for svar. Bilen skal jo bare gå som bybil i Oslo så da bør halvert rekkevidde holde uansett. Gleder meg uansett til å få liten bil med vanvittig svingradius.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA