Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading Øst-Europa

Startet av lr-80, mandag 01. oktober 2018, klokken 16:24

« forrige - neste »

lr-80

Etter å ha kjørt land, strand og Norden rundt med vår 94Ah i3, har ønsker om Europa-tur neste sommer meldt seg. Vi får litt økt rekkevidde med I-Pace, og antar Tyskland blir uproblematisk. Men nå er ønsket litt mer østover. Tenkte Krakow-Zakopane og gjennom Slovakia til Ungarn der jeg tilbragte 6 år som student.

Er det noen som har erfaring med http://ccs-map.eu eller andre ladekart, og praktisk erfaring fra lading øst for Berlin/Wien?

Har ingen fossilbiler lenger, og kan akseptere litt «sport» for å kjøre elbilen til venner øst i Ungarn.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: lr-80 på mandag 01. oktober 2018, klokken 16:24
Etter å ha kjørt land, strand og Norden rundt med vår 94Ah i3, har ønsker om Europa-tur neste sommer meldt seg. Vi får litt økt rekkevidde med I-Pace, og antar Tyskland blir uproblematisk. Men nå er ønsket litt mer østover. Tenkte Krakow-Zakopane og gjennom Slovakia til Ungarn der jeg tilbragte 6 år som student.

Er det noen som har erfaring med http://ccs-map.eu eller andre ladekart, og praktisk erfaring fra lading øst for Berlin/Wien?

Har ingen fossilbiler lenger, og kan akseptere litt «sport» for å kjøre elbilen til venner øst i Ungarn.

Har ingen praktisk erfaring med elbil utenfor Norge, men jeg satt akkurat og lekte meg med https://abetterrouteplanner.com som klarte å komme opp med en 32-timers rute fra Oslo til Debrecen, hvorav 8 timer lading. Websiden har ikke I-Pace ennå, så jeg brukte Ampera-E som stand-in.

Håper du rapporterer tilbake hvis denne turen blir noe av :)

Orbit

Jeg har brukt goingelectric.de en del til planlegging av utenlandsturer, da den har rimelig god oversikt over de fleste land i Europa. Den har også lagt inn i-Pace, uten at jeg kan si hvor godt den modellerer forbruk og ladehastighet for denne.

i-Pace kommer der ut med ca 25 timer kjøring, og 9,5 time lading. "Auto"-ruting har en tendens til å legge inn for få ladestopp, og kjøre batteriet litt for langt ut i begge endene (lite margin ved ankomst, og lading til veldig høy prosent før du kjører videre). Så kan ofte vinne tid på å legge inn noen flere stopp, men det går greit å redigere forslagene ut fra egne preferanser til marginer og stoppesteder/overnatting.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

lr-80

Takk for tips. Blir det tur til sommeren kommer nok en rapport!
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

LA3UX

Jeg finner svært mange ladestasjoner i sør og øst-europa på www.plugshare.com. Det er i hvert fall ingen problemer med å kjøre til Ungarn, men videre sørover er det også fullt muligå lade. Jeg sitter nå helt sør i Hellas, på Kreta, og det bygges ut ladestasjoner (22 kW) også her. Det er ladestasjoner å finne gjennom hele den sentrale delen av Europa, med unntak av Bulgaria og Romania.

lr-80

Takk. Fant en ungarsk test av Tesla og Jaguar, så antar det må være mulig. Tenkte meg helt øst til Debrecen og Miskolc
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA