Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V batteri må byttes

Startet av async3phase, tirsdag 03. juli 2018, klokken 12:31

« forrige - neste »

async3phase

I april fikk jeg opp feilmelding om 12V batteri, "12V Battery Needs Service, Replace 12V Battery Soon". Denne meldingen fikk jeg opp når bilen var relativt ny også (bil levert feb 2014), og batteriet ble da byttet relativt kjapt.

Har forsøkt å få time hos Tesla en stund, både for dette og noe annet snacks. I dag fikk jeg endelig en timeavtale for service - i midten av oktober.

Da snakker vi om 5 måneder siden advarsel på batteri kom opp.

Noen her som har noen erfaring på eller mening om hvor lenge man kan kjøre med denne advarselen?

Skal i perioden på flere langturer, også til steder sør og østover i Europa der det er langt til nærmeste servicesenter. Litt bekymret for å stå fast. Har snakket med Tesla service om dette to ganger, første gang rett etter at advarselen kom opp. Fikk da vite at det går fint å kjøre bilen 2 - 3 måneder med denne advarselen. Ringte igjen i dag, og pussig nok er 5 måneder også greit. Følte at det å stille spørmålet var helt overflødig, svaret kom nærmest automatisk. Ikke veldig tillitvekkende...



Jeronan

Have you tried a different Service center? Which Service center did you try so far? My guess is Kokstad?

If Kokstad, maybe try Stavanger and see if they can help you sooner? Bit of a drive, but me thinks better than waiting till Oktober.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Muffinman

Her ville jeg jammen byttet batteriet selv. Om du skulle gjøre øvelsen, pass på å kjøre power off etter frakobling før du gjør mer (pass på at polskoene ikke kommer i kontakt med noe). Selv om batteriet frakobles vil DCDC holde liv i bilen, men med frakoblet batteri får man den ikke i gang igjen.

Legg ihvertfall ikke ut på langtur uten en booster i bagasjen. Da kan du jumpstarte bilen om 12v det flatt om morgenen. Og kjør for all del ikke under 5% da DCDC visstnok slutter å lade 12v batteriet da. Med et dårlig batteri risikerer du at bilen stenger ned under kjøring etter veldig kort tid, selv om det er mye igjen på hovedbatteriet.

async3phase

Her svares det kjapt, takker!

Dette er Drammen, har hatt de fleste servicene der siden de åpnet.

Jeg har faktisk spurt Tesla om å bytte batteri selv, men har ikke fått svar på det. I tillegg har jeg betalt for 5 års service, og mener dette bør dekkes der. Blir litt en prinsippsak å ikke betale for et slikt batteri, skjønt det er jo bare meg det går utover til slutt.

Jeg har ikke gått hardt ut å krevd ting fra Tesla. De har sitt å slite med om de ikke skal jammes av slike ting som ikke er kritisk. Men jeg har fortalt dem om destinasjonen for ferieturen min i September, der jeg er langt fra nærmeste servicesenter.

Jeronan

#4
Sitat fra: async3phase på tirsdag 03. juli 2018, klokken 13:06
Her svares det kjapt, takker!

Dette er Drammen, har hatt de fleste servicene der siden de åpnet.

Jeg har faktisk spurt Tesla om å bytte batteri selv, men har ikke fått svar på det. I tillegg har jeg betalt for 5 års service, og mener dette bør dekkes der. Blir litt en prinsippsak å ikke betale for et slikt batteri, skjønt det er jo bare meg det går utover til slutt.

Jeg har ikke gått hardt ut å krevd ting fra Tesla. De har sitt å slite med om de ikke skal jammes av slike ting som ikke er kritisk. Men jeg har fortalt dem om destinasjonen for ferieturen min i September, der jeg er langt fra nærmeste servicesenter.

Drammen? Seems more likely they are out of 12V batteries again then.  :(

I would try call 21 51 40 00 and ask them if Skøyen has 12V batteries in stock and if yes, that they reserve one for you.
Just tell them you going on a long trip down into Europe this month and like to have it fixed before then. Just make sure you there at 07:00 in the morning and they should be able to do it via drop-in.
Also, make sure they verify with Skøyen that drop-in is open, as sometimes they close it on busy days, though often only in the afternoons.

At least you can try.  :+1:

PS. If you don't mind driving a bit, you could try Brumunddal as a last resort.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ampéreson

Har en 2014 modell selv, byttet batteri tre ganger. Sist var nå i Juni, da kjørte jeg med feilmeldingen siden Februar. Så det har i mitt tilfelle gått helt fint, bare irriterende.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

E_S

Du kan også få ekstra levetid ut av batteriet om du kobler til en vedlikeholdslader på polene bak nosecone. Advarselen står nok der likevel, men batteriet har som oftest lenge igjen likevel.
:)

Muffinman

Tror ikke det er så mye å hente på det. Ser ut som 12v spenningen holdes tilnærmet konstant oppe av DCDC. Ihvertfall om man skal tro det bilen rapporterer over canbus.

Tuxedo

OP skriver han skal på langturer i Europa i sommer. Da er det bare å booke time der. Den lange ventetiden på verkstedstime hos Tesla er et særnorsk fenomen.

OlaM

Kanskje vi trenger en tråd om hvilket servicesenter som er den beste feriedestinasjonen. :laugh: Aix-en-Provence er fint.
'21 3LR

samotholt

Fikk samme varsel i starten av mai (2015 85D) og fikk time ca. 3 uker senere. Det var i Trondheim. Skiftet tok vel 25 min. tenker jeg (selv om de satte opp to timer).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Muffinman

Tenker både jeg og du kunne skiftet batteriet på 15-20 minutter :)  Kanskje litt mer på en pre ap bil.

Jeronan

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:30
Tenker både jeg og du kunne skiftet batteriet på 15-20 minutter :)  Kanskje litt mer på en pre ap bil.

Which why it's absolutely ridiculous as to why the couldn't quickly do this for him via a drop-in.
Unless of course, they out of 12V batteries again and don't know when they get a new shipment.  ::)

To the OP, did you try to get hold of Skøyen and have any luck there?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

cra

Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. juli 2018, klokken 09:22
Which why it's absolutely ridiculous as to why the couldn't quickly do this for him via a drop-in.

Forsåvidt ikke uenig, men dette er 25 minutter som må tas far en annen bil med planlagt tid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cobos

Jeg har 2 ganger byttet 12V batteri på min gamle S60, men merkelig nok aldri i Norge :)
Begge ganger ble det booket inn time hos SC i Artselaar (rett sør for Antwerpen). Som det ble nevnt over bytte av 12V batteri bør de kunne booke inn i løpet av Europaturen. Mistenker du skal gjennom Tyskland og de har grei SC dekning og lite salg, så mistenker sterkt at et er mye tid der.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA